شناسایی بیش از ۳ هزار بیمار قلبی عروقی در استان اردبیل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در پنج ماه اول امسال ۳ هزار و ۵۲۸ نفر مبتلا به بیماری قلبی عروقی شناسایی شده است.

محمد جعفرزاده گفت: در پنج ماه اول امسال ۱۲۲ هزار و ۳۱۶ نفر در استان اردبیل خدمت خطرسنجی سکته‌های قلبی عروقی را دریافت کرده و از این تعداد سه هزار و ۵۲۸ نفر مبتلا به بیماری قلبی عروقی شناسایی شده و تحت مراقبت در مراکز بهداشتی، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت قرار گرفتند.

او با اشاره به نامگذاری هفتم مهر به‌عنوان روز جهانی قلب با شعار «شناخت عوامل خطر بیماری قلبی - عروقی، مراقبت بهتر و قلب سالم‌تر» گفت: خطرسنجی سکته‌های قلبی مغزی ابزاری مناسب برای محاسبه میزان احتمال وقوع سکته قلبی یا مغزی در ۱۰ سال آینده است و به افراد کمک می‌کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی، آن‌ها را کاهش دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی استان اردبیل افزود: با هدف ارتقای سلامت جامعه از همه مردم استان درخواست می‌کنیم با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده مانند مقابله با فشار‌های روانی، کنترل فشار خون، عدم مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی روزانه در حفظ سلامت قلب خود کوشا باشند.

جعفرزاده تصریح کرد: در ارزیابی میزان خطر سکته‌های قلبی و مغزی گروه هدف شامل افراد با سن ۳۰ سال و بالاتر هستند که با مراجعه به مراکز بهداشتی، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت می‌توانند مراقبت‌های مربوطه را دریافت کنند.

او گفت: بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ و میر در دنیا و همچنین در کشور ما است، طوری‌که سالانه تقریبا ۲۰/۵ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند و ۳۱ درصد کل مرگ‌های جهان و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را تشکیل می‌دهد و اکثر این مرگ‌ها ناشی از بیماری عروقی قلب است که به‌شکل 
حملات قلبی و سکته‌های مغزی تظاهر می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی استان اردبیل افزود: عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی شامل مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم‌تحرکی می‌باشد که به‌صورت ابتلای افراد به بیماری‌های فشار خون بالا، قند خون بالا و کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی می‌تواند خود را نشان دهد.

جعفرزاده بر ضرورت پیشگیری و مراقبت این بیماری‌ها در نظام سلامت تاکید و تصریح کرد: پیشگیری از عوامل خطر این بیماری‌ها از جمله ارتقای سواد سلامت در خصوص تغذیه صحیح، عدم مصرف دخانیات، عدم مصرف الکل، اصلاح سبک زندگی و افزایش فعالیت بدنی از جمله برنامه‌های مهم پیشگیری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.