در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۴ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۲.۳۴ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۲.۸۲ درصدی در پله ۶۹۳ هزار و ۹۵۸ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۳.۳۱ درصدی در ارتفاع ۲۳ هزار و ۴۹ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، شاخص صنعت انتشار و چاپ با افزایش ۱۶.۷۲ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت منسوجات در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت ذغال سنگ هم با افت ۸.۸۱  درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۷ هزار و ۳۱۱ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۲ هزار و ۵۵۲ هزار میلیارد، یکشنبه ۳ هزار و ۳ میلیارد تومان و سه شنبه  هزار و ۷۵۶ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج  ۲۴۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

هفته کاری که با توجه به شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان سازمان بورس  در رابطه با وضعیت فعالیت بازار اعلام کرد: در پی شهادت رییس جمهور محترم کشور و همراهان ایشان به اطلاع کلیه فعالان و ذینفعان بازار سرمایه می‌رساند، ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ کلیه معاملات در بورس اوراق بهادار  تهران و فرابورس ایران و معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس‌های کالایی تعطیل خواهد بود.

دامنه نوسان تغییر کرد

در ادامه هم برای فعالیت روز کاری بعد سازمان بورس تصمیم به تغییر دامنه گرفت و در همین زمینه  قادر معصومی خانقاه، مدیر نظارت بر بورس‌ها در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: در جلسه تصمیم گرفته شد دامنه نوسان معاملات سهام و حق‌ها مثبت و منفی ۲ درصد و صندوق‌های سهامی مثبت و منفی ۴ درصد تعیین شود.

گفتنی است، در این جلسه موضوعاتی از قبیل بررسی درخواست‌های جاری چند نهاد‌های مالی، موافقت با تغییر سهامداری یک نهاد مالی، اصلاح دستورالعمل مرتبط با صندوق‌های سرمایه گذاری مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در همین راستا هم محمد غفوری به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در نهایت محدودیت دامنه نوسان را برای یک الی دو روز برای کمک به تعادل بازار مناسب می‌دانم، اما این محدودیت نباید ادامه‌دار باشد.

نکته دیگر در رابطه با هفته دیگر هم ۳۰ اردیبهشت بود که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به وزیر نفت در خصوص لزوم اصلاح دستورالعمل قیمت‌گذاری خوراک نفت و فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی نامه نوشت.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۳
رئیسی یک هفته قبل از شهید شدنش دستور داده بود تا وضعیت بورس درست بشه . امیدوارم دولت توی این فرصت محدود زیان سنگین مردم توی بورس را جبران کند
آخرین اخبار