پروژه‌های گازرسانی در سیستان و بلوچستان جان تازه‌ای گرفته است

از آنجاکه گاز به عنوان محور توسعه کشور نقش به سزایی در پیشرفت کشور دارد، در صورت برنامه ریزی مناسب و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی می‌توان گامی بزرگ در توسعه و خودکفایی ایران اسلامی برداشت که قطعاً این امر با مشارکت حداکثری مردم محقق خواهد شد.


محمدرضا میرشکاری مدیر عامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان درباره اهمیت گاز رسانی به استان گفت: گاز به عنوان محور توسعه می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تولید و اشتغال زایی تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه این موضوع علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی و افزایش رفاه، در کاهش هزینه‌های مقابله با معضلات اجتماعی نیز نقش مهمی را ایفا نماید. در همین راستا ایفای نقش فعال این شرکت باعث رونق اقتصاد، تولید، اشتغال آفرینی و کمک به امنیت پایدار استان خواهد شد.

وی بیان کرد: جلب مشارکت و همراهی گروه‌های جهادی، سمن‌ها و بسیج عمومی مردم می‌تواند تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف این شرکت و تحقق شعار سال داشته باشد به طوری که تسریع در اجرای پروژه‌ها به ویژه در مناطق روستایی و صعب العبور، حفاظت عمومی از تأسیسات و اماکن با مشارکت مردمی، نفوذ و مشارکت مردم در تحصیل اراضی و ایجاد فرهنگ سازی با استفاده ازظرفیت‌های مختلف در زمینه بهینه سازی مصرف گاز با هدف کمک به رفع ناترازی تولید و مصرف گاز می‌تواند بخشی از دستاورد‌های این تعامل و همکاری می‌تواند.

میرشکاری افزود: گازرسانی به شهرک‌های صنعتی، واحد‌های گلخانه ای، دام و طیور و کوره‌های آجرپزی و ... ضمن جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مایع، موجب رونق اقتصادی منطقه نیز خواهد گردید که این مهم به عنوان اولویت اصلی این شرکت در دستور کار می‌باشد که انتظار است با توجه به توسعه گاز و حل مساله بسیار مهم انرژی واحد‌های تولیدی در استان، استقبال بیشتری توسط کارخانه‌ها و کارگاه‌های زیر مجموعه شهرک‌های صنعتی را شاهد باشیم که لازم است ظرفیت‌های استانی نسبت به این مهم، اقدامات لازم را در دستور کار داشته باشند.

مدیر عامل شرکت گاز استان خاطرنشان کرد: همچنین درصد کاهش میزان مصرف گاز در بخش نیروگاهی استان با افزایش راندمان و بهسازی، به مراتب بیشتر از کاهش مصرف در بخش مشترکین جزء و تجاری (با هدف صرفه جویی و کنترل‌های بهینه) خواهد بود به طوری که می‌توان صرفه جویی حاصل از بهسازی نیروگاه‌ها را در بخش‌های مختلف صنایع استفاده کرد که این اقدام باعث ایجاد اشتغال زایی، تولید و رونق اقتصادی خواهد شد و در مقوله بهسازی و نوسازی نیروگاه‌ها می‌توان از ظرفیت سرمایه گذاری و مشارکت مردمی نیز استفاده کرد.

میرشکاری گفت: یکی از اقدامات حائز اهمیت احداث نیروگاه‌های CHP گازی با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری مردمی در جای جای استان خاصه در نوار مرزی می‌باشد که ضمن کمک به امنیت پایدار، می‌تواند در کمک به ناترازی برق، ایجاد اشتغال، درآمد زایی برای مردم، صادرات برق و ... کمک کند.

مدیر عامل شرکت گاز استان افزود: مباحث آموزشی موضوع با اهمیت دیگری است که با اقدامات صورت گرفته شده در این زمینه، شاهد آموزش تعداد قابل توجهی از نیرو‌های بومی در زمینه‌های جوشکاری، تفسیر فیلم‌های رادیوگرافی، تست و ... بوده ایم که لازم است در این زمینه اقدامات و اهتمام بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

همچنین استفاده از ظرفیت علمی شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی در حوزه‌های مختلف مرتبط به گاز خاصه در بحث بهینه سازی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه ظرفیت‌های ذخیره سازی گاز طبیعی در حوزه‌های CNG، SNG، LNG، MINI LNG (عمده اهمیت این بخش در کاهش مصرف سوخت مایع و قاچاق سوخت می‌باشد) جذب سرمایه و مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های گاز و پتروشیمی و ایجاد کارگاه‌های تولیدی تجهیزات و خدمات جانبی گاز (تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن، ساخت علمک، تعمیر کنتور، تولید نوار خطر زرد و ...) موارد دیگری است که می‌تواند کمک شایانی به تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم نماید.

وی بیان کرد: گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌های استان سیستان و بلوچستان درصدر برنامه‌های شرکت ملی گاز ایران و دولت قرار دارد.

وی ادامه داد: با آغاز به کار دولت سیزدهم، پروژه‌های گازرسانی به شهرها، روستا‌ها و صنایع استان سیستان و بلوچستان جان تازه‌ای گرفته است.

میرشکاری در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در بخش روستایی نیز از اتمام گازرسانی به ۱۳۸ روستا خبر داد گفت: با اهتمام دولت سیزدهم و پیگیری شرکت ملی گاز ایران، جهت رفاه حال مردمان شریف استان سیستان و بلوچستان تسهیلات قرض الحسنه ۱۵۰ میلیون ریالی جهت عموم مردم و کمک بلاعوض یکصد و ۸۰ میلیون ریالی جهت خانواده‌های تحت پوشش سازمان‌های بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در نظر گرفته شده است و این در حالی است که خانواده تحت پوشش نهاد‌های حمایتی می‌توانند وام قرض الحسنه ۱۵۰ میلیون ریالی را نیز دریافت کنند.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار