در بازار گوشت قرمز چه می گذرد؟

بسیاری از دست اندرکاران حوزه گوشت براین باورند که علی رغم ماندن مازاد دام روی دست دامداران، اختلاف قیمت گوشت از دامداری تا بازار به دلیل نابه سامانی شبکه توزیع بالاست.

 بازار گوشت قرمز از اوایل بهمن سال گذشته به دلایل متعدد دچار نوسان شد که مسئولان با واردات و ممنوعیت صادرات بدنبال تنظیم بازار داخل بودند و وعده کاهش قیمت همزمان با عرضه انبوه دام در داخل را دادند که متاسفانه به رغم کاهش قیمت دام نسبت به اواخر سال گذشته و انباشت دام در واحدهای دامداری، اختلاف قیمت گوشت همچنان بالاست که دست اندرکاران این حوزه ، اعمال سلیقه ای قیمت و توزیع نابه سامان بازار را از علل اصلی اختلاف قیمت اعلام می کنند.

بنابر آمار اعلامی سالانه ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز اعم از دام سبک و سنگین در کشور تولید می شود که رقم تولید گوشت دام‌ سبک وابسته به شرایط اقلیمی و جوی است و همین امر منجر به نوسانات بازار می شود، اما گوشت گوساله در تمامی فصول موجود است.

آقای علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: با توجه به بهبود شرایط جوی در غرب و قرار گرفتن در آستانه عید قربان، دامداران تعجیلی در عرضه دام ندارند تا بتوانند در موقعیت بهتر دام خود را عرضه کنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می گوید: با کاهش مصرف پروتئین در فصل گرما، در صورت مهار قاچاق دام و عدم‌ مجوز برای صادرات دام نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم. هرچند با از سرگیری صادرات، بازار متشنج می شود.

در چند روز گذشته بنابر مصوبه جدید دولت، نرخ گمرگی گوشت قرمز از ۴ به یک درصد کاهش یافت. هیئت وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند ب تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ دو ردیف تعرفه مربوط به قیمت گوشت قرمز گوساله و گوسفند کشتاری را مشمول کاهش نرخ حقوق ورودی کرد‌.

 اعلام مصوبه جدید دولت با واکنش شدید تولیدکنندگان روبرو شد چراکه کاهش تعرفه واردات اقدامی ضد تولید و برخلاف شعار سال است که بسیاری از فعالان این حوزه اعلام کردند که با انباشت دام روی دست دامدار انتظار می رود دولت اقدام به خرید تضمینی و تامین ذخایر از محل تولید داخل کند.

سیستم نامناسب توزیع علت اصلی اختلاف قیمت گوشت از دامداری تا بازار

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: با احتساب ۱۲ کیلو سرانه مصرف گوشت قرمز به ازای هر نفر کمبود عرضه داریم، اما بنابر آمار اعلامی مرکز آمار سرانه مصرف گوشت کمتر از ۶ کیلوگرم است که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم.

به گفته او، در شرایط کنونی حمایت از دامداران امری ضروری است چراکه در یک برهه زمانی با زیان مواجه شدند و از طرفی به سبب سیستم نامناسب توزیع، حمایت جدی باید از دامپروران باید صورت گیرد.

قاسمی ادامه داد: دولت در لیست کالابرگ اعلامی گوشت قرمز را حذف کرده است، درحالیکه رقم بزرگی از نقدینگی را می توانست وارد صنعت کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، سیستم نامناسب توزیع را علت اصلی اختلاف چشمگیر قیمت گوشت در دامداری  و بازار اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو دام زنده ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است که متاسفانه با اختلاف چند برابری گوشت از دامداری تا بازار توزیع می شود.

گرچه به نظر می رسد که نیازی به واردات گوشت قرمز نیست، چنانچه نیاز باشد برای تنظیم بازار داخل، وارد کنند بهتر است که در راستای حمایت از تولید داخل خرید گوشت داخل به منظور ذخیره سازی انجام شود.

 بی توجهی به امر خرید تضمینی دام‌ منجر به کشتار دام های مولد می شود

آقای افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: قیمت کنونی هر کیلو دام زنده ۱۵۰ تا ۱۵۵ هزار تومان در سطح کشور بوده که نسبت به اسفند به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است.

به گفته او، علی رغم فصل تولید و انباشت دام در واحدهای دامداری، واردات گوشت کماکان در حال انجام است که این اقدام غیرضروری است.

صدردادرس ادامه داد: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، دولت در راستای افزایش توان خرید و تامین نقدینگی دامدار به منظور کاهش قیمت تمام شده تولید باید تدابیری اتخاذ کند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک‌گفت: گرچه آمار دقیقی از مازاد دام کل دامداری های کشور نداریم، اما بنابر آمار اعلامی مرکز آمار، جمعیت دامی همانند سال قبل است.

به گفته او، علی رغم واردات گوشت و ممنوعیت صادرات دام، هنوز بازار گوشت به تعادل نرسیده که این امر نشان می دهد مشکل کار جای دیگری است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به خشکسالی شدید در برخی مناطق، بی توجهی مسئولان به امر خرید تضمینی منجر به کشتار بی رویه دام‌های مولد یا قاچاق دام‌ می شود که در نهایت منجر به کمبود دام و افزایش سرسام آور قیمت در نیمه دوم سال می شود و بعد مسئولان مقصر را دامداران می دانند، درحالیکه این طور نیست.

بنابر اذعان بسیاری از دست اندرکاران سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی در خصوص گوشت و میزان انباشت دام آمار اشتباه داد که همین امر منجر به کمبود عرضه دام و برهم زدن نظم بازار می شود.

خودکفایی گوشت در داخل شدنی است

آقای مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: طبق روال همه ساله قیمت دام سبک و سنگین در آستانه عید قربان افزایش یافته به طوریکه نرخ هرکیلو بره به حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته او، با توجه به نرخ کنونی دام زنده، قیمت منطقی هر کیلو گوشت ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار تومان است.

عالی با بیان اینکه نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم، گفت: بنابر آمار سالانه ۹۸۰ هزار تن تا یک میلیون تن گوشت در داخل مصرف می شود که ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تن از این میزان در داخل تامین می شود که با برنامه ریزی مدون امکان خودکفایی در داخل وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ادامه داد: وزارت جهاد به جای واردات گوشت قرمز باید دام زنده وارد کند که پروار آن در داخل انجام شود.

او با بیان اینکه کیفیت گوشت های وارداتی با تولید داخل قابل قیاس نیست، گفت: با توجه به کیفیت بالای تولید داخل همانند سال گذشته پشتیبانی امور دام باید اقدام به خرید و ذخیره سازی از ذخایر داخل کند.

با توجه به افزایش عرضه دام در برابر تقاضا و همچنین مازاد دام روی دست دامدار انتظار می رفت که نوسانی در بازار گوشت قرمز نداشته باشیم که متاسفانه به سبب مشکلات سیستم توزیع، اعمال قیمت های سلیقه ای و سودجویی دلالان اختلاف قیمت به چندبرابر نرخ منطقی از دامداری تا بازار می رسد که این امر نشان می دهد واردات گوشت هم‌ نتوانسته مرهمی برای این موضوع باشد و آرامش بازار تنها نیازمند نظارت همه جانبه دستگاه های متولی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
هر کشوری که مسئولینش سرمایه دار بودند، دین ودنیای مردم در آنها نابود شد،باید حقوق مسئولین وزندگی آنها با پایین ترین طبقه کارگری برابر باشد آنموقع دیگر کسیکه ازبین 1و6هفت را انتخاب می‌کند در جای واقعی خود قرار خواهد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
دولت بیاید یارانه پنهان که به بنزین.گاز .گازوئیل.نان
و هر چیز دیگر که می‌دهد را حذف کنید
و مستقیما به مردم بدهد
واین قدر منت سر ملت نگذارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
در بازار گوشت قرمز چیزی جز حسرت خانواده و شرمندگی مرد خانواده نمی گذرد. لعنت خدا بر باعث و بانی این وضعیت .بیشتر از شش ماه است که گوشت نخریده ایم. مسئولین بخورند ما نگاه می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
تا یه چیزی میشه ربطش به
دلالان
مافیا ها
سلطان ها
محتکرین
ابر بدهکاران
و.. و...
از آخر هم پای دشمن به وسط میاد
گاهی اوقات با خودم فکر می کنم که در کشوری اسلامی زندگی می کنیم یا کشوری پره دلال مافیا غیره غیره!؟
جالبتر از همه هر کابینه ای هم روی کار آمده توان مقابله با آنها را ندارد!!!!!!
نتیجه اینکه وقتی از دست دولت سران سه قوه کاری ساخته نیست چه نیازی به سه قوه داریم که کلی از بیت المال هزینه خرج در بر دارد!؟
ملت ایران که طی دو دهه اخیر با این دوستان خلاف کار دارند زندگی می کنند باهاشون میشه کنار آمد
سه قوه رو منحل کنیم بهتره حداقل مدیون 85 میلیون آدم نمی شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
من در صورتی ایران قدرتمند می دانم فقط بتواند اصغر دلال را دستگیر کند
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۶:۱۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
اونی که نوشت فقط سالی یکبار گوشت میخورم واقعا داره دروغ میزنه
انگار ما کشور قحطی زده وجنگزده ایم خواهشا در راستای دشمن خودتون رو ذلیل وانقدر فقیر نشون ندید نیازمندان انقدر مناعت طبع دارن که دروغ نمیزنند وخودشون رو انقدر کوچیک وتحریک نمیکنند
دیگه دروغ شاخداری به این بزرگی نشنیدیم اگه میگفتی ماهی یکبار قابل قبول بود سالی یکبار اونم عاشورا وتاسوعای حسینی که سلام وصلوات خداوند به روح بلندشون دیگه نرو نذری خوری چون امامان ما از دروغ وکذاب بودن واب به اسیاب دشمن زدن خوششون نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۰۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
بی برنامگی وعدم نظارت دولت واداره تعزیرات عامل نابسامانی وگرانی گوشت میباشد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
چرا هی گوشت های قرمز را نشون میدید تامردم بی بضاعط حسرت به دل بمونند یکم قیمت نجومی گوشت بیارید پایین تا همه بتوانند بخرنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
بگو در کشور چه می گذرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
خوب خوردن گوشت قرمز باعث سرطان روده می شود پس مضر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
مضر چی دارم چشمان کور میشه از بی گوشت نخورند ما ایرانیان باید در ماه ۱۰ بار گوشت بخوریم نگاه کن همه دارن عینک میزنه مال چی هست مال گوشت نخورند هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
تا در کشور دلال قیمت همه جنس ها را تعین می‌کند ودولت سرگرم سفرهای داخلی وخارجی است امیدی به بهبودی اوضاع گرانی وثبات اقتصادی نمی رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
کمبود نیست ولی گران یعنی گوشت نیست اگر گوشت باشد چرا گران باشد قیمت که بالا می‌رود خوب گوشت کم هست ای بیسواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
با حساب سالانه ۹۰۰ هزار تن تولید، هر ایرانی در ماه ۹۰۰ گرم گوشت باید مصرف کند خوب معلومه کمبود هست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
مگه کسی الان گوشت قرمز میتونه بخوره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
همه منتظر هستند که با تشکیل وزارت بازرگانی سر و سامانی به این بازار و تورم داده بشود که آن هم معلوم نیست که چرا این موضوع به این مهمی اینقدر در مجلس متوقف شده است. این دولت به کارهای خودش برسد یا کارهای بی برنامه ای که آقای دکتر احمدی نژاد و دکتر روحانی انجام دادند برسد!!!!! ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
مسئول تمام گرانیها دولته دنبال هیچ کس نگردید وقتی دولت خودش گرانی ها رو قبول میکنه و توی رادیو و تلویزون هم اعلام میکنه یعنی موافق تورم و گرانیه پس دلیلی نداره یه فروشنده بدبخت رو بگیرن و مجازات کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
مخدایا ما ک توی این مملکت نمیتونیم دوکیلیو گوشت بخریم چطور میخوایم صاحب خونه بشیم چطور باید آینده داشته باشیم ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
دم گرم با این حرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
به برکت دولت محرومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
گوشت رو لطفا ارزون کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
روی چشم میداندم کمبود نیست ولی گران گرانی دست من نیست خریدار داره بقیه باید بمیرم که توان خرید نداریم با این بی درآمدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
چه می ءذرد بی نظارتی و سردرگمی جهاد کشاورزی و بی لعتمادی تولید کنندگان
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۱۱:۳۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
جهاد کشاورزی تاکنون نتوانسته قیمت گوشت و مدغ را مدیریت کند وزیر کشاورزی را چرا استضاح نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
عزیزم چند ماهه وزیر نداریم و عزل شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
اگرصادرات و واردات آزاد میشد و دولت در تنظیم بازار دخالت نمیکرد و یارانه های پنهان حذف میشد،و یارانه نقدا ومساوی بین همه تقسیم میشد،بسیاری از مشکلات از جمله فقر ورانت حل میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
عزیزم الان که دلار و یورو و.. نسبت به ریال پول کشورمون ، تفاوتش خیلی زیاده خب اگه صادرات آزاد باشه ته دونه آخر گندم و تا آخر هرچی که فکر کنی را صادر میکنند چون صادر کنند به دلار پولشو میگیرن و اینطوری معلومه حتی قحطی بعضی چیزا هم میاد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
باورتون میشه آخرین باری که من و خانواده ام گوشت خریدیم؛واسه جندین سال پیش هست که گوشت کیلویی ۲۳هزارتومان بود و یکهو شد ۷۰ تومان و بعد و بعد تا الان که حدود ۳۸۰ تومان شده .بعد از اون جریان گوشت و پلوی ما شد سالی دو روز اونم تو تاسوعا و عاشورا که نذری امام حسین هست.باور کنید خجالت داره در سرزمین پر از گنج مردم به زیر فقر رسیده باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
چشمان داره کور میشه از بی گوشتی هست کمبود نیست فقط گران هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
تعرفه خودروهای وارداتی نشان می دهد حکومت ایران مردم را تحریم کرده نه دشمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
در زمان قدیم همه رحم و مروت داشتند اعم از مسئول و مردم عوام الان دیگه اینطور نیست.علتی که برکت از این کشور رفته همینه که هرکسی به نوعی میخواد سر اونیکی کلاه بگذاره.این روال هم از نیمه دهه ۷۰ رواج پیدا کرد.کشاوز اون کشاورز قبل نبود.دامدار اون دامدار قبل.دکتر و مهندس و کارمند و کاسب و کارخانه دار و مسیول همه و همه تغییر کردند.و شد وضع مملکت ما این.عمرماکه رفت خدا برای بچه های ماها و نسل ۴ و ۵ انقلاب بسازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
دیگه به هم رحم نمی‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
چند روز دیگه انتخاباتِ؛خودش میاد پایین.ای امان از تزویر...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
قاچاق قانونی گوشت و دام زنده توسط آقایان و آقازاده‌های گرامی را ذکر نکردید.!
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۰:۳۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
بخش قابل توجهی از مردم یا همان قشر رای دهنده از بازار های گوشت، خودرو، مسکن، آجیل و ... خارج شده اند.
وقتی مسئول و قشر متوسط رو به بالا توانایی خرید دارد هیچگاه درد اقشار کم درآمد را نمیفهمه.
بنابراین سعی در بهبود اوضاع نخواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
کاملا درسته ،براشون عادی شده بخدا قسم اگر بیست درصد م درک می کردند شرایط این نبود ،همشون بلا استسناع همچیزشون سر جاشه ،خوراک پوشاک.تفریحات،کدومشون دقدقه یه مرد بیمار رو میتونه حتی تصور کنند ،اقا میلیون ها افغانی قاچاقی وارد کشور عزیزمان شدن تمام شغلها رو اشغال کردند بعد مردم خودمون بیکارند ،حتما حاکمیت ودولت خبر دارن ولی چرا هیچ واکنشی نشان نمی دهند خدا عالمه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
وزن نانها کوچک شده به نانوایان اعتراض هم میکنیم جواب سربالا میدن به هر کجا هم زنگ میزنیم کسی جوابگو نیست دولت چرا یارانه نان را به خود مردم پرداخت نمیکنه که این نانوایان بی انصاف اینهمه به مردم زورگویی نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
وقتی شب بخوابند صبح قانون بگذارند میشه این اوضاع علتش ناکارامدی دولت و مسئولین حزبی و کم سواد هست
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۰:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
این موضوع مربوط به عدول وزارت جهاد و کشاورزی از وظایف ذاتی خود است.
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل پوراکبر
۱۱:۵۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
قاچاق به اون میگن که میزارن جیب دیده نشه در صورتی که قاچاق گوسفند کامیون کامیون صورت میگیرد این کار سازمان یافته وباپشتیبانی حکومت صورت می گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
فقط برای کشورای دیگه شاخ و شونه میکشیم ولی از پس دلال های کشور خودمون بر نمی آییم
آخرین اخبار