اداره ملی آمار و اطلاعات افغانستان اعلام کرد در سال جاری بیشترین واردات کالا به افغانستان از کشور ایران بوده است.

اداره ملی آمار و اطلاعات افغانستان در گزارشی تازه اعلام کرد ارزش صادرات و واردات در سه ربع اول سال جاری در این کشور به ۷.۵ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، ارزش صادرات افغانستان در ۹ ماه نخست سال جاری یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار و ارزش واردات به ۶ میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلار می‌رسد.

این در حالی است که میزان صادرات افغانستان در زمان مشابه در سال ۱۴۰۱ هجری شمسی یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار و ارزش واردات به ۵ میلیارد و ۱۲۴ میلیون ۹۰۰ هزار دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، بیشترین اقلام صادراتی افغانستان در سه ربع اول سال جاری به پاکستان با ارزش ۶۸۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بوده است. پس از آن هند با ۴۶۳ میلیون و امارات متحده عربی با ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

میوه‌های خشک در میان اقلام صادراتی افغانستان در سه ربع اول سال جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده که ارزش صادرات آن به ۳۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار می‌رسد و به همین ترتیب گیاه‌های دارویی، مواد معدنی و میوه‌های تازه در جایگاه دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

این گزارش اضافه می‌کند بیشترین اقلام وارداتی افغانستان نیز در این مدت از ایران بوده که در مجموع ارزش آن به یک میلیارد و ۳۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رسیده است.

پس از آن پاکستان با یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار و چین با یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

مواد نفتی و مشتقات آن در میان اقلام وارداتی افغانستان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند که ارزش مجموعی آن به یک میلیارد و ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار می‌رسد و به همین ترتیب ماشین‌آلات، وسایط حل و نقل و لوازم یدکی با ۶۹۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در جایگاه دوم و منسوجات و فلزات و محصولات فلزی در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
عبدالله خرمی
۰۳:۲۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
باسلام.برادرعزیزخوب وبدهمه جاهست.ماکه ازافغانستانی های عزیزبه جزخوبی چیزی ندیده ایم.درودبه ملت بزرگ افغانستان.ماازیک فرهنگ وزبان ودین مشترک هستیم.مرزهای فیزیکی ماراازهم جداکرده است.جانم فدای ایران.جانم فدای افغانستان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
جای شرم است به مردم ایران واقعا جای شرم است همه به مردم افغانستان توهین کردن
Iran (Islamic Republic of)
مخلوق خدا
۱۳:۴۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
باسلام خدمت تک تک برادرهای ایرانیم که البته بعضی ازبرادرهای ایرانیم که ما ر اجز مخلوق خدا نمیدانند نمیدونم چرا درموردما اینقد بدبین هستند و نمیدونم ما چی گناه مرتکب شدیم که ما را انسان حساب نمیکنند به ماحق زندگی که فقط زنده هستیم ودر واقع زندگی نمیکنیم حساب نمیکنند حالا خطاب به شما برادرهای که خودرا انسان می نامید به خداوند یکتا اگراعتقاد دارید ازخدا بخواهید چرا ما ر اخلق کرده که متآسفم برای شما که اون اعتقاد را هم ندارید
Iran (Islamic Republic of)
نگهبان
۱۹:۵۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
به امیدآبادی وآزادی افغانستان عزیز
Italy
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
و بزرگترین وارد کننده تروریست و بی نام و نشان و مفتخور و گدا ...... از افغانستان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
ما کالا صادر میکنیم اونها ما نخواسته افغانی صادر میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
افغانستان یعنی پاره تن ایران
یک فرهنگ یک دین یک زبان
کشوری هم غیرت ایران و دوستدار ایران پس فقط نامش تغییر کرده و فقط به دلیل بی لیاقتی بعضی از پادشاهان نالایق از ایران جدا شده
چرا افغانستان را جدا از ایران نمی دانیم یکی از دلایلش اینکه دشمنان رو از کشورشان فراری می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
لذت بردم
افغانستان بزرگترین کشور دنیا به به
چه اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
کوفتشون بشه- لعنت به صادر کننده
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۷:۲۳ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
سلام.شهروندان زاهدانی درمواقع سردی هوا دنبال کپسول گاز هستن در حالی که تریلی ها پشت کمرک میرجاوه صف کشیدن برن افغانستان...عجب صادراتی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۴ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
جناب مرز پیر جاوه همرز پاکستان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
و وارد کننده مواد مخدر و افغانی
آخرین اخبار