افشاگری تایمز از حمله ناکام اوکراین به زاپروژیا

یک نشریه انگلیسی از شکست اوکراین در حمله به نیروگاه هسته‌ای این کشور و مقاومت نیروهای روسیه نوشت.

نشریه انگلیسی تایمز در گزارش امروز (شنبه) خود افشا کرد که پاییز سال گذشته میلادی نیرو‌های اوکراینی در تلاش بودند تا حمله‌ای به بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا انجام دهند و آن را به تصرف خود درآورند، اما به دلیل مقاومت نیرو‌های روسیه این حمله آن‌ها شکست خورد.

براساس مصاحبه‌ای که پرسنل نظامی اوکراین با این نشریه انگلیسی انجام دادند حمله سال گذشته شامل حدود ۶۰۰ سرباز اوکراینی بود که در ۱۹ اکتبر (مهر) سعی کردند با قایق از رودخانه دنیپر عبور کنند.

یکی از منابع به نشریه تایمز گفت: «عملیات را بر این فرض انجام دادیم که نیرو‌های مسکو نمی‌توانند توپ را تا نزدیکی زاپروژیا پرتاب کنند. اما با مقاومت غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شدیم، نیرو‌های روسیه همه جا را مین‌گذاری کرده بودند و حتی توپ و تانک را تا رودخانه پیش آورده بودند.»

در این حمله توپخانه اوکراینی و سامانه HIMARS ساخت آمریکا نقش داشتند، اما مقاومت روسیه باعث شد تنها بخشی از نیرو‌های روسیه بتوانند به ساحل برسند. برخی مقام‌های ارشد اوکراین این حمله را بحث‌برانگیز دانستند، «پیوتر کوتین» رئیس اپراتور هسته‌ای انرژاتم (Energoatom) اوکراین، در این مصاحبه گفت: «انجام چنین عملیاتی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای بسیار خطرناک است و برای جهان آسیب‌زا خواهد بود.»

گفته می‌شود اوکراین بیش از ۹۰ سرباز را در این عملیات از دست داده است. این گزارش بیانیه وزارت دفاع روسیه در آن زمان را تأیید می‌کند که در آن اعلام شده بود در ۱۹ اکتبر نیرو‌های کی‌یف - بدون موفقیت - تلاش کردند تا عملیات آبی خاکی را در این منطقه انجام دهند و شامل حداکثر دو شرکت اوکراینی و در مجموع ۳۷ قایق بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار