وزیر امور خارجه کشورمان ضمن حضور در نشست مشترک وزرای امور خارجه کشور‌های عضو بریکس و دوستان صبح امروز در این اجلاس سخنرانی کرد.

علاوه بر وزیر امور خارجه کشورمان، وزرای خارجه و مقامات عالیرتبه کشور‌های آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه، هند، چین، آرژانتین، بنگلادش، کومور، کوبا، بروندی، کنگو، مصر، گابن، گینه بیسائو، اندونزی، قزاقستان، عربستان سعودی، امارات و اروگوئه در این نشست مشارکت کردند.

متن کامل سخنرانی امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس وزرای خارجه کشور‌های دوست بریکس (بریکس پلاس)؛ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ برابر با ۲ ژوئن ۲۰۲۳- کیپ تاون به این شرح است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

سرکار خانم دکتر پاندور.

وزیر محترم روابط و همکاری بین المللی جمهوری آفریقای جنوبی

بسیار خرسندم امروز در نشست وزرای امور خارجه دوستان بریکس در شهر زیبای کیپ تاون حضور دارم. از دولتِ دوست آفریقای جنوبی به جهت میزبانی گرم از هیات جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاری می‌نمایم. همچنین مایلم از کشور‌های عضو گروه بریکس بابت این ابتکار و دعوت از کشور‌های دوستِ بریکس تشکر نمایم.

خانم‌ها و آقایان،

"دوستان بریکس" قبل از هرچیز دوستانِ همکاری و مشارکت و در یک کلام "دوستانِ چندجانبه گرایی" هستند. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشور‌های پیشرو در عرصه چندجانبه گرایی است. روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه ما با کشور‌های عضو بریکس در سطح بسیار خوبیست و تجارت فی مابین به بیش از سی میلیارد دلار رسیده است. سازوکار‌های چندجانبه‌ای که ایران و برخی کشور‌های عضو بریکس در آن عضویت دارند مهم می‌باشد. ما بزودی روابط خود با سه کشور عضو بریکس یعنی روسیه، چین و هند را در قالب سازمان همکاری شانگ‌های توسعه خواهیم داد. جمهوری اسلامی ایران، هند و جمهوری آفریقای جنوبی از اعضای فعال اتحادیه کشور‌های حاشیه اقیانوس هند (آیورا) هستند و در حوزه‌های مختلف اقتصادی همکاری دارند. همچنین جمهوری اسلامی ایران، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی از اعضای فعال و همسو در گروه کشور‌های در حال توسعه موسوم به "گروه ۷۷" می‌باشند.

برای جمهوری اسلامی ایران، بریکس می‌تواند هدف مهم بعدی در سیاست چندجانبه گرایی باشد. بهمین جهت ما از جمله اولین کشور‌هایی هستیم که رسما علاقه‌مندی خود به حضور در چهارچوب‌های بریکس و البته عضویت در آن را اعلام نموده‌ایم. تعدادِ زیاد کشور‌های علاقه‌مند به عضویت در بریکس، موید این است که ما انتخاب درستی کرده‌ایم.

گروه بریکس به دلیل توان خود و به جهت تلاش برای رفع برخی کاستی‌ها در نظام بین الملل و تقویت چندجانبه گرایی، جایگاه مهمی در عرصه مبادلات جهانی کسب کرده است. قطعا این جایگاه با پیوستن دیگر قدرت‌های منطقه‌ای و همسو، تقویت خواهد شد. یک "بریکسِ گسترده" [۱]می‌تواند الگو‌های موفقی از "حکمرانی جمعی و شمولی" [۲]، "همکاری‌های نوینِ جنوب-جنوب" [۳]و "ائتلافِ اقتصاد‌های نوظهور" [۴]را ارائه دهد. 

جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشور‌های همسو و علاقه‌مند می‌تواند شریکی مطمئن برای بریکس در آینده باشد. ایران با تجربه بالای حضورِ فعال در نهاد‌ها و ابتکارات بین‌المللی؛ برخورداری از ذخایر کامل انرژی؛ شبکه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت کوتاه و ارزان؛ نیروی انسانیِ آموزش‌دیده و دستاورد‌های علمیِ چشمگیر و بالاتر از همه اراده‌ای قوی برای مشارکت در ایجاد نظمی عادلانه در جهان، می‌تواند شریک مهمی برای بریکس باشد.

البته اهداف بریکس و اهداف جمهوری اسلامی ایران بقدری هم راستا می‌باشند که ما از هم اکنون، راه‌های همکاری و مشارکت با بریکس را در دست بررسی داریم. بزودی کنفرانسی را در تهران با همکاری سفارت خانه‌های کشور‌های عضو بریکس میزبانی خواهیم نمود تا ظرفیت‌های همکاری ایران با بریکس را تبیین نماییم. از همه کشور‌های عضو دعوت می‌کنم در این کنفرانس شرکت نمایند.

خانم رئیس، حضار محترم.

مجددا خرسندی خود را از حضور در این نشست اعلام می‌دارم و بهترین‌ها را برای شما آرزومندم.

از توجه شما متشکرم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
دولت محترم موظف هست قیمت کالاها را پایین بیاورد و تکرار گرانی و تورم کاملا جلوگیری کند که واقعا خسته شدیم زندگی آرزوست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
سلام.واردات گسترده میلیونی به مدت دو سال برای عموم مردم ایران ازاد کنید تا بازار سیاه درست شده توسط شرکتهای انحصاری گرانفروش ده برابری شکسته شود.خود پراید و فیست لیفتهای پراید چون تیبا و...با سرعت بسیار کم زیر 20 کیلومتر تصادف کرده و عین کاغد مچاله شده،خودروهای حلبی که شرکتهای انحصاری در حال گرانفروشی ده برابری هستند سالانه هزاران معلول و کشته برجای میگذارد،باید واردات خودروهای کم مصرف ایمن صفر و کارکرده زیر5سال برای همه مردم ایران ازاد کنید تا این انحصار،گرانفروشی ده برابری شکسته شود.مجلس و دولت باید خدمتگزار مردم باشند،این همه شهید دادیم تا مردم در رفاه باشند،نه اینکه سرمایه مملکت در دست 5درصد اقازاده ها باشد.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
والا ما که اعتماد کردیم به دولت در سال ۹۹ تو بازار سرمایه بعد ۳سال هنو ز با این تورم به اصل. پولمون نرسیدیم جوانیمون رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
به امید سرنگونی دلار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
گیرم هم دلار سرنگون بشه چی گیر ما میاد

به جای نفرین بقیه یاد بگیر دعا کنی ارزش پول ما بره بالا
با پایین اومدن دلار نه تنها سود نمیکنیم که ما ضرر هم میکنیم
چین و روسیه امثالهم فقط سود میبرند
Germany
ناشناس
۱۸:۱۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
هنوز راه برای نجات شیعه و چاله جمعیتی و چالش آب و فقر هست
شاید کمتر از پنج سال!
یعنی دهه هشتاد ما نتوانند فرزند اوری کنند نسل ایرانی دقیقا مثل المان میشه!
یه چاله جمعیتی دهه شصت و هفتاد و هشتاد خیلی بدتره نه کار هست نه پول نه خونه+
به جهان و مردم ایران با بخشش نگاه کنید!
اینده خوبی نیست با لجبازی!
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۱۷:۳۱ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
تا به اف ای تی اف نپیوندیم هیچ کشوری با ما معامله نمیکنه معامله با پول ملی هم سرابی بیش نیست با این اقتصادی که ما داریم هیچ کشوری ریسک نمیکنه روی ریال ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
همان حرف اصلاح طلبان با برجامشان را تکرار نکن .حتما یک اصلاح طلبی .اصلاح طلبان پررو ولی ناکارآمد و بی خاصیت .البته اگر سرمایه آمریکا و اسرائیل نباشند.
Germany
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
هنوز راه برای نجات شیعه و چاله جمعیتی و چالش آب و فقر هست
شاید کمتر از پنج سال!
یعنی دهه هشتاد ما نتوانند فرزند اوری کنند نسل ایرانی دقیقا مثل المان میشه!
یه چاله جمعیتی دهه شصت و هفتاد و هشتاد خیلی بدتره نه کار هست نه پول نه خونه+
به جهان و مردم ایران با بخشش نگاه کنید!
اینده خوبی نیست با لجبازی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
برو بخواب
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۹:۰۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
پول کشور متاسفانه با کاغذ هم ارزش شده. بله.
کسی با کاغذ معامله نمیکند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
کل این قضیه برای مبارزه با دلاره بعد تو راه حل های آمریکایو شرط پیوستن به بریکس می دونی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
فقط خودمون رو مسخره کردیم
هیچ ارزشی واسه اصلا قایل نشدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
ا... سیاره ها و کهکشان ها را آفریده سیاره ها را دایره آفریده است و شما باید خورشید را دیدید بترسید و ماه را دیدید بترسید و مریخ را دیدید بترسید در مریخ و ماه آب د غذا نیست و در خورشید فقط آتشفشانی است بترسید شما شانس آوردید که ا... به شما نعمت داده است آب و غذا به شما فراهم کرده است تا شما بخورید و بیاشامید ا... خیلی سیاره ها را آفریده است که آدم آنها را ندیده و نخواهد دید ا... خیلی قدرتمند است ا... خیلی چیز ها دارد که همه ما یک نقطه خیلی خیلی خیلی خیلی کوچک هستیم ا... اکبر ا... اکبر از آنچه که انسان فکر می‌کند خیلی خیلی بزرگترین است ا... همتای ندارد یگانه است فوق‌العاده شگفت انگیز است سوره رحمن آيه ۶ ستاره و درخت برای ا... سجده ميکنند ا... همه چیز را زیبا آفریده است آدم باید نگاه کند که قدرت ا... چگونه است همه چیز را سالم آفریده است ولی اگر کار بد بکنید خطر می‌آید خیلی چیزها است که ا... آفریده است که یک آدم هم نمی تواند بفهمد
ا... شکست ناپذیر حیکم است ا... پیروز توانا است
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۶:۱۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
بله !
ایران می‌تواند به اعضا بریکس آموزش دهد که چگونه می‌توان جلوی ورود کالاها به کشور را گرفت و تولیدات داخلی از جمله خودرو را هم در بورس برای کشف قیمت!!!! وارد کرد و بعد به دو سه برابر قیمت به مردم درمانده فروخت و بر آن مالیات بست ! و کسب درآمد کرد !
Iran (Islamic Republic of)
فاسانا
۱۵:۰۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
ان‌شاءالله
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
Andikai
۱۴:۳۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
برزیل و روسیه و چین و هند و آفریقای جنوبی و ایران عزیز ما از قدرتهای و قطب‌های آینده و تاثیر گذار جهان خواهند شد و با جمعیت و امکانات و فناوریهای خود یقینا سد محکمی در برابر یکجانبه گرایی و یکه تازی یک کشور در جهان خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۲۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۴:۳۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
ایران هم اجلاسی شبه به شانگهای و بریکس بنام اجلاس مکران با کشور روسیه و پاکستان و هند و چین برای همکاریهای دریایی و تجاری و ترانزیتی بین این پنج کشور که بیش از چهار میلیارد جمعیت جهان را در بر دارند تشکیل دهد یقینا اجلاس مکران از بهترینها در جهان خواهد شد
آخرین اخبار