در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

توانمندی و سرمایه وقف در خدمت مردم و پیشرفت کشور است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی گفت: وقف، توانمندی و سرمایه خودش را در خدمت مردم، پیشرفت کشور و انقلاب قرار می‌دهد و در این میان، شفافیت و نظارت وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه چشم انداز حمایت اوقاف از دانش‌بنیان‌ها گفت: تفاوتی بین جریان منابع دولتی، خصوصی و وقف در این زمینه وجود دارد. به طور طبیعی، دست خصوصی بازتر از منابع دولتی است. زیرا دولت قوانین بالادستی و ناظر و حاکم دارد و شامل تبصره و ماده زیادی است. البته دولت همت زیادی برای توسعه دارد ولی از آن‌جایی که دست بخش خصوصی بازتر است باید به این موضوع توجه کنیم که تا چه اندازه میدان تجاری پیدا کرده است. زیرا هر قدر میدان تجاری بدست آورد استقبال این بخش از دانش‌بنیان‌ها بیشتر خواهد بود و در نمایشگاه اخیر، بخش‌های خصوصی بودند که اعلام آمادگی برای حمایت از دانش بنیان‌ها کردند و آینده نگاری خوبی برای آن ترسیم شده است. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که دست وقف برای حمایت از دانش بنیان‌ها بازتر است، تصریح کرد: وقف در مقایسه با منابع دولتی و بخش خصوصی آزادتر است. زیرا ما در سازمان اوقاف و امور خیریه بدنبال این نیستیم که منافع دائمی از این موضوع داشته باشیم و همان طور که در چند سال گذشته گفتم حفظ‌العین؛ ۵۰ سال دیگر هم، همین را می‌گویم. 

مثلاً اگر مسجد یا موقوفه‌ای پشتیبان داشته باشد و این مسجد خراب شود اجازه داده می‌شود خراب شده و سپس، ساخته شود؟ این طور نیست و باید پولی را نگه داشت و در صورتی که کاشیکاری یا هر مورد دیگری نیاز داشت درصدد تعمیر و درست کردن آن برآمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی گفت: دست اوقاف باز بوده است تا بتواند حفظ العین کند و نیاز‌های فعلی اقتضا می‌کنند تا هزینه بیشتری صرف شود و با توجه به این که در سال گذشته، اجرای نیت زیادی را ثبت کردیم این موضوع بسیار پرمعناست.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در زمینه وقف باید توجه کرد که متولی مصلحت می‌داند مثلاً زمینی با موقعیت بهتری را خریداری کند یا خیر؟ و این مسئله درمورد دانش‌بنیان‌ها هم، صادق است و سازمان اوقاف و امور خیریه این اختیار را دارد که بگوید کدام دانش‌بنیان مورد حمایت قرار بگیرد. زیرا مهم است که بدانیم این حمایت چه کمکی به سبد خانواده‌ها خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با ذکر مثالی افزود: مثلاً با توجه به این که مواد غذایی و خوراک در ایران، در حال گران شدن است به دنبال محصولی می‌رویم که تولید پروتئین داشته باشد و به ارزان شدن آن کمک کند. چون وقف توانمندی و سرمایه خودش را در خدمت مردم، پیشرفت کشور و انقلاب قرار می‌دهد و ما در سازمان وقف، شفافیت و نظارت داریم و تک حساب هستیم و گزارش کار برای صرف هزینه‌ها وجود دارد.

خبرنگار: فاطیما میرزایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.