نشست هم اندیشی معاون وزیر آموزش و پرورش با مدارس غیر دولتی

نشست هم اندیشی مدارس و مراکز غیر دولتی و مدارس آموزش از راه دور استان با معاون وزیر آموزش و پرورش با رونمایی از برنامه نظارت و ارزیابی از مدارس و مراکز غیر دولتی (سنام) در باشگاه فرهنگیان تبریز برگزارشد.

 معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش وپرورش گفت: در مدارس غیر دولتی بعنوان الگویی بارز و نمونه دو رویکرد و دو نگاه ویژه وجود دارد که نگاه اول ایجادمدارس غیر دولتی با هدف توسعه مشارکت‌های عمومی و بهبود فرایند‌های تعلیم و تربیت برای کمک به توسعه عدالت آموزشی و تربیتی است.

محمود زاده افزود: نگاه دوم که مخالف نگاه اول است می‌گوید ایجاد مدارس غیردولتی باعث ایجاد شکاف بین طبقات جامعه شده، اما افراط و تفریط‌هایی در این بخش شده است که توسعه و وجود مدارس غیر دولتی و نسبت دادن ان به طبقه خاص و مرفه جامعه که بخشی از ان هم به سیاست‌های ما در اموزش و پرورش بر می‌کردد.

 
او اظهار داشت: اینکه دو قطبی‌های کاذب در کشور ایجاد شده است باید گفت هیچ فرقی بین مدارس دولتی و غیر دولتی نیست چرا که همه برای آینده و سرمایه انسانی کشور دانش آموز تربیت می‌کنند وهمه کمک کنند تا کیفیت تربیت نیروی انسانی اتفاق بیفتد.

او  اضافه کرد: سعی کردیم تقابل بین مدارس دولتی و غیر دولتی برداشته شود و افراط و تفریط‌ها کم شده و فضای مدارس برای تربیت دانش اموزان ارام شود. 

محمود زاده با تاکید بر اینکه مدیریت مدارس و مراکز غیر دولتی باید به سمتی حرکت کند که مشکلی در ان‌ها وجودنداشته باشد، گفت: برای این منظور دنبال جذب افراد با صلاحیت حرفه‌ای هستیم که دارای توانمندی لازم را برای ادارهمدارس باشند، باید نیرو‌های ما در حد و تراز انقلاب اسلامی باشند تا تمدن نوین اسلامی شکل گیرد و تعامل دوسویه بین حاکمیت و موسسان مدارس و مراکز غیر دولتی اتفاق بیفتد.

او  با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری دو نکته مهم در خصوص مدارس غیردولتی بیان کردند و فرمودند از ابتکارات وخلاقیت‌های مدارس غیردولتی در مدارس دولتی استفاده شود و نیز نظارت بر این مدارس افزایش یابد گفت: در حوزه اقدامات نیز در مدارس غیردولتی موضوع نیروی انسانی را خیلی تاثیر گذار می‌دانیم و به فکر توانمند سازی نیروی انسانی افتادیم تا این نیرو‌ها شناسنامه دار شوند که در دنیا نیز مرسوم است.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت اموزش و پرورش تصریح کرد: بخشنام‌های در همین جهت ارسال کردیم تا با همکاری مرکز گزینش و دانشگاه فرهنگیان و ستاد‌های دیگر بتوانیم موضوع توانمند سازی نیروی انسانی را با ارایه کارت صلاحیت برای مراکز شروع کنیم.

محمودزاده  ادامه داد: در خصوص حکمرانی دوم در بحث محتوا‌های درسی و تالیف کتاب‌های درسی اینکه در برخی مدارس ومراکز جلوی ابتکارات مدارس غیر دولتی گرفته نشود تا از ایده‌ها و خلاقیت‌های ان جهت کیفیت بخشی استفاده شود.

او در بخش پایانی سخنان خود گفت: محتوا در آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی نیز بخش دیگری است که باید در جهت تولید محتوای متناسب با تاریخ و رسوم و تمدن کشورمان اقدام شود و سعی شده در اینده نزدیک الگوی بومی برای کتاب درسی زبان‌های خارجی تولید شود.

او خاطر نشان کرد: ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و گفتمان دینی و مذهبی از دیگربخش‌ها و اولویت‌های در مدارس و مراکز غیر دولتی ماست.

در این جلسه همچنین تعدادی از نمایندگان مدارس و مراکز غیردولتی استان برنامه‌ها و دغدغه‌های خود را بیان کردند.


گفتنی است در استان آذربایجان شرقی ۱۲۵۳ مدرسه غیردولتی داریم که ۱۳۰ هزار دانش آموز در ان مشغول تحصیلهستند همچنین ۹۸ آموزشگاه ازاد فعالیت دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.