مجتبی همتیفر، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: ۳۲ هزار کودکستان در سامانه سازمان ثبت شدهاند که از این طریق توانستیم ۹۰۰ هزار کودک را در مراکز کودکستان پوشش دهیم.
وی افزود: در مدارس دولتی، توانستیم پوشش را ۳.۵ تا ۴ میلیون نفر افزایش دهیم، اما نیازمند توسعه زیرساخت هستیم.
او ادامه داد: یکی از تکالیف قانونی سازمان در خصوص مناطق دو زبانهای است که زبان مادری بچهها غیر از فارسی است. یکی از کارکردهای پیش دبستانی آماده کردن زبانی بچهها برای کلاس اول است.
همتی فر در خصوص تقویت زبان فارسی گفت: بخشی از این بستر بر عهده رسانه است و بخشی دیگر به خدمات پیش دبستانی معطوف میشود. مراکز کودکستان غیردولتی هستند و متاسفانه عمده مناطق دو زبانه ما محرومیت دارند بنابراین این خدمات در دسترس این افراد نیست و سازمان باید از این افراد حمایت کند.
وی یادآور شد: سال قبل ۷۰ میلیارد تومان از ۱۲۷ میلیارد تومان بودجه سازمان را به توسعه مراکز پیش دبستانی در مناطق محروم اختصاص دادیم، اما فقط ۳۳۰ هزار کودک از این امر بهرهمند شدند.
همتی فر با تاکید بر اهمیت حمایت از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، عنوان کرد: تاثیر کم توجهی به پیش دبستانی را در کلاس اول میبینیم. نرخ مردودی کلاس اول از شاخصهای مهمی است که اثر کم توجهی به پیش دبستانی را در این مورد میبینیم.
وی افزود: در نیمه دوم امسال بحث ارتقای توانمندی مربیهای کودکستانها اجرایی میشود.
همتی فر اعلام کرد: قبل از کرونا بهزیستی ۱۴ هزار مهد کودک فعال داشت و در کرونا خیلی از این مراکز تعطیل شدند.
وی افزود : نیمی از مهدهای کودک بهزیستی مهد روستایی بودند که با قطع بودجه و یک وعده غذای گرم آنها در دوران کرونا، عمده مهد روستاها تعطیل شدند. ما دنبال احیای ردیف بودجه این مهد روستاها هستیم تا این مراکز فرهنگی را در روستاها احیا کنیم.
او ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از سال ۹۳ تاکید کردند در مدارس باید پذیرای دانش آموزان خارجی باشیم و خدمات آموزشی به آنها ارائه شود. طبق آخرین آمار بیش از ۶۰۰ هزار دانش آموز اتباع داریم که عمدتا افغانستانی هستند.
همتی فر درباره لزوم توجه به بودجه سازمان تعلیم و تربیت کودک، تصریح کرد: سازمان بهزیستی ردیف بودجهای برای حمایت از مهدهای کودک در مناطق محروم و روستایی داشت که در سال ۹۹ این ردیف بودجه ۷۵ میلیارد تومان بود. از سال ۹۹ به بعد این ردیف بودجه غیر فعال بود. برای انتقال این ردیف بودجه به سازمان تعلیم و تربیت کودک مکاتبه کردیم و قول مساعد دادند که این ردیف در سال ۱۴۰۳ در اختیار سازمان قرار گیرد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اعلام کرد: از نیمه شهریور اتصال ما به درگاه ملی مجوزها برقرار شد. طبق قانون باید همه مجوزهای جدید از طریق این درگاه انجام شود. فرآیند در حال شکل گیری و درخواستها آنجا قابل ثبت است.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت : مجوز کودکستان دو مرحلهای است، ابتدا باید برای اخذ مجوز تاسیس و سپس برای مجوز فعالیت اقدام کرد.
همتی فر تصریح کرد: در درگاه ملی مجوزهای عنوان کودکستان غیر دولتی درج شده و افراد میتوانند از این طریق درخواست خود را ثبت کنند. در صورت بارگزاری مدارک و تایید صلاحیت، درخواست افراد در فرآیند بررسی قرار میگیرد. گام دوم اخذ مجوز فعالیت است که باید افراد مکان فعالیت، موسس و نیروی انسانی خود را در سایت معرفی کنند.
همتی فر اظهار کرد: دانشگاهیان و حوزویها میتوانند در زمینه مربیگری کودکستانها فعالیت کنند، البته همه افراد باید گواهی حرفهای را بگیرند تا شایستگی آنها محرز شود. با این حال تجربه نیز برای ما مهم است و با ارزیابی تجربه و معادل سازی آن افراد میتوانند در این زمینه فعالیت کنند.
وی افزود: طبق اساسنامه سازمان باید همه کودکان ۴ تا ۶ ساله تا سال ۱۴۰۷ تحت پوشش سازمان تعلیم و تربیت کودک قرار گیرند. درواقع ما فقط ۵ سال فرصت داریم تا خدمات کمی خود را ۱۰۰ درصد به همه ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک ارائه دهیم؛ بنابراین ما نیازمند توسعه زیر ساخت هستیم.
همتیفر توضیح داد: آیین نامه شایستگیهای کودکستانها هفته قبل به تصویب رسید که طبق آن مراکزی که تاییدیه خود را از سازمان بگیرند، این امکان را دارند که در فرآیند آموزش و ارزیابی نیروی انسانی و مربیان به سازمان کمک کنند؛ بنابراین این برای ما یک فرصت است.