تامین داروی مورد نیاز تاجیکستان توسط ۱۱ شرکت دارویی ایرانی

جلسه مشترک وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان با همتای تاجیکستانی با هدف همکاری‌های دوجانبه در زمینه رشد شاخص‌های سلامت برگزار شد.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در جلسه مشترک با دکتر عبدالله وزیر بهداشت و تندرستی تاجیکستان با اشاره به پیشرفت‌های حوزه سلامت ایران گفت: نظام سلامت ما پس از انقلاب رشد بالایی داشته است؛ شبکه بهداشتی در همه مناطق کشور وجود دارد و اگر بیمار به بهورزی در دور‌ترین نقاط ایران مراجعه کند در صورت نیاز از طریق نظام شبکه به متخصص ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به پیشرفت‌های واکسیناسیون ایران، افزود: فلج اطفال در ایران سالهاست به مدد واکسیناسیون سراسری ریشه کن شده و در کنترل بیماری‌های واگیر تجربیات ارزنده‌ای داریم که قابل انتقال به کشور تاجیکستان است.

وی افزود: تحریم‌هایی که سال‌ها به ما تحمیل شده است نه تنها موجب توقف ما نشده بلکه روند و سرعت پیشرفت ما را افزایش داده است. ما برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برای تعاملات مشخص با کشور تاجیکستان در حوزه سلامت داریم.

عین اللهی ادامه داد: در دوره کرونا در حالی که توزیع واکسن معطل بروکراسی جهانی بود، ما ۶ نوع واکسن تولید کردیم و با کاهش موانع دیوانسالاری توانستیم مجوز ۵ واکسن را اخذ کنیم.

وزیر بهداشت کشورمان گفت: در اجلاس جی ۵ باید ۵ کشور در کنار یکدیگر و به صورت گروهی برنامه‌های دارویی و درمانی را به پیش ببریم و موانع دیوانسالارانه را در روابط با کشور‌ها به حداقل برسانیم.

وی افزود: دارو‌های ما از راه غیرمعمول و با چند برابر قیمت به تاجیکستان می‌رسد، در حالی که با حذف بوروکراسی‌ها این دارو‌ها با قیمت واقعی به دست مردم تاجیکستان خواهد رسید.

عین اللهی بیان کرد: ایران آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای دارد که می‌تواند در ارتقای شاخص‌های سلامت تاجیکستان موثر باشد و دانشمندان برجسته‌ای داریم که در تولید دارو‌های بسیار پیشرفته از جمله در حوزه سل تراپی نقش دارند.

ایران می‌تواند به ارتقای سلامت در تاجیکستان کمک کند

وزیر بهداشت و تندرستی تاجیکستان نیز در این دیدار گفت: سفر من به ایران تجربیات بسیاری در حوزه سلامت، بهداشت و درمان به همراه داشت؛ به خصوص که تجهیزات دندانپزشکی و آزمایشگاهی در ایران حائز اهمیت و در خور توجه بود.

عبدالله زاده ادامه داد: با توجه به زبان مشترک ایران و تاجیکستان، تبادل تجربیات ایران می‌تواند به تحول حوزه سلامت ما کمک کند. برگزاری دوره‌های بازآموزی برای متخصصان ما از سوی اساتید ایرانی و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی از ایران به تاجیکستان از جمله نیاز‌های ما است.
 
وی ادامه داد: هم اکنون داروی مورد نیاز تاجیکستان از ۱۱ شرکت دارویی ایرانی تامین می‌شود و همچنین می‌توان ظرفیت دارو‌های گیاهی و شفابخش تاجیکستان را نیز در اختیار متخصصان داروساز ایرانی قرار داد.
 
عبدالله زاده گفت: ایران در تامین داروی مورد نیاز خود در مرحله خودکفایی است و ما برای تأمین نیاز دارویی خود در اجرای تفاهم نامه‌های بین المللی به همکاری ایران نیاز داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.