روابطعمومی شرکت متروی تهران اعلام کرد که موضوع تأمین ناوگان ریلی به اندازه نیاز استاندارد خطوط شبکه مترو در هر کلانشهر از جمله مسائل مهمی است که اگر جدی گرفته نشود، نه تنها سرفاصله حرکتی قطارها دچار اختلال خواهد شد؛ بلکه میزان فرسودگی واگنهای در حال بهرهبرداری را نیز مضاعف ساخته و زمان تعمیرات دورهای را کاهش میدهد؛ به همین دلیل است که کارشناسان این حوزه صنعتی تأکید دارند تا به موازات و متناظر با توسعه خطوط و ایستگاههای مترو، باید ناوگان حمل و نقل ریلی نیز به اندازه تأمین شود.
در این زمینه و طی تحقیقات علمی و کارشناسی صورت گرفته، در افق ۱۰ سال آینده و باتوجه به افزایش تعداد خطوط شبکه متروی پایتخت، نیاز به تولید حداقل ۴۴۲۰ واگن احساس می شود. در همین چشم انداز ۱۰ ساله، ناوگان حمل و نقلی سایر کلانشهرهای دیگر نیز باید به ۴۳۰۰ واگن تجهیز شود تا مشکلی از بابت کمبود واگن گریبانگیر شبکه متروی شهرهای صاحب این سیستم حمل و نقل عمومی نشود.
در این میان به نظر میرسد راهحل اصولی و منطقی برای تأمین به موقع، مطمئن و به صرفهتر ناوگان ریلی شبکه متروی کلانشهرها، حرکت به سمت تولید انبوه قطار ملی باشد؛ قطاری که ۸۵ درصد قطعات آن توسط شرکتهای داخلی قابلیت ساخت داشته و فناوری تولید آن در این سطح حاصل شده است.
بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت متروی تهران، شرکت واگن سازی تهران که ۷۰ درصد قطارهای کنونی شبکه متروی تهران را تولید و یا تأمین کرده است، در حال حاضر قرارداد تولید ۱۱۳ واگن از نوع قطار ملی را آماده شروع عملیات اجرایی دارد و در صورت تأمین منابع مالی لازم، امکان تولید حداقل هزار واگن در ۷۴ ماه را دارا میباشد؛ قطاری که با تکیه بر توانمندی و ظرفیت شرکتهای داخلی، حدود ۲۰ درصد ارزانتر از نمونه خارجی آن تولید شده و امکان اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر به طور مستقیم را در سالهای اولیه تولید انبوه قطار ملی فراهم میآورد.