از آنجایی که لزوم تولید اثر و محتوا بر اساس معیارهای دینی، اسلامی و ایرانی متناسب با نیاز مخاطب از نیازهای اساسی جامعه است، جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با هدف ترویج اندیشه امامت و تحکیم نظام ولایت با محوریت شخصیت، سیره و معارف امام رضا (ع) بیست و یکمین دوره خود را طی میکند.
مرتضی سعیدیزاده، مدیر عامل بنیاد جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در نشست خبری بیست و یکمین دوره این جشنواره درباره شکلگیری کمیتههای مختلف با هدف ارتقای فرهنگ رضوی گفت: ما در بنیاد بینالمللی امام رضا (ع) دفاتر تخصصی را در حوزههای مختلف فرهنگ و هنری شکل دادیم. ماموریت دفاتر تخصصی سه حوزه کلان است، که میتوان به استعدادیابی، پرورش و حمایت از هنرمندان نوپا و جوان برای حرکت به سمت حرفهای شدن اشاره کرد، تا با برگزاری دورههای آموزشی بتوانیم جریان فرهنگ رضوی را در حوزه زیستبوم انسانی شکل دهیم.
سعیدیزاده ادامه داد: دومین ماموریت راهبری و هدایت جشنوارههای فرهنگی و هنری با هدف تولیدات اثرگذار با مخاطبان میانی در حوزه هنر و فرهنگ رضوی و سومین ماموریت سفارش تولیدات فاخر و اثرگذار از سوی هنرمندان برجسته و صاحب سبک است. امیدواریم بتوانیم در هر سه دامنه جریان فرهنگ رضوی را راهبری کنیم.
مدیر عامل بنیاد جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) افزود: ما امیدواریم بتوانیم با جانمایی درست از نخبگان و فرهیختگان عرصه هنر و استفاده از صاحبنظران و متخصصان این عرصه بتوانیم از نظرات آنان بهرهمند شویم. ۲۰ دبیر حرفهای در حوزههای مختلف داریم، که میتوانیم به حوزههای مختلف شعر، سرود، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و هنرهای سینمایی اشاره کرد. البته برگزاری جشنوارههای روستایی و دانشجویی هم جزو ابداعات جشنواره امام رضا (ع) محسوب میشود.
به گفته وی، جشنواره روستای رضوی جشنوارهای است، که در روستای کردر رضوی سابقه ۱۵ ساله دارد، که پنج دوره آن در سطح ملی برگزار شده است. ما میخواهیم این جشنواره را در رشتههای پنجگانه توسعه دهیم. جشنواره دانشجویی هم تا یک ماه آینده برگزار خواهیم کرد. ما امسال ۱۳ جشنواره را فعال میکنیم، که چهار جشنواره آن در حوزه شعر، دو جشنواره در حوزه سرود، سه جشنواره در حوزه هنرهای تجسمی، سه جشنواره در حوزه هنرهای نمایشی و یک جشنواره سینمایی است.
سعیدیزاده به برگزاری بخشهای جانبی جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) اشاره کرد و توضیح داد: از برگزاری نشستهای تخصصی تا کارگاههای آموزشی نقد و بررسی آثار و نمایشگاهها را در این رویداد خواهیم داشت. مهمترین راهبرد بیست و یکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) تولید محصولات رسانهای از آثار برگزیده و فاخر است، که امیدواریم از این بستر در شبکههای اجتماعی، رسانه ملی و ... استفاده شود.
در ادامه فرهاد قائمیان، مدیر این جشنواره در مقدمهای از رسانهها خواست تا همگی همپای عوامل جشنواره در جهت ترویج فرهنگ امام رضایی قدم بردارند. به گفته قائمیان، ما میتوانیم این جشنواره را در سطح جامعه اثرگذارتر برگزار کنیم. قرار است بنده مذاکراتی با سازمان سینمایی، سازمان هنری رسانهای اوج و حوزه هنری انقلاب اسلامی در جهت تولید فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) داشته باشم.