نروژ: متحدان در حال کار بر روی مفهوم دولت یکپارچه فلسطین هستند

وزیر خارجه نروژ اعلام کرد که با برخی کشور‌ها برای ایجاد یک دولت واحد فلسطینی که قادر به جذب بودجه برای بازسازی غزه باشد همکاری می‌کنیم.

اسپن بارث آیده، وزیر امور خارجه نروژ گفت که تعدادی از کشور‌های اروپایی و عربی و ایالات متحده در حال کار بر روی ایجاد چشم اندازی برای تشکیل یک دولت واحد فلسطینی هستند که بتواند بودجه برای بازسازی غزه جذب کند.

به گزارش رویترز، بارث امروز سه شنبه در مصاحبه‌ای در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس توضیح داد که تعدادی از کشور‌ها در تلاش برای تشکیل یک دولت واحد فلسطینی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

وی افزود: نروژ معتقد است که سرزمین‌های فلسطین باید توسط تشکیلات خودگردان فلسطین اداره شود و اقتداری که بر سرزمین‌های فلسطینی حاکم است باید همان چیزی باشد که فلسطینی‌ها می‌خواهند.

وزیر خارجه نروژ خاطرنشان کرد: با گسترش درگیری‌ها در منطقه، کار بر روی راه حل دو دولتی ضروری شده است، اما به گفته وی تنها آمریکا و مردم اسرائیل می‌توانند بر موضع تل آویو تأثیر بگذارند.

اسرائیل راه حل دو دولتی را رد می‌کند و می‌گوید که اگر کشور فلسطینی ایجاد شود، باید غیرنظامی شود تا امنیت آن تهدید نشود.

شایان ذکر است که نروژ در مذاکرات بین سازمان آزادیبخش فلسطین و اسرائیل در فاصله سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ که منجر به توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ شد، کمک کرد.

از زمان مذاکرات اسلو، نروژ ریاست یک گروه را که کمک‌های بین المللی به سرزمین‌های فلسطینی را هماهنگ می‌کند، بر عهده داشته است و با دیگر کشور‌ها در مسیر احیای کانال دیپلماتیک بین اسرائیل و فلسطینی‌ها عمل کرده است.

جنگ غزه از صدمین روز خود گذشته است. وزارت بهداشت در نوار غزه اعلام کرد که تعداد شهدا و مجروحان نوار غزه در نتیجه بمباران مداوم رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر سال گذشته به ۲۴۲۸۵ کشته و ۶۱۱۵۴ مجروح رسیده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در جدیدترین آمار منتشر شده در سایت رسمی خود تایید کرد که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون ۵۲۵ افسر و سرباز کشته شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار