سوت آغاز جنگ در بازار ربات‌های انسان‌نما به‌صدا درآمد

ربات‌های انسان‌نما با بهره‌گیری از هوش مصنوعی پیشرفته ساخته می‌شوند و به‌دنبال اعمال تغییراتی قابل‌توجه در بازار کار و اقتصاد جهانی هستند.

از راه رسیدن چت‌بات ChatGPT حقیقت مهمی را برای همه‌ ما روشن کرده: سرویس‌های هوش مصنوعی با سرعت دیوانه‌وار در حال رشد کردن هستند و در آینده‌ای نه‌چندان دور صنایع مبتنی‌بر کار‌های دفتری را متحول می‌کنند.

هوش مصنوعی در نهایت بخشی از شغل کارگران یقه‌سفید را در اختیار می‌گیرد و بهره‌وری را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. بسیاری از مردم معتقدند که هوش مصنوعی یکی از عوامل اصلی بیکاری خواهد بود.

اگر به‌تازگی دانشگاه را تمام کرده‌اید و به‌دنبال شغلی مناسب هستید، شاید کار‌هایی که شامل فعالیت‌های فیزیکی می‌شوند آینده‌دارتر از کار‌هایی باشند که شما را پشت میز قرار می‌دهند.

شماری از مردم معتقدند که ربات‌های انسان‌نما بسیار زودتر از آنچه تصور می‌کنیم از راه خواهند رسید؛ ربات‌هایی که به‌لطف هوش مصنوعی می‌توانند با سرعت بسیار زیاد یاد بگیرند و به توانایی‌های مدل GPT در زمینه‌ی مکالمه مجهز شوند.

ربات‌های انسان‌نما به‌لطف دیتاست‌های عظیم به کل اطلاعاتی که در اینترنت موجود است دسترسی خواهند داشت و در کار‌های فیزیکی نیز مفید خواهند بود.

ربات‌های انسان‌نما هفت روز هفته به‌صورت ۲۴ ساعته در دسترس خواهند بود و توانایی‌هایشان را به‌حدی زیاد خواهند کرد تا در نهایت جایگزین انسان‌ها شوند. ربات‌های انسان‌نما ممکن است بتوانند هزینه‌های کار را به‌شدت کاهش دهند و بهره‌وری را به‌مقدار قابل‌توجهی بالا ببرند.

بهترین ربات انسان‌نمایی که تاکنون ساخته شده، Atlas است. این ربات شرکت بوستون داینامیکس در ۱۰ سال اخیر پیشرفت تحسین‌برانگیزی داشته با این‌حال همچنان پلتفرمی تحقیقاتی محسوب می‌شود. بنیان‌گذار بوستون داینامیکس بار‌ها گفته است این شرکت هیچ عجله‌ای برای تولید انبوه ربات‌های انسان‌نما ندارد.

سایر شرکت‌ها با تمام توان در تلاشند ربات‌های انسان‌نما را در زمانی سریع به دست عموم مردم برسانند. ایلان ماسک در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد تسلا وارد بازار ربات‌های انسان‌نما می‌شود. ربات انسان‌نمای Optimus تسلا از زمان رونمایی اولیه پیشرفت مطلوبی تجربه کرده است، اما همچنان تا تبدیل‌شدن به محصولی برای بازار انبوه فاصله دارد.

ایلان ماسک گفت: در بلندمدت کسب‌و‌کار رباتیک تسلا ارزش بیشتری نسبت‌به کسب‌وکار خودرو خواهد داشت.

به‌نظر می‌رسد OpenAI ازطریق سرمایه‌گذاری در شرکتی نروژی به نام ۱X (که قبلا Halodi Robotics نام داشت) آماده است که به حوزه‌ی رباتیک برگردد. در حال حاضر جزئیات بسیار کمی درباره‌ همکاری بین OpenAI و ۱X می‌دانیم. ۱X چند هفته پیش اعلام کرد نزدیک‌به ۲۳٫۵ میلیون دلار بودجه دریافت کرده است. بخش قابل‌توجهی از این بودجه توسط OpenAI تامین شد.

بات جدید Halodi تا حدی مشابه ربات Figure است و ظاهرا به‌جای هیدرولیک از اکچویتور برقی استفاده می‌کند. ربات Halodi روی صورتش صفحه‌نمایش دارد و به دست‌هایی مشابه انسان مجهز است. Halodi ترجیح داده است هیچ جزئیات دیگری درباره‌ رباتش ارائه ندهد، اما گفته که تابستان ۲۰۲۳ خبر‌های بیشتری اعلام خواهد شد. بسیاری از علاقه‌مندان به حوزه‌ی رباتیک مشتاق دیدن رباتی هستند که OpenAI در تولید آن نقش ایفا کرده است.

انسان امروزی برای انجام درست همه‌ی کار‌ها به‌طور کامل بهینه نیست؛ بدین ترتیب منطقی است که بخواهیم از جایی به بعد سراغ تولید ابرانسان‌های رباتیک با سرعت و قدرت بیشتر باشیم، ربات‌هایی که کار‌های متنوع‌تری را به بهترین شکل انجام دهند و پا و دست اضافه داشته باشند. دقیقا همان‌جا است که همه‌چیز عجیب و ترسناک می‌شود.

منبع: زومیت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار