میز اقتصاد امروز به بررسی آخرین وضعیت قاچاق سوخت گازوئیل و راه های جلوگیری از آن با حضور مهریاری مدیر کل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری ،رمضانی معاون اجرایی راهور فراجا،پرهام فر معاون پیشگیری ستاد پیشگیری قاچاق کالا و ارز بحث و بررسی شد.
سوال: آخرین آمار از کشفیات قاچاق سوخت را بفرمایید؟
پرهام فر: کشفیات افزایش قابل توجهی داشته است. رقم دویست و پنجاه درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. با افزایش قیمت سوخت قاچاق افزایش پیدا میکند و افزایش کشفیات امری طبیعی است و تا کنون طرح سپهتن اجرا نشده است.
سوال: کدام دستگاه ها کم کاری داشتند؟
پرهام فر: وزارت راه با همکاری پلیس راهور باید تکلیف خود را انجام دهد. در قانون بودجه برای سپهتن موعد زمانی پیش بینی شده است. این قانون باید برای اتوبوس های بین شهری صد درصد اجرایی شود. گزارش برای ریاست جمهوری ارسال شده و گزارشات هر سه ماه یکبار ارسال میشود و آخرین گزارش بیست و هفت اسفند ماه سال گذشته ارسال شد. در حال حاضر اختلاف دستگاه از لحاظ فنی وجود داشت در این زمینه توافق ایجاد شده است. دستگاه متولی کوتاهی داشته است.
سوال: طرح سپهتن تا کنون چقدر پیشرفت داشته است؟
مهریاری: ما باید صبر می کردیم و کاری نمیکردیم، اما ما با همکاری پلیس ما شروع به نصب سامانه روی ناوگان اتوبوسرانی کردیم. ما طبق مصوبه ی شورای اقتصاد باید از منبع صرفه جویی این کار را انجام میدادیم و ما مبلغ را از رانندگان گرفتیم و سامانه را نصب کردیم. در ایام اربعین هم این سامانه خیلی خوب عملکرد داشت. آخرین مجوز که ما منتظرش هستیم وزارت دفاع است که موظف شده مجوز را از پدافند غیر عامل بگیرد.
سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟
رمضانی: وزارت نفت باید ۷۵ درصد هزینه های نصب سامانه را از محل صرفه جویی متحمل می شد. ده هزار دستگاه اتوبوس از پانزده هزار اتوبوس اکنون حمل و نقل بین شهری را انجام میدهند و بقیه سرویس شرکت ها و نهاد ها هستند. بر اساس سامانه سپهتن بر رفتار حمل و نقل مسافر نظارت می شود. راهبری سامانه وابسته سازمان دفاع است و داده های سامانه باید در سازمان راهداری باشد. ما فکر می کنیم که اکنون در شرایطی قرار داریم که طرح آماده اجرا است فقط باید کار های قانونی اش انجام شود.
رمضانی: مصوبه شورای اقتصاد سال ۹۸ یه سال مدت زمان داشت که این مدت زمان سپری شد و قانون گذار به خوبی به آن توجه کرد. ما اکنون به طور کامل برای احراز آماده هستیم. اگر مراجع ذی صلاح به سازمان راهداری کمک کنند ما میتوانیم به زودی سامانه را نصب کنیم.
سوال: تا پایان امسال چقدر از تکلیف سمت اجرایی خواهد شد؟
مهریاری: ما باید مجوز های تشریفات را می گرفتیم و باید آن را از سازمان برنامه دریافت کنیم که درخواست آن را فرستادیم و در دو مرحله درخواست را فرستادیم و به محض اینکه مشکلات را دریافت کنیم آماده اجرا هستیم. کارهای مربوط به بروز رسانی چهار هزار اتوبوس باقی مانده را هم انجام می دهیم. ما در حال پیگیری مجوز هستیم. اکنون به بیش از ده هزار دلار سرمایه نیاز است.