وزارت خارجه آمریکا از اقدامات متقابل واشنگتن در قبال نقض پیمان استارت جدید از سوی روسیه خبر داد.

سال‌های پایانی جنگ سرد با همکاری اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا به منظور کنترل بیشتر تسلیحات کشتار جمعی مصادف بود. پیمان استارت یکی از مهمترین توافقات جهان در راستای کنترل تسلیحات هسته‌ای محسوب می‌شود که با مذاکره روسیه و آمریکا در سال ۲۰۱۰ و ایجاد تغییراتی به پیمان استارت جدید شهرت یافت. با این حال، حمایت‌های واشنگتن از اوکراین در جنگ با روسیه باعث از بین رفتن اعتماد متقابل میان طرفین و تعلیق اجرایی شدن این پیمان از سوی مسکو شد. 

به گزارش تل تریدر، وزارت خارجه آمریکا امروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تعلیق اجرایی شدن پیمان استارت جدید از سوی روسیه از جنبه قانونی فاقد اعتبار است و مسکو با عدم پایبندی به تعهداتش در حال نقض این معاهده تسلیحاتی است. 

واشنگتن با مطرح کردن چهار اقدام متقابل قانونی برای پاسخ به نقض این پیمان از سوی روسیه، تاکید کرد برخلاف بی تعهدی مسکو، آمریکا به رعایت محدودیت‌های اصلی معاهده ادامه می‌دهد و از قبل روسیه را در مورد اقدامات متقابلی که قابل بازگشت هستند، مطلع کرده است. 

وزارت خارجه آمریکا با فهرست کردن اقدامات متقابل، اعلام کرد واشنگتن آخرین گزارش به روزرسانی شده خود درباره داده‌های آماری دوسالانه اش را در اختیار روسیه قرار نداده است، زیرا اول این روسیه بود که برخلاف پیمان استارت جدید این اقدام را انجام نداد. 

این بیانیه با انتقاد از روسیه به دلیل نقض تعهداتش، خاطر نشان ساخت: مسکو همچنین از ارائه گزارشات درباره وضعیت یا محل موشک‌ها و پرتابگر‌های خود خودداری کرده و واشنگتن نیز از اول ژوئن اشتراک گذاری چنین اطلاعاتی را شامل موشک‌های بالستیک قاره پیما و موشک‌های بالستیک زیردریایی متوقف خواهد ساخت و اجازه بازرسی‌های روسیه در خاک ایالات متحده را نخواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار