همزمان با هفته دولت و با حضور معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای مرکز جوار کارگاهی اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری روز چهارشنبه گشایش یافت.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۱۹ مرکز جوار کارگاهی در استان فعال شده است.

علیرضا کریمزاده در آیین مرکز جوار کارگاهی اتاق بازرگانی افزود: این کارگاه‌ها در راستای اجرای ماده ۱۱۰ قانون کار و به منظور گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ارتقای مهارت‌های اتحادیه‌ها صنفی برای کارفرمایان واحد‌های صنعتی، خدماتی، تولیدی با توجه به ظرفیت مطلوب اتاق اصناف و اتاق بازرگانی فعال شد.


بیشتر بخوانید


وی گفت: در این طرح، توسعه دوره‌های آموزشی مختلف با عنوان طرح استاد و شاگردی در حرفه‌ها و صنف‌های گوناگون در دستورکار قرار دارد و هر استادکار می‌تواند به سه شاگرد در مدت زمان سه تا ۱۸ ماه آموزش داده می‌شود.

فقر مهارتی مهمترین مشکل در حوزه اقتصاد کشور است

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: فقر مهارتی مهمترین مشکل در حوزه اقتصاد کشور است و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای یک راهکار برای رفع فقر مهارتی بین همه اقشار جامعه است.

مجتبی نوروزی امروز چهارشنبه در سفر به شهرکرد در آیین افتتاح مرکز جوار کارگاهی اتاق بازرگانی و همچنین امضای تفام‌نامه آموزش فنی و حرفه‌ای و اتاق بازرگانی استان با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهدا افزود: در حال حاضر کمبود نیروی ماهر و فنی مهمترین مشکل در بخش صنعت کشور است و تربیت نیروی ماهر و فنی در دستورکار این سازمان قرار دارد تا با همکاری سایر دستگاه‌ها، ارگان‌ها، دانشگاه و آموزش و پرورش در این راستا گام‌های اثرگذاری برداشته شود.

وی به تفاهم‌نامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بنیاد ملی نخبگان امسال برای اجرای طرح بورسیه صنعتی دانشجویان تازه وارد اشاره کرد و گفت: در این تفاهم‌نامه تا یک‌هزار و ۲۰۰ دانشجوی نخبه کشوری بورسیه صنعتی می‌شوند.

وی به اجرای طرح تابستانه مهارت برای نوجوانان رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال اشاره کرد و افزود: امروز کشور به لحاظ مهارتی دارای بلوغ نیست و این امر مهمترین مشکل و گرفتاری کشور است و امید است با توسعه آموزش‌های مهارتی نیرو‌های فنی و ماهر تربیت شود تا مشکل کمبود نیروی ماهر در بخش‌های مختلف کشور به خصوص صنعت رفع شود.

نوروزی گفت: هم اینک آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به ۱۹ گروه مختلف ارائه داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه چهارمحال و بختیاری به جهت محرومیت در حوزه صنعت دارای مشکل است، گفت: آموزش در بخش صنعت باید توسعه داده شود تا نیروی ماهر و فنی تربیت شود.

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: اصلی‌ترین و مهمترین راهکار برای نجات کشور در حوزه بیکاری ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای در بخش‌های مختلف به خصوص صنعت، کشاورزی و خدمات است.

وی به مشکلات حاکم در کشور در بخش اقتصادی اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون بحث آموزش در کشور مطلوبیت لازم را ندارد و باید در نهاد‌های مختلف از خانواده، مدرسه، دانشگاه، صنعت و رسانه نگاه آموزش فنی و حرفه‌ای تقویت شود.

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای نیز در این آیین با اشاره به اینکه توسعه مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای مورد تاکید است، گفت: هم اکنون یس از ۲۱ هزار آموزشگاه آزاد درکشور فعال است که ۵۰ درصد این آموزشگاه‌ها در دولت سیزدهم فعال شده است.

نوروزی افزود: هم‌اکنون ۶۵۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی در سراسر کشور فعال است که ۴۰ درصد این مراکز در دولت سیزدهم فعال شده است.

وی بر توسعه فعالیت مراکز جوارکارگاهی برای تربیت نیروی انسانی ماهر و شاغل تاکید کرد و گفت: آموزش به نیرو‌های شاغل دردستور کار این سازمان قرار دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد نیز در این آیین به ارتباط تنگاتنگ اتاق بازرگانی استان با سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: بهبود فضای کسب و کار از رسالت‌های اصلی اتاق بازرگانی است و برای رسیدن به این فضا از ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای، پارک علم و فناوری نیز استفاده می‌شود.

شهرام زارع افزود: همکاری و همراهی همه ارگان‌ها با اتاق باعث می‌شود کم برخورداری علمی استان بهبود بخشیده شود و فضای کسب و کار، اقتصاد و تولید بهبود یابد.

وی به کمبود نیروی ماهر و فنی در استان به عنوان یک معضل اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از یک‌هزار نفر نیروی ماهر در بخش‌های صنعتی استان نیرو نیاز است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز به ارتباط تنگاتنگ سازمان فنی و حرفه‌ای با بخش صنعت و اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: پیشرفت و فناوری در صنایع به عملکرد داخلی صنعت مرتبط است و هرچه روند تولید و آموزش کمتر باشد، فناوری ضعیف‌تر خواهد شد.

علیرضا کریمزاده افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز روز است و ارتباط و تعامل بالای بین دستگاه‌های مختلف برای توسعه این آموزش‌ها وجود دارد.

وی گفت: تفاهمنامه بین آموزش فنی و حرفه‌ای و اتاق بازرگانی با هدف فراهم آوردن بستر همکاری و توسعه فعالیت‌های آموزشی مهارت محور و استفاده از ظرفیت‌های متقابل در حوزه‌های مرتبط و کمک به توسعه فعالیت‌های مهارتی منعقد شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار