رهاسازی ۸۷ میلیون متر مکعب حق‌آبه تالاب‌های پارک ملی دریاچه ارومیه

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: ۸۷ میلیون مترمکعب حق‌آبه تالاب‌های پارک ملی دریاچه ارومیه در سال آبی جاری رهاسازی شد.

سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: با تامین ۸۷ میلیون مترمکعب حق‌آبه تالاب‌های خشکی مانند تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعی» مهاباد و «طالقان» نقده احیا و زمینه حضور پرندگان آبزی و کنارآبزی در آن‌ها مهیا شد.

وی افزود: آبگیری و احیای تالاب‌ها به ویژه در فصل تابستان نقش مهمی در حفظ تعادل زیستی در این مناطق دارد و باعث حضور بیشتر پرندگان آبزی و کنارآبزی در این تالاب‌ها می‌شود.

شهند ادامه داد: برای اولین بار در فصل تابستان و برای جبران تبخیر شهریور ماه، به میزان یک میلیون متر مکعب حق‌آبه زیست محیطی برای تالاب بین المللی «کانی‌برازان» مهاباد از سد این شهر رهاسازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: با شروع فصل پاییز و آغاز دوباره بارش‌ها، رهاسازی حق‌آبه تالاب‌های آذربایجان‌غربی از منابع آبی استان آغاز می‌شود و امیدواریم میزان رهاسازی حق‌آبه تالاب‌های استان در سال آینده در مقایسه با امسال رشد چشمگیری داشته باشد.

شهند گفت: مطالعات نیاز آبی تالاب‌های استان انجام شده و نیاز است با همکاری و موافقت وزارت نیرو و ابلاغ مصوبه سهمیه حق آبه تالاب‌ها مشخص و واگذار شود.

به گفته وی، حق آبه تالاب‌ها حداقلی است که سالانه برای احیا و پایداری آن‌ها مورد نیاز بوده و باید در زمان مناسب به سمت تالاب رهاسازی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.