اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری مهیای کشت چغندر قند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده سطح زیر کشت چغندر قند در استان، دو هزار و ۴۱۴ هکتار پیش‌بینی شده است و تاکنون ۵۴۶ کشاورز نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کرده‌اند.

روح الله سعیدی اظهار داشت: این میزان سطح زیر کشت محصول چغندر قند نسبت به هزار و ۵۵۶ هکتار سطح زیر کشت این محصول در سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: سطح کاشت چغندر قند تاکنون هزار و ۶۷۲ هکتار و سطح سبز این محصول نیز هزار و ۶۰ هکتار است.

سعیدی اضافه کرد: شهرستان‌هایی که بیشترین قرارداد سطح زیر کشت چغندر قند را در سال‌جاری منعقد کرده‌اند شامل شهرستان کیار است که ۲۷۳ کشاورز برای کشت هزار و ۱۰۰ هکتار قرارداد منعقد کرده و تاکنون ۹۲۰ هکتار به زیر کشت رفته است.

وی گفت: همچنین شهرستان‌های شهرکرد با ۴۳۶ هکتار و خانمیرزا با ۲۳۹ هکتار بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند را به خود اختصاص داده‌اند.

سعیدی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیرکشت پیش بینی شده حدود ۱۲۵ هزار تن رشته چغندرقند در چهارمحال و بختیار تولید شود.


بیشتر بخوانید


وی اظهار داشت: قیمت تضمینی هر کیلوگرم چغندر قند بهاره با لحاظ هزینه حمل و عیار ۱۶ درصد مبلغ ۳۹ هزار و ۳۰۰ ریال تعیین شده است.

سعیدی در خصوص شرایط انعقاد قرارداد چغندر قند بهاره در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: قیمت هر تن چغندر خالص با عیار ۱۶ درصد براساس نرخ تضمینی تعیین شده و جایزه شکر و تفاله خشک مطابق مصوبه دولت به ازای هر تن چغندر تحویلی ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک و دو کیلوگرم شکر تحویل کشاورز می‌شود.

وی افزود: ۲۰۲ هزار ریال به عنوان مساعده خرید پول‌های پایه، مساعده خرید کود سرک، مساعده نقدی تنک و وجین و مساعده نقدی برداشت به ازای هر هکتار از طرف کارخانه قند به کشاورزانی که اقدام به انعقاد قرارداد می‌کنند پرداخت و از قیمت محصول در پایان فصل کم می‌شود.

سعیدی یادآور شد: پارسال هزار و ۵۵۶ هکتار در چهارمحال و بختیاری به زیر کشت چغندر قند رفت که بیشترین سطح با ۹۳۵ هکتار مربوط به شهرستان کیار، ۲۴۵ هکتار شهرکرد و ۱۵۵ هکتار نیز مربوط به خانمیرزا ۱۵۵ هکتار بوده که از این میزان سطح زیرکشت ۷۵ هزار و ۲۵۰ تن رشته چغندربه کارخانه قند استان تحویل شد.

وی گفت: عیار محصول چغندر قندر استان در سال گذشته ۱۷.۳۸ صدم درصد بوده است.

سعیدی ادامه داد: سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول باغی، زراعی، دامی و شیلاتی از سوی ۶۶ هزار نفر بهره بردار تولید می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.