رئیس مجمع نمایندگان مازندران:

سد فینسک قابلیت اجرایی ندارد

رئیس مجمع نمایندگان مازندران گفت: وزیر نیرو اعلام کرد سد فینسک قابلیت اجرایی ندارد.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با وزیر نیرو گفت: دغدغه کشاورزان در رابطه با کم آبی و بحران مدیریت آب در مازندران به ویژه مناطق مرکزی در این دیدار مطرح و از وزیر نیرو خواسته شد هر چه سریع‌تر به این مسئله ورود کند تا مشکل کشاورزان مرتفع گردد.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران نگرانی شدید مردم منطقه پیرامون ساخت سد فینسک و تبعات جبران ناپذیر احداث آن را به وزیر نیرو منتقل کرد که وزیر نیرو اعلام کرد جای نگرانی نیست و این طرح قابلیت اجرایی ندارد.

سد فینسک، سد مخزنی سنگریزه‌ای با هسته رسی است که با هدف تامین ۷.۵ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی استان سمنان، روی رودخانه سفیدرود در مازندران در حال ساخت است.

مطالعات ساخت این سد از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و در سال ۱۳۸۹ نیز مصوبه زیست‌محیطی دریافت کرد، اما پیش از آغاز عملیات اجرایی برخی کارشناسان نسبت به ساخت این سد بر روی یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه تجن و سد شهید رجایی هشدار دادند و اعلام کردند با ساخت این سد منابع آبی دشت مازندران و حتی مناطق شرق استان گلستان در خطر قرار خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید


بابایی کارنامی ادامه داد: کشاورزان، شورا‌های اسلامی بخش‌ها و مسئولین حوزه انتخابیه درخواست تامین بیش از ۳۰ ترانس برق برای مدیریت آب‌های روان و سطحی به صورت اضطراری و تامین منابع مالی بیش از ۳۰ میلیارد تومانی برای خط لوله انتقال آب جهت بهربرداری در حوزه کشاورزی داشتند که در این دیدار از وزیر نیرو خواسته شد.

او به دغدغه کشاورزان برای لایروبی بیش از ۵۰ آب بندان با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد و ادامه داد: وزیر نیرو جهت تحقق این مورد در یک برنامه دوساله و با مشارکت جهاد کشاورزی و کشاورزان، موافقت کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۳۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
کاملا مطلب بی اساس مطالعات در حال انجام و عملیاتی می گردد
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۷:۲۸ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
لعنت بر سد منحوس فینسک،خدایا به داد کشاورز بیچاره برس
Germany
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
مازندران اب نداره..الان غرب مازندران اصلا هفته دومرتبه اب ندارن جیره بندی..شرق مازندران فاجعه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
چجوری آب نداره! ما عید ساری بودیم. 8 روز 24 ساعت بارون بود! چیکار می کنین این آبو!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
جنگل جای سد زدن نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۱:۳۱ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
سلام تجربه ساخت کارخانه های صنعتی با مصرف بیش ازحد اب در استان های اصفهان و یزد کافی نبود الآن در استان سمنان همان کار ادامه می دهند . از اصفهان آب برای یزد باعث این همه اتفاقات برای زاینده رود. حال از مازندران آب برای سمنان باز مشکلات برای کشور و مازندران درست کنید
Iran (Islamic Republic of)
سید علی جمالیان
۱۳:۵۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
انتقال آب بین حوزه‌ه‌ای حرکت و بازی که مافیای سد سازی منجر به دوسر باخت برای مردم و و منابع طبیعی مازندران و حتی مردم سمنان خواهد داشت. اعلام کردند مجوز زیست محیطی را در سال ۸۹ کسب کرده ، جالب است بدانید در تقسیمات کشوری سنوات قبل به بیتدبیری نمابندگان. مسئولین وقت بخشی از سر شاخه های رودخانه تجن که در حوزه آبریز خزر قرارداشت به استان سمنان بخشیده و انتقال داده شد، همین امر موجب شد استان سمنان فکر کند چون این سرشاخه از استان سمنان به مازندران وارمیشود با برداشت بحشی از آن بدر ابتدا به بهانه آب آسامیدنی اقدام کند ، اقدامی که از تجربه اصفهان برای مسئولین درس عبرت نشده ، موجب خسران وآسیب جدی زیست محیطی و و اجتماعی بسیاری برای پائین دست سد در پی خواهد داشت. مزید اطلاع به گوش نمایندگان و مسئولین مازندران ک علی الخصوص ساری براسانید مجوز زیست محیطی اشاره شده قانونی نیست چرا که مدیر کل محیط زیست وقت سمتان اعلام کرده احداث این س. برای سمنان اثرات منفی ندارد و محیط زیست وقت مازندران با مشاور مستقل زیست محیطی در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند، مطلب در این خصوص بسیار است اما چون گوش شنوایی نیست به همین چند نکته بسنده می نمایم
آخرین اخبار