ادعای اوکراین: روسیه تردد در کریدور غلات را متوقف کرده است

نیروی دریایی اوکراین امروز چهارشنبه ادعا کرد که روسیه به طور موقت کریدور غلات دریای سیاه را مسدود کرده است.

بر اساس بیانیه منتشر شده توسط طرف اوکراینی، در ۲۵ آوریل، نمایندگان روسیه از موافقت با حرکت کشتی‌ها "به/از بنادر اوکراین در طول کریدور بشردوستانه دریایی" خودداری کردند.

بر اساس یادداشت منتشر شده در فیس بوک، چهار کشتی نتوانسته اند بنادر اودسا، چورنومورسک، پیودنی را ترک کنند و باید منتظر زمان بیشتری برای اجازه عبور آن‌ها بمانند.

در این بیانیه آمده است: «ما تأکید می‌کنیم که اوکراین تمام تعهدات تعیین شده در چارچوب طرح غلات دریای سیاه را با ثبات انجام می‌دهد و حداکثر تلاش را برای حفظ و گسترش صادرات غلات و مواد غذایی مرتبط از طریق دریا در راستای منافع کشورمان انجام می‌دهد».

مسکو بر این باور است که توافق صادرات غلات از دریای سیاه با هدف ارسال این مواد غذایی به مناطق فقیر از جمله قاره آفریقا انجام شد. این در حالی است که اکنون اوکراین بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی خود را به کشور‌های غربی و متحد خود صادر می‌کند. 

روسیه مجموعه‌ای از پیش شرط‌ها را برای تمدید این توافق اعلام کرد که بازرسی از کشتی‌های خروجی از بنادر اوکراین از آن جمله بود. سازمان ملل متحد به تازگی اعلام کرد پس از آنکه روسیه با خروج ۳ کشتی از بنادر دریای سیاه در روز سه شنبه مخالفت کرد و اجازه عبور آن‌ها را نداد، اکنون بازرسی کشتی‌های خروجی از بنادر اوکراین از سر گرفته شده و این توافق در حال اجرایی شدن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار