درباره سانحه سقوط بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی و همراهان برخی کارشناسان می‌گویند که احتمال تأثیر موج کوهستان در این واقعه وجود دارد.

هلیکوپتر حامل آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و هیئت همراه بعدازظهر روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه هنگام پرواز از محل افتتاح سد قیزقلعه‌سی به‌سمت تبریز سقوط کرد و متأسفانه سید ابراهیم رئیسی و تمام سرنشینان این پرواز به شهادت رسیدند.

شرایط بد جوّی منطقه پروازی هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور از جمله موضوعاتی بود که از همان ابتدای مخابره خبر وقوع این سانحه مطرح شد؛ مضاف بر اینکه سازمان هواشناسی کشورمان نیز برای آن منطقه در روز وقوع سانحه "هشدار نارنجی" صادر کرده بود.

از سوی دیگر پس از سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور، برخی کارشناسان این حوزه نیز بر احتمال تأثیر مداخلات جوّی و وجود "امواج کوهستان" در وقوع این سانحه صحه گذاشتند.

هیئتی در ستادکل نیرو‌های مسلح مشغول ارزیابی کامل این واقعه است و به‌زودی جمع‌بندی نهایی خود را اعلام خواهد کرد، ستادکل نیرو‌های مسلح، اولین اطلاعیه خود را در این زمینه نیز منتشر کرده است.

اما اینکه آیا "امواج کوهستان" تا چه‌حد می‌تواند عاملی برای بروز این سانحه در آن منطقه کوهستانی شده باشد، مسئله‌ای است که "دکتر محمدتقی زمانیان" از پیشکسوتان برجسته صنعت هواشناسی کشور و عضو سابق کمیته مشترک علمی وابسته به برنامه و تغییر اقلیم جهان در مطلبی که در اختیار تسنیم قرار داده به بررسی خلاصه آن پرداخته است:

 ابری که رئیس دفتر رئیس‌جمهور در توضیح جزئیات وقوع سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد، در هواشناسی به نام "ابر عدسی" مشهور است که نشان از وجود"موج کوهستان" در بخش پشت به باد کوه دارد.

"موج کوهستان" تا امروز در کشور‌های مختلف باعث بسیاری از سقوط‌های هواپیما‌ها بوده است؛ موج کوهستان در قسمت پشت به باد کوه شکل می‌گیرد و ابر‌های عدسی که معمولاً در بادسوی کوه با فاصله‌های تقریباً مساوی دیده می‌شوند، "آشکارساز" این موج‌ها هستند و هرچه از کوه فاصله بیش‌تر شود، کوچک‌تر می‌شوند تا اینکه تمام قطرک‌های آن ابر‌ها تبخیر می‌شود البتّه اگر هوا خشک باشد، حتّی این آشکارساز‌ها نیز دیده نمی‌شوند.

معمولاً اگر موج کوهستان پیش‌بینی نشود یا اینکه امکان پیش‌بینی آن به‌دلایلی وجود نداشته باشد، تراز پرواز هواپیما یا بالگرد باید ارتفاع بالاترین قلّه کوهستان از سطح دریا به‌علاوه یک‌سوم ارتفاع بالاترین قلّه کوهستان در نظر گرفته شود تا خطری برای سرنشینان هواپیما یا بالگرد پیش نیاید.

ضمناً چنانچه هواپیما یا بالگرد با "باد روبه‌رو" مواجه باشد، خطر موج کوهستان بسیار افزایش می‌یابد.

لازم است مسئله تأثیرگذاری "وجود موج کوهستان و باد روبه‌رو" در منطقه وقوع سانحه اخیر با کمک سازمان هواشناسی و حضور کارشناس متخصص این حوزه در کارگروه ویژه بررسی سانحه در دستور کار قرار گیرد.

همچنین "حسین اردکانی؛ پیشکسوت صنعت هواشناسی کشورمان" نیز درباره نقش احتمالی مداخلات جوّی در وقوع این سانحه به تسنیم می‌گوید:

در منطقه وقوع سانحه به‌احتمال زیاد "امواج کوهستان" شدید بوده است و اگر خلبان هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور و همراهان از قبل، پیش‌بینی وجود امواج کوهستان در منطقه پروازی خود را دریافت کرده باشد باید حداقل یک‌هزار تا ۲ هزار متر بالای منطقه کوهستان به پرواز درمی‌آمد چرا که در برخی مواقع ۲ تا ۵ هزار متر "حرکت نزولی" در امواج کوهستان می‌تواند وجود داشته باشد.

در پرواز هلیکوپتر رئیس‌جمهور در آن منطقه کوهستانی نیز بنابر برخی قرائن هواشناسی، پرواز در جهت مخالف باد بوده است؛ این مسئله می‌توانسته است هلیکوپتر را شدیداً به‌سمت پایین بکشاند و برخورد با صخره را باعث شده باشد.

باید این مسئله در سانحه اخیر مورد بررسی دقیق قرار گیرد که آیا در این پرواز، پیش‌بینی وجود امواج کوهستان شده بوده یا خیر؛ در جریان سقوط هواپیمای مسافربری ATR در منطقه دناکوه در سال ۹۶ نیز شاهد وجود امواج کوهستان در سطوح بسیار بالا بودیم که باعث وقوع آن سانحه بسیار تلخ شد.

منبع: تسنیم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۲:۳۰ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
دلیل بهتری پیدا کنید!
Iran (Islamic Republic of)
پوتین
۰۹:۰۱ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
هر کاری کنید، دلیل قانع کننده ای که ثابت کند حادثه طبیعی و در اثر آب و هوا بوده ، ندارید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۵۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
حالا خوبه همه جا گفتن که کادر پروازی و خلبان از بهترین های ایران بودن.
اگه اینا بهترینها بودن پس اینهمه هشدار هواشناسی رو چرا گوش ندادن.واقعا جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۹ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
پس مقصر خلبانان که نرفتن بالا
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۲۳:۴۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
مردم شعوردارندچراقصه حسین کردمیگی؟؟؟emp سلاح که میدان مغناطیسی درمسیرایجادمیکنه استفاده شده وهلی کوپتردرمیدان مذکورکلا ازکنترل خارج شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بسه تا بالگرد بودند که پشت سرهم پرواز میکردند این فرضیه چندان با عقل جور درنمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
چه جالب
موج کوهستان بالگرد اولیو نگرفت آخری هم نگرفت اصل بالگرد وسطی گرفت درحالیکه دریک مسیر وهمزمان باهم پرواز میکردن
آقای اسماعیلی هم گفتن هوا در اون زمان ودراون ارتفاع مه آلود نبود فقط یه لایه مثل سفره ای پهن دربیابان بودکه راحت وبدون تکان ازش عبور کردن اگه هوا اینقدربدبود بالگردسوم چطور چندبارمنطقه گشته بدنبال بالگرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
اگر اين طور بوده‌ باشد و طبق سخنان رئیس دفتر رئیس جمهور که‌ در یک لحظه شرایط جوي تغییر می‌کند و با توجه به‌ اینکه هر سه‌ بالگرد در یک مسیر و مکان‌ زمان مشخص بودند چرا ۲ بالگرد ديگر گرفتار اين موج کوهستان نشده‌ اند!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
اگر اين طور باشد و با توجه به‌ اینکه خلبانان انتخاب شده‌ برای چنین مسیر های پروازی کوهستانی همه خلبانان با تجربه و سابقه پرواز در چنين آب هوای منطقه کوهستانی بوده‌اند از همان لحظه شروع پرواز و اوج گرفتن ارتفاع بالاتر پروازی انتخاب می کردند که‌ با اين موج کوهستان روبرو نشوند با اين تفسیر کارشناسان آیا می خواهند خلبانان رو مقصر اين حادثه اعلام کنند!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
درس امروز موج کوهستان هست فردا بخوانید امتحان داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
خدا لعنت کنه اسراییل خبیس رو بلاخره کار خودشو کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
الان این حرفا چه فایده داره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
روح شهدا شاد ،موج یا غیر موج خادمین واقعی و مخلص مردم در این حادثه شهید شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
اینا ی مشت چرندیاته برای لاپوشونی وگرنه الان ساعتهای هوشمند هم ارتفاع سنج دارن چه برسه به هلیکوپتر پس مشخصات تو سیستمهای پرنده دستکاری صورت گرفته چون امکان نداره خلبان جون خودش و سرنشینان رو به خطر بندازه یا این که به خلبان گفتن خودش رو بزنه به کوه این فرضیه امواج کوهستان حتی از فرضیه کوبیدن عمدی خلبان به کوه هم غیر محتمل تر هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
چطور دو بالگرد دیگر از موج کوهستان چیزی نفهمیدن.ساده گیر آوردین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
شهدای خدمت را خدا سفارشی به سوی آسمانها برد تا همنشین انبیاءوامامان شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
پیش‌بینی وجود امواج کوهستان در منطقه پروازی خود را دریافت کرده باشد باید حداقل یک‌هزار تا ۲ هزار متر بالای منطقه کوهستان به پرواز درمی‌آمد.
با عذر خواهی 1000 پا( نه متر) و 2000پا( نه متر) طبق منابع رسمی ایکائو هلیکوپتر و هواپیماها 1000پا از بالاترین نقطه کوه و یا منطقه و طبق قوانین داخلی ایران 2000پا بالاتر از بلندترین نقطه کوه باید پرواز کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
این چرندیات حالا که اتفاق روی داده چه فایده ای دارد؟
چرا نباید قبل از وقوع حادثه این مسائل درنظر گرفته بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
آها
بعد موج کوهستان از ۳ هلی کوپتری که توی یک مسیر و یک آب و هوا و یک مکان بودن، یکیشو انتخاب میکنه و میگیره نه؟
اگر موج کوهستان بوده برای ۳تاش باید بوده باشه نه یکی ش
لطفا به شعور ملت توهین نکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
عجیبه که موج کوهستان فقط بالگرد رئیس جمهور رو گرفته چه دلیل قانع کننده ای بابا خودتون مسخره کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
دستی دستی رئیس جمهور یه مملکتو شهید کردن. چهطوری اون دوتا بالگرد تونستن بیان بالا ولی اینکه فرمانده بود نتونست بیاد؟؟؟!! هرچقدر با خودم کلنجار میرم نمیتونم خودمو قاتع کنم