در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جمعیت و فرزندآوری؛ یکی از محورهای اصلی سریال پشت پرده

سریال «پشت پرده» در ۲۸ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای به صورت کمدی موقعیت تولید شده و قرار است شنبه تا چهارشنبه از شبکه ۲ سیما ساعت ۲۱:۱۵ به روی آنتن برود.

مجموعه «پشت پرده» به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی و تهیه‌کنندگی مصطفی رضوانی از شنبه روانه آنتن شبکه دو سیما شده است.

این سریال که با حضور هنرمندان یزد و تهران تولید شده است، به مسائل اجتماعی از جمله فرزندآوری می‌پردازد و از این رهگذر مخاطب را با سبک زندگی مردم استان یزد آشنا می‌کند.

رضا شفیعی‌جم، میرطاهر مظلومی، حسین سلیمانی، مریم کاویانی، آزیتا ترکاشوند و حدیثه تهرانی از جمله بازیگران این سریال هستند.

سریال «پشت پرده» که آداب و رسوم، فرهنگ و هویت خانواده‌های یزدی را به تصویر می‌کشد، در مرکز هنری رسانه‌ای نهضت و با همکاری استانداری و صدا و سیمای استان یزد تولید شده است.

سریال در ۲۸ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای به صورت کمدی موقعیت تولید شده و قرار است شنبه تا چهارشنبه از شبکه ۲ سیما ساعت ۲۱:۱۵ به روی آنتن برود.

 

سریال پشت پرده

محمد رضا حاجی غلامی مصاحبه کارگردان سریال پشت پرده درباره ساخت این سریال گفت:همانطور که مشخص است در یک کمدی موقعیت فضا و لوکیشن مبتنی بر موقعیتی است که ایجاد می‌شود و در فضای معدود و بیشتر حول محور شخصیت‌ها و کاراکتر‌های ثابت با ویژگی‌های خاص شکل می‌گیرد و طنز کلامی در اولویت است؛ لذا سریال پشت پرده با این الگو تولید شده و با سریال‌های دیگر تلویزیون متفاوت است. این مدل سریال‌ها سریا‌های کم هزینه‌تر و در فضای محدود‌تر هستند.

وی ادامه داد: در بحث انتخاب لوکیشن در ابتدای ساکن «کمدی موقعیت» یا «سیت‌کام» در دکور تولید می‌شود یا در لوکیشن‌های ثابت و محدود؛ دوستان در گروه تولید محتوا دوست داشتند که اگر کار به شهرستان برود و با حالت بومی تولید شود، می‌تواند یک برگ برنده باشد. زمانی که با بنده مطرح شد از آن‌جایی که خودم یزدی هستم و علاقه زیادی به تولید اثر در موقعیت و با لهجه شیرین شهر خودم یعنی یزد دارم، موافقت خودم را اعلام و علاقه به کار در این اثر داشتم. 

سریال پشت پرده

حاجی غلامی توضیح داد:زمانی که فرصت فراهم بود با اینکه سختی بیشتری را متحمل می‌شدیم و می‌دانستیم که رفتن به شهرستان  یک مقدار کار را برای ما سخت‌تر می‌کند، بالاخره یزد را انتخاب کردیم. شهر یزد با ظرفیت فرهنگی، معماری و سبک زندگی متفاوت و با داشتن مردمانی با لهجه شیرین و جذاب عموما مورد استقبال مردم در رسانه ملی قرار می‌گیرد.

وی افزود:این ویژگی‌ها کمک کرد تا به این نتیجه برسیم که اگر کار به یزد برود می‌تواند به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند و البته به این نکته توجه کرد که شناخت درستی از ظرفیت‌های فرهنگی و لهجه مردم یزد داشته باشیم. با توجه به اینکه خودم یزدی بودم، احتمالا شرایط راحت‌تر پیش می‌رفت.

این کارگردان عنوان کرد:زمانی که شما کاری را به سمت بومی سازی می‌برید، اتفاقی که می‌افتد این است که یا باید عموما سریال با فضای بازیگران بومی و محلی باشد یا اینکه یک جمع بازیگران تهرانی با یک داستانی از فضای بیرون به داخل آن شهر می‌روند. ما در این سریال یک تجربه جدیدی را کار کردیم و در این سریال نیمی از کاراکتر‌های یزدی و نیم دیگر از تهران هستند.

سریال پشت پرده

حاجی غلامی درباره قصه این سریال گفت:یک خانواده تهرانی که مهمان شهر یزد شده است با یک توفیق اجباری و اتفاق خاص مهمان یک خانواده یزدی شده‌اند که باید با هم زندگی کنند و در این مسیر با چالش‌هایی روبرو می‌شوند. در این روشی که انتخاب کردیم، تمرکز روی یک گزینه نیست و هر دو به عنوان بال‌های یک پرنده برای پیش برد سریال کمک می‌کنند.

وی ادامه داد:سریال پشت پرده بر ۳ محور اصلی تمرکز دارد. ضلع اول در حوزه سبک زندگی با حریم و حرمت خانواده این که در حوزه سبک زندگی موضوعات مختلف را دنبال می‌کند. سبک زندگی تهرانی و یزد در نسل‌های مختلف را دنبال می‌کند.

این کارگردان توضیح داد:ضلع بعدی مسئله جمعیت و فرزندآوری است؛ بالاخره این خانواده تهرانی به بهانه اینکه عروسشان بچه‌دار شود و با توجه به اینکه یزد قطب درمان ناباروری ایران است به یزد سفر کردند تا از این موضوع بهره‌مند شوند. این بهانه دست ما را باز کرده تا در حوزه جمعیت و فرزندآوری هم به نکات درخشانی اشاره داشته باشیم.ضلع سوم با توجه به اینکه پدر خانواده یزدی معلم است به دغدغه معلمان و مشکلات آنها و شان و منزلت قشر معلمین می‌پردازیم و تلاش کردیم داستان سریال را با این سه ضلع پیش ببریم. به هر حال در داخل این مثل محتوایی به مسائل و مشکلات روز با محوریت جمعیت و فرزندآوری می‌پردازیم.

سریال پشت پرده


وی گفت:حقیقتا به این علت به عبارت "کمدی موقعیت" تاکید میکنم، زیرا این عدم درک و شناخت کمدی موقعیت گا‌ها توقعی را از این تولیدات ایجاد میکند که باید از سریال‌های کمدی درچه یک تلویزیونی انتظار داشت؛ در صورتی که کمدی موقعیت اینچنین نیست و به اندازه خودش در مکان و مقیاس کوچک و محدود و کم هزینه با تمرکز بر کاراکتر‌ها پیش می‌روند.ما در این اثر بین سریال و کمدی موقعیت قرار می‌گیریم چرا که با توجه به اینکه فضای بومی را در کمدی موقعیت کمتر تجربه کرده بودیم و بیشتر در فضای آپارتمانی تجربه داشتیم. شاید در فضای بومی یزد کمی مجبور بودیم به لایه‌های دیگر از فضا توجه و بهره‌مند شویم.

حاجی غلامی بیان کرد: اولین نکته از ایجاد فضای گرم خانوادگی این است که شرایطی را ایجاد کنیم تا خانواده دور هم بنشینند و سریال را تماشا کنند و از یک کمدی لطیف و شیرین استفاده کنند. باید منتظر بازخورد مخاطبان باشیم و اگر خانواده یزدی ما بتواند در مقیاس ملی قرار بگیرد، من این اتفاق را یک کار ویژه می‌دانم و در ادامه می‌توانیم متن‌های قوی‌تری حول این محور ارائه کنیم.

سریال پشت پرده

این کارگردان توضیح داد: من برای بار اول در سابقه کاری خودم با مرکز هنری رسانه‌ای نهضت همکاری داشتم و از روز اول با جلسات خوبی که داشتیم یک نقشه راه خوبی تعریف شد. بنده در جلساتی که حول این سه محور اصلی برگزار شد شرکت داشتم و از همه مهمتر توجه ویژه به بحث جمعیت و فرزندآوری بودجلساتی حدودا ۸ الی ۹ ساعته حول محور فرزندآوری و جمعیت با حضور کارشناسان مطرح در این حوزه برگزار کردیم و جلسات خاص‌تر به صورت کارگاهی برای من و یکی از دوستان تیم تولید برگزار شد که تمام این اقدامات با کمک مرکز هنری رسانه‌ای نهضت رقم خورد.

حاجی غلامی خاطر نشان کرد: در پایان احساس من و دوستان تیم تولید این است که می‌شود آثار اینچنینی تولید کرد و این شرکت برای مسیر اینگونه آثار است. اگر حمایت خوبی از فضای بومی صورت بگیرد، می‌توان آثار ویژه‌ای را با حضور اقوام مختلف ایران، در سطح ملی رقم زد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
هنوز شفبعی جم و خانم کاویانی وارد قصه نشدند
آخرین اخبار