کشت ۸۰ تن سیب زمینی بذری وارداتی در اراضی کشاورزی بروجن

مدیر جهاد کشاورزی بروجن، از کشت مقدار ۸۰ تن سیب زمینی بذری وارداتی در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

حسن رحمانی گفت: ارقامی، چون رانومی، اگریا، سانته، کارلینا، کُلُمبا، فابولا، پانامرا، سیفرا و دوناتا در ۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کشت شده است.

وی، سطح زیرکشت سیب زمینی در سال جاری را بالغ بر سه هزار و ۱۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: این سطح نسبت به پارسال افزایش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رحمانی یادآور شد: با توجه به اینکه شهرستان بروجن قطب سردخانه‌های استان است، در این شهرستان ظرفیت و قابلیت انبارداری تولیدات بهره برداران را با شرایطِ استانداردِ نگهداری داراست.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: انتخاب بذر سیب زمینی در حصول عملکرد از نظر کمی و کیفی و پایداری تولید بسیار حائز اهمیت است که اگر به نوع بذر و کلاس بندی آن توجه نشود و بدون در نظر گرفتن سلامتِ بذر در مزرعه کشت گردد، به هیچ وجه عملکرد مناسبی از سیب زمینی بدست نمی‌آید و کشاورزان بایستی قبل از خرید غده سیب زمینی به رقم و کلاس بذری آن توجه ویژه داشته باشند تا دچار افت عملکرد نگردند. 

رحمانی با بیان اینکه استفاده از بذر سالم و کلاس دار می‌تواند تولید را تضمین نماید چرا که آلودگی و انتقال بیماری‌ها در بذر حقیقی بسیار کمتر از بذر غده‌ای است اضافه کرد: تولید و تکثیر غده‌های سیب زمینی بذری عاری از بیماری‌های قارچی، باکتریایی، ویروسی و مایکوپلاسمایی در سن فیزیولوژیکی و اندازه مناسب، یکی از عوامل موثر در افزایش عملکرد در واحد سطح می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجن اظهار داشت: مراحل کنترل و گواهی بذر سیب زمینی شامل بازدید‌های مستمر جهت ارزیابی زمین مورد نظر و رصد مراحل مختلف رشد تا زمان نصب اتیکت و آماده سازی بذر جهت توزیع بین زارعین می‌باشد و در حقیقت این فرایند تحت نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال بوده و کلاس بذری محصول تولیدی؛ پس از اعلام نتایج آزمایشگاه و با توجه به جداول استاندارد، حداکثر درصدِ آلودگیِ قابل تحمل در مزرعه سیب زمینی و همچنین بررسی‌های مزرعه ای، مشخص و بر روی برچسب گواهی درج و به تولید کننده اعلام می‌گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.