خبرهای جالبی از خودروهای داخلی میشنویم و خودروسازان آمادگیشان را برای ساخت چند خودروی تازهنفس اعلام کردهاند. برخی از این خودروها قرار است به زودی وارد بازار شوند و چند مورد دیگر هم هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است. امیدواریم که زودتر شاهد این خودروها در خیابانها باشیم و قبل از آن، تولیدکنندگان هم هنگام قیمتگذاری هوای دستکم بخش عمده خریداران را داشته باشند تا محصولشان گرانتر از خودروهای وارداتی، از کار درنیاید.
آریا - دورگه سایپا
خودروسازان داخلی ازجمله سایپا به این نتیجه رسیدهاند که برای جذب بیشتر مشتری باید به سمت تولید کراساوورها (خودروهایی که ترکیبی از شاسی بلند و هاچبک هستند) بروند. آریا هم یکی از کراساوورهای کامپکتی است که گفته میشود سایپا قصد دارد در سال جدید آن را به تولید انبوه برساند و روانه بازار کند. تا اینجای کار آریا فقط در نمایشگاههای خودرو ظاهر شده است و روی پلتفرم SP۱۰۰ طراحیشده که پلتفرم یکسان با شاهین است. طبق گفتههای مدیرعامل سایپا، این خودرو با پیشرانه ME۱۶ تولید خواهد شد که در حقیقت نسخه بهبودیافته پیشرانه EC۵ پژو سیتروئن است. درباره گیربکس آریا هم احتمال میرود که این خودرو با گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه شود. به ادعای سایپا این خودرو به قدری کیفیت بالایی دارد که این شرکت تصمیم دارد سایپای آریا را با ضمانت نامه ۵ ساله تحویل مشتریان دهد.
ریرا - کراساوور ایران خودرو
ریرا که در گویش شمالی به معنی باران است، به طور رسمی در خانه نیما یوشیج که شعری با این عنوان دارد، در روستای یوش مازندران رونمایی شد. ایرانخودرو هم قصد دارد در سال جدید یک کراساوور روانه بازار کند و با تولید ریرا، جای خالی مدل ۲۰۰۸ را پر کند. بنابر شنیدهها نسخه پایه ریرا به موتور TU۵ پلاس و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز خواهد بود. این مشخصات فنی پیش از این در تارا اتوماتیک استفاده شده بود. تیپ مجهزتر ریرا به پیشرانه EF۷ توربوشارژر و همان گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز خواهد بود. به گفته تولیدکننده، ریرا موفق شده استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده را در مراکز معتبر آزمون اروپایی دریافت کند. همچنین این محصول نخستین خودروی ایرانی با آینه هوشمند است و یک دوربین جانبی هم زیر آینه قرار دارد تا با کمک دوربینهای دیگر، تصویر ۳۶۰ درجهای از اطراف به راننده بدهد.
اطلس - فیسلیفتی از کوییک
سایپا اکنون مدلهای مختلفی از کوییک را در خط تولید دارد، اما این خودروساز قصد دارد مدل اطلس را که فیسلیفتی (نوع تغییریافته و به سازی شده) از کوییک است هم روانه بازار کند. با این حال به نظر نمیرسد که تولید اطلس به عنوان خط پایانی برای کوییک باشد و محتمل است سایپا همچنان این خودرو را هم در سبد محصولات خود داشته باشد. موتور در نظر گرفتهشده برای سایپا اطلس همان پیشرانه نامآشنای M۱۵ است، با این تفاوت که این پیشرانه مانند ظاهر خارجی و داخلی اطلس، اندکی بهبودیافته است. درنتیجه موتور سایپا اطلس میتواند حدود ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. آنطور که به نظر میرسد این خودرو با گیربکس مشابه کوییک یعنی نوع ۵ سرعته دستی روانه بازار خواهد شد.
سهند - جایگزین ساینا و تیبا
یکی از محصولاتی که سایپا آن را در سال ۱۴۰۱ از خط تولید خارج کرد ساینا بود. مدیران سایپا برای این که خلأ این محصول را در سبد محصولات خود پر کنند قصد دارند مدل سهند را که فیسلیفتی سنگین از خودروی ساینا محسوب میشود امسال روانه بازار کنند. قرار است این خودرو در کارخانه پارس خودرو مونتاژ شود و به بازار بیاید. نمای جلو و پشت سهند کاملا عوض شده و از زیبایی قابل قبولی برخوردار است، اما از نمای جانبی آن به راحتی میتوان فهمید که پلتفرمی قدیمی دارد. گفته میشود ممکن است پارس خودرو این محصول را با بدنه دورنگ تولید کند. با حضور سهند که برادر اطلس محسوب میشود، در سبد محصولاتی سایپا دیگر حذف ساینا و تیبا صندوقدار احساس نخواهد شد. سهند سایپا هم از همان پیشرانه M۱۵ بهره میبرد. این احتمال وجود دارد که علاوه بر گیربکس دندهای، مدل اتوماتیک CVT هم به تولید برسد.
کادیلا - النود ایرانی
تندر ۹۰ جدید که با نام داخلی سایپا P۹۰ شناخته میشود نسخه بومیشده رنو لوگان یا همان النود است که تغییرات زیادی در بخش ظاهری و فنی آن انجام شده است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفته نام «کادیلا» برای این خودرو بیشتر متاثر از رویکرد صادراتی این محصول به کشور روسیه است. این خودرو محصولی از پارس خودرو است که زیر مجموعه شرکت سایپاست. پیشرانهای که برای آن در نظر گرفته شده همان موتور ME۱۶ است که سایپا قصد دارد روی خودروی آریا هم قرار دهد. این خودرو که قرار است بر پایه پلتفرم خودروهای اقتصادی سایپا و ایرانخودرو تولید شود، به نوعی اولین خودروی اقتصادی سایپا هم حساب میشود که قول داده شده امتیاز ساخت آن به شرکتهای دیگر هم واگذار شود.
منبع: روزنامه خراسان
نمیشد بجای این توسعه شگررررررف بر تولید بیشتر تمرکز میکردند به همراه ارتقاء کیفیت تا بازار آشفته نشه؟ البته جوابش رو همه میدونیم
گفتند در ثبت نام 100 میلیون میگیرند که بفهمند مشتری واقعی ثبت نام کرده؟ هرچی خواستم این جمله رو بفهمم نتونستم1 یعنی من که 100 میلیون نقدی ندارم و باید یه چیزی بفروشم تا بتونم خودرو بخرم مصرف کننده واقعی نیستم ولی اون دلالی که کد ملی میخره مصرف کننده واقعی حساب میشه؟
یکی سندی با جزئیات که خودرو جکs5 برا ما ۱/۵۰۰ میوفته وما تازه مظلومیم و ضرر هم میدیم ( در امارات و عراق که ۶۵۰ میفروشن دیوانه ان و بدون سود و در راه رضای خدا این قیمت میدن)گرچه این سند سازی مثل سند سازی کروز خیلی راحت میشه من در آوردی باشه
بعدیش نامه آقای توکلی از صمت برا شورای رقابت است که تجدید نظر کنین آپشن در نظر نگرفتین
اینهمه پول مفت خوردین یکی فروختین پول دوتا گرفتین باید تمام بشه تا رضایت مردم اولویت باشد
با این تشریفات اداری مسخره و نفوذ مافیا
بس کنید خجالت بکشید بدین دست صاحبانشون
چیه ؟ برندی مثل اسکانیا و ولوو و ماک و... اینا باشه دست راننده ایمنی بیشتر استهلاک کمتر مصرف سوخت کمتر به ضررتونه ؟
سوزوکی ، میتسوبیشی ، فیات یه چیز دیگه بیارین کپی کنین یا مونتاژ ، این پراید و پژو با اون موتور داغش و پلتفرمش مردم اسیر کردند
مثلا میتسوبیشی در چند کشور مثل ویتنام و مالزی اومده کمک کرده خودرو بسازن
ازشون بخوان و مافیا بزارن میان ، تو آمریکا و اروپا بازار ندارن بترسن
کاری که سی سال انجام میشه و موتور هم موتور سی ساله با یکم بزک
اون یکی ام که همون ال ۹۰ است
در نتیجه ۴ تا شون دوباره همون مسیر گذشترو رفتن
ریرا هم پلتفرم یه چینی است یا احتمالا ۲۰۰۸
همه اون مزایا رو داشت ؟
ضمنا خودروی ال نود یا تندر به موتور k4m و گیربکس JHQ معروفه، پس p90 هم کلاه برداری بیش نیست.
باید به مردم جوابگو باشند.
درود به شرفت ؟؟؟؟؟
واقعا قدر شناس تر از مردم کشور ما جایی پیدا میشه؟؟!
تو هر موردی که بوده پشت دولت و رهبر را خالی نکردن وبا این تورم و نداری باز دارن میسازن باوجود اینکه حتی خاک کشورمون هم طلاست و صادراتی !!
قدرشناستر از مردم ما هیچ کجا پیدا نمیکنی ولی این دلیل نمیشه تورم روزانه زیاد بشه و یه خانواده نتونن بعد عمری یه پراید بخرن و...!
فکر کنم شکرم شما سیره که بقیه را قدرنشناس میدونی !