در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

عید قربان؛ روز بندگی محض و قربانی کردن تمایلات نفسانی و گذشتن از خودخواهی‌ها

یک کارشناس مذهبی، درمورد محور‌های مهم و درس‌های آموزنده عید سعید قربان برای بندگان توضیحاتی داد.

روز دهم ذی‌الحجه، یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان در تقویم دین مبین اسلام وجود دارد و آن هم عید سعید قربان یا عید الأضحی است و مهم‌ترین مسئله‌ای که برای این روز با فضیلت وجود دارد این است که در چنین روزی، حضرت ابراهیم (ع)، فرزند بزرگوار خود، حضرت اسماعیل (ع) را به قربانگاه بردند تا از تنها دارایی خود در راه الهی بگذرند و درواقع، این روز مبارک روز آزمون این پدر و پسر بود که از آن سربلند بیرون آمدند و به همین دلیل، سنت قربانی کردن در روز عید سعید قربان نیز، یادبودی از آن واقعه بزرگ ذبح اسماعیل است که چروردگار مهربان، عمل حضرت ابراهیم (ع) که تسلیم محض الهی شدند را پذیرفتند و حضرت ابراهیم (ع) به جای قربانی کردن فرزندشان، قوچی که جبرئیل آورده بودند را در این راه قربانی کرد. بنابراین، طبق برخی از روایات، تمام حیواناتی که در روز عید سعید قربان در سرزمین منا ذبح می‌شوند؛ فدیه حضرت اسماعیل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی، کارشناس و سخنران مذهبی، درمورد اهمیت عید سعید قربان به عنوان یکی از اعیاد مهم مسلمانان بیان کرد: در اهداف و توصیه‌هایی که از دین مبین اسلام به امت مسلمان رسیده برخی از دستوراتی است که جنبه بازنگری، بازسازی و تجدید آموزش‌ها و توصیه‌های اخلاقی را در زندگی آن‌ها تقویت می‌کنند و یکی از این دستورات که روحیه دینداری مسلمانان را تقویت می‌کند موضوع حضور در اجتماع و کمک و یاری به مردم و دستگیری از انسان‌ها و عبودیت و اطاعت محض در ارتباط با دستورات پروردگار عالم است که هر روز، خود را به یک شکلی در گزاره‌های دینی و رفتاری بندگان نشان می‌دهد.

این کارشناس مذهبی گفت: عید سعید قربان، عید بندگی و عبودیت محض انسان هاست؛ به طوری که آن‌ها در این روز با فضیلت، بار دیگر، در تعالیم برگرفته از دین مبین اسلام در وجود خود، تجدیدنظر و بازنگری کرده و تلاش می‌کنند خودشان را با شاخص‌هایی تنظیم کنند که دین اسلام برای سعادتمندی آن‌ها درنظر گرفته و به آن‌ها پیشنهاد کرده است و در این میان، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های دین اسلام و دینداری، حضور در اجتماع از نظر کمک رسانی به مردم است.

عید قربان؛ روز بندگی محض و قربانی کردن تمایلات نفسانی و گذشتن از خودخواهی‌ها

 حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی تصریح کرد: شاخصه دیگر دین مبین اسلام و دینداری، گذشت و قربانی کردن در راه پروردگار متعال است که اتفاقاً در روز عید سعید قربان، به بهترین شکل نشان داده می‌شود تا جایی که انسان‌ها و خیّران و خیراندیشان در این روز، قربانی تهیه می‌کنند و با الگو گرفتن از کاری که حضرت ابراهیم (ع) در منا انجام داده اند آن‌ها نیز، گوسفندی را قربانی می‌کنند و بخش زیادی از آن را در اختیار فقراء، محرومین و مردم قرار می‌دهند که این نشان دهنده نوعی گذشت، ایثار و تبعیت از رفتار‌های فضیلت مداری است که از بزرگان دین مثل حضرت ابراهیم (ع) و وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) به ما رسیده است.

به گفته این کارشناس مذهبی، گذشت و قربانی کردن در روز عید سعید قربان یک پالایش روحی برای انسان هاست. زیرا بندگانی که دست به این اقدامات واقعی و پرمنزلت می‌زنند از ثروت و دارایی خود در راه رضای خداوند متعال می‌گذرند و در این روز، قربانی کرده و به فقراء و محرومین کمک می‌کنند که نمونه بسیار ارزشمندی از ایثار و ازخودگذشتگی است و یک نوع همدلی و همبستگی را به همراه دارد چراکه وقتی افراد به کمک یکدیگر می‌شتابند و یا به بردن هدایا و ضروریات برای نیازمندان اقدام می‌کنند با این کار باعث می‌شوند که قلب‌های دیگران به سمت آن‌ها متوجه شود و برآیند این توجه قلبی، صمیمیت ها، مهرورزی‌ها و اتحاد میان مسلمانان را بدنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام علم الهدی افزود: عید سعید قربان، عید قربانی کردن تمایلات نفسانی، گذشتن از خودخواهی‌ها و خودمحوری هاست و عیدی است که انسان‌ها کمک کردن به مردم را تجربه می‌کنند و به همین جهت، سنت قربانی کردن، یکی از مستحبات موکدی است که هر کسی توان مالی داشته باشد می‌تواند این سنت الهی را انجام دهد. البته نکته بسیار مهم این است که برخی از افراد از نداشتن زمان یا قدرت زیاد مالی گلایه‌مند هستند و می‌گویند قربانی کردن برای آن‌ها امکان پذیر نیست و به نوعی، از این امر الهی مستحب شانه خالی می‌کنند در حالی که نگاهی به زندگانی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نشان می‌دهد این بزرگان با وجود این که توانایی مالی زیادی نداشتند، ولی در روز عید سعید قربان، قربانی کردن و کمک به نیازمندان را در اولویت کار خود قرار می‌دادند تا جایی که حضرت محمد (ص) در روز عید قربان، صد شتر قربانی کردند و در زمان سفر حج خود، به همه حجاج حاضر در منا اطعام دادند که این اقدام حکایت از روح بلند نبی مکرم اسلام (ص) دارد و اهل بیت (ع) نیز، با وجود مشکلات اقتصادی، همین طور عمل کرده و تلاش می‌کردند در روز عید قربان به ذبح گوسفند بپردازند و در راه خدا به نیازمندان کمک کنند که این‌ها حضور مسلمانان را در کنار سفره یکدیگر نشان می‌دهد و نقش آن‌ها را در صحنه‌های اقتصادی خانواده‌های دیگر پررنگ می‌کند و ارزش این کار، صمیمیتی است که این عمل خداپسندانه به دنبال دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۲۲:۵۴ ۰۸ تير ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : در محکومیت و مقابله علیه دولت منفور ملعون خبیث اهانت کننده و هتک حرمت حریم شکن کلام الله مجید قرآن کریم مقدس ، باید سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص این کشور را از هر لحاظ تجاری اقتصادی و توریستی و تحصیلی علمی مختلف و غیره ... تا زمان عذر خواهی رسمی این کشور از سر تا سر جهان اسلام باید تحریم ۱۰۰/ صد درصدی شوند و جمیع حجاج محترم سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص امت واحده حضرت رسول الله ص که در مکه مکرمه و مدینه منوره حضور دارند و امت واحده حضرت رسول الله ص در سر تا سر جهان اسلام فردا در میعادگاهی نماز جمعه یک صدا و یکپارچه و هماهنگ با هم فردا جمعه بر علیه آن کشور غربی شعار دهند و خشم انزجارشان را به این کشور اعلام کنند تا بفهمند اتحادیه جهان اسلام ناب محمدی ص در قبال با اهانت کردن به ارزشها شاخص‌های دینیش با احدی اقماض مماشات ندارد . والسلام و صلوات التماس دعا و صلوات . و من الله توفیق .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۸ تير ۱۴۰۲
اگر قانون عید قربان اجرا میشه فرزندت قربانی میکردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۸ تير ۱۴۰۲
حضرت ابراهیم از پسرش شروع کرد به قربانی کردن , بنظرم مسولین که دم از ایمان میزنند بیایند و از مالشون یک خونه و ماشین و 50 سال خرج زندگی شون رو بردارند و بقیه بریزند خزانه برای اداره کشور , که یک جوری نشه که مردم فقیری مثل ما به چه کنم افتادیم
خلاصه پول این کشور با بی مدیریتی حیف ومیل و اختلاس و دزدی و ...شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۸ تير ۱۴۰۲
حرف های این کارشناس احساسی، پر از تناقض،قصه گویی و خلاصه برای امروز چندان گوش شنوایی نیست. فرزند زمان خویشتن باش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۸ تير ۱۴۰۲
نمیتونید درک کنید لطفا سکوت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۸ تير ۱۴۰۲
ایوول ۰..۱۲ گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۸ تير ۱۴۰۲
چششم به در هست تا یکی زنگ بزنه گوشت قربانی بده. همشو به فقرا ندین.یکم به همسایه هاتون هم گوشت قربانی بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۸ تير ۱۴۰۲
دیگه کی قربانی میده در توان ملت نیس تو محله ما حاجی زیاده چن ساله ی مرغ هم قربونی نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۸ تير ۱۴۰۲
خدایا من رو سیاه هم بطلب بیام مکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۰۸ تير ۱۴۰۲
مکه در خانه خودت هست قرار نیست همه مکهی شوند به همسایه ازدواج جوانان مشکل‌ها کمک کنید آن مکه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۸ تير ۱۴۰۲
بی شک عید قربان برای همه ما مهم است ولی متاسفانه مسئولین ما با گرانی وعدم توانایی مدیریتی ملت را قربانی جهالت خود کردند ملت را قربانی دیگر ملل شده اند ایران وایرانی از اهم واجبات است نباید با شعار مذهبی ملت را مشغول وخودتان از بالا دستی غرق خود کامگی باشند فرزندانتان در اروپا ومردم غرق در دهها مشکل باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۸ تير ۱۴۰۲
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۸ تير ۱۴۰۲
عید قربان؛ روز بندگی محض و قربانی کردن تمایلات نفسانی و گذشتن از خودخواهی‌ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۸ تير ۱۴۰۲
این چه عیدی است که این همه حیوان کشته میشوند؟ چرا کار بهتری انجام نمیدهید بجای خون ریزی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۸ تير ۱۴۰۲
وقتی خدا افریده و خودش هم قانونگذار هست و حلال کرده شما چکاره اید که نظر بدید وزیری وکیلی؟؟؟!! پس لطفا کاسه داغتر آش نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۸ تير ۱۴۰۲
اگر عید قربان نبود فرزند میخواستی قربانی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۸ تير ۱۴۰۲
حیوان کشته نمیشه.بلکه حیوان قربانی میشه تا گوشتش بره به بدن نیازمندان.شما نمیخاد ادای دلسوز در بیاره.کوته فکران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۸ تير ۱۴۰۲
سلام
بهتره یکم مطالعه داشته باشید
اولا خداوند هم ما رو آفرید هم دنیا رو و خودش بهره بردن حلال از آفرید هاش رو مقررر فرموده
دوماً خداوند برای هر موجودی بنا به اختیار یا غریزه شوند یه کمالی در نظر داشته در افرینششون که کمال مثلاً گوسفند تو این بحث اینه که وقتی به حدی رسید که بش ذبح کرد به مصرف بنده ی خدا برسه .......