نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: ایران تجربه و تلاش خوبی برای اهدای خون در منطقه مدیترانه شرقی را داشته است.

 جعفر حسین نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در برنامه روز جهانی اهدای خون گفت: هر ساله ۱۴ ژوئن همه کشور‌ها در سراسر جهان روز جهانی اهدای خون را جشن می‌گیرند. کمپین امسال بر بیمارانی متمرکز است که به حمایت مادام العمر تزریق خون یا دارو‌های مشتق از پلاسما نیازمند هستند.

به گفته وی اهدای خون سالانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می دهد خون و محصولات آن می تواند به زنان مبتلا به خونریزی مرتبط با بارداری و زایمان، کودکان مبتلا به کم خونی شدید ، بیماران مبتلا به اختلالات ارثی مانند تالاسمی، قربانیان تروما  وشرایط اضطراری بلایا و حوادث کمک کند. در بسیاری از کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی ، سازمان جهانی بهداشت با چالش‌هایی در تهیه خون کافی و در عین حال تضمین کیفیت و سلامت آن به ویژه در مواقع اضطراری و بحران‌های بشر دوستانه مواجه هستند.

او ادامه داد: کشور‌ها باید منابع کافی را فراهم کنند و سیستم‌ها و زیرساخت‌ها را برای افزایش جمع آوری خون و پلاسما از اهدا کنندگان داوطلبانه فراهم کنند و اجرای استفاده بالینی مناسب از خون؛ راه اندازی سیستم‌هایی برای نظارت در زنجیره تامین خون و پلاسما و استفاده بالینی را مستقر کنند.

او گفت: سازمان انتقال خون ایران که مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت است، تلاش می کند تا دسترسی افراد نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی سالم را بهبود بخشد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران  بیان کرد: ایران  یکی از قوی‌ترین کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی از نظر دانش و تجربیات اهدای خون  است.

ملک زاده معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور در برنامه روز جهانی اهدای خون گفت: خون به مثابه ماده نباید از آن یاد کرد، زیرا خون معنایی بالاتر از این تعاریف دارد.

به گفته وی افرادی که آگاهی می‌بخشند به نوعی مدافع حیات هستند. 

او بیان کرد: با این جمعیت، یک میلیون اهداکننده خون کافی نیست و باید فرهنگ سازی بیشتری انجام شود.

صرفه جویی ۱۱ میلبون یورویی کشوری با تولید محصولاتی مانند آلومین 

فاطمه بیگی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: طب انتقال خون با تولید محصولات خونی برای کشور، ۱۱ میلیون یورو  صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است. 

به گفته وی کمیسیون بهداشت درخواست افزایش بودجه سازمان انتقال خون را داده است و نیازمند تعداد سردخانه‌ها و آمبولانس اهدای خون بیشتری در سطح کشور هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
هر کی خون نده موقع تصادف و بیماری نباید بهش خون داد