پیشرفت چشمگیر گازرسانی به سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان گفت: طی سال های گذشته شاهد پیشرفتی چشمگیر در حوزه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان بوده ایم.

محمدرضا میرشکاری  گفت: طرح ضربتی گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان همزمان با اجرای طرح های کلان و احداث خطوط انتقال گاز؛ با بهره مندی دیگر مناطق استان از این سوخت پاک شتاب گرفت.

میرشکاری افزود: هم اکنون شهرهای ادیمی، زهک، زابل، علی اکبر، محمدآباد، زاهدان، خاش، اسماعیل آباد، بمپور، بزمان، محمدان و ایرانشهر گازدار است. همزمان در ۱۶ شهر عملیات اجرایی گازرسانی از سوی شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان و شرکت های گاز استانی معین در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: حدود ۲۷ شهر باقیمانده استان در حال طراحی و پیمان‌سپاری برای آغاز عملیات اجرایی گازرسانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۳۰ روستای گازدار داریم که ۳۰ روستا در حوزه شهرستان ایرانشهر و بمپور و ۱۰۰ روستا نیز در شهرهای خاش و اسماعیل آباد قرار دارند. همزمان با اجرای شبکه تغذیه و توزیع دیگر شهرها، عملیات گازرسانی به روستاها نیز انجام می شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان بیان کرد: چهار نیروگاه زاهدان، ایرانشهر، بمپور و چابهار تاکنون از گاز بهره مند شده اند. در صنایع عمده نیز دو کارخانه سیمان سیستان و خاش گازدار هستند. در بخش صنایع کوچک نیز شهرک های صنعتی زاهدان، جاده میرجاوه، شهرک صنعتی کامبوزیا و ایرانشهر به شبکه سراسری گاز متصل شده اند.

وی گفت: سیستان و بلوچستان استانی پهناور است و این موضوع از یک سو ظرفیت به شمار می آید و از سوی دیگر ممکن است باعث کندی کارهای اجرایی شود. استان سیستان و بلوچستان شاید تنها استان کشور باشد که خط پروازی داخل استانی دارد و برای زاهدان به چابهار خط هوایی تعریف شده است.

وی اظهار کرد: به هر حال این پهناوری ممکن است از نظر سرانه گازرسانی باعث افزایش سرانه گازرسانی شود. با توجه به اینکه گازرسانی به این استان از اولویت های وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است از لحاظ مسائل بودجه ای خوشبختانه مشکلی نداریم. به لحاظ اقلیم و شرایط جغرافیایی ممکن است یکسری مشکلات حین کار پیش بیاید.

مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: بادهای ۱۲۰ روزه را در منطقه سیستان داریم که عملیات اجرایی را با چالش مواجه می کند. مشکلات مرتبط با عدم استقبال پیمانکاران از انجام کار در این استان نیز مطرح است.

وی تصریح کرد: متناسب با اجرای پروژه های گازرسانی، یکسری کارهای زیرساختی نیز پیگیری می شود. قسمت عمده این زیرساخت ها، احداث ساختمان نواحی در شهرهای جدید متصل به شبکه گاز است. در شهرهای زابل، زاهدان، خاش، ایرانشهر، نیکشهر و چابهار زمین مورد نیاز احداث پست امداد و نواحی خریداری و برای طراحی نیز مشاور در نظر گرفته شده است.

وی گفت: پیش‌تر نتیجه طرح ضربتی برای شهر زاهدان را عنوان کردم. اگر قرار بود طبق روال معمول این شهر را گازدار کنیم، حدود ۸ تا ۱۰ سال زمان نیاز بود در حالی که با اجرای طرح ضربتی گازرسانی این فرایند حدود ۲ سال محقق شد و شاهد تزریق گاز شبکه این شهر بودیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: امسال ۶ شهر به شبکه متصل شده است که تاثیر مستقیمی بر افزایش مصرف گاز استان دارد. به طور میانگین روزانه ۳ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف می شود. نیروگاه های استان نیز در پیک مصرف حدود ۹میلیون مترمکعب گاز دریافت می کنند. مصرف گاز در این استان افزون بر کاهش هزینه های اقتصادی و کاهش آلاینده های زیست محیطی زمینه کاهش قاچاق سوخت را نیز فراهم می کند.

میرشکاری افزود: استان سیستان و بلوچستان به دلیل دارا بودن مرزهای مشترک گسترده با همسایه ها، به نوعی یکی از مناطق قاچاق سوخت است. خوشبختانه توسعه شبکه گازرسانی و کاهش مصرف فرآورده های نفتی در کاهش میزان قاچاق سوخت تاثیر بسزایی دارد. ارزش حرارتی ۹ میلیون مترمکعب گاز در نیروگاه ها معادل حدود ۹ میلیون لیتر فرآورده نفتی است. اگر این میزان را بخواهیم با تانکر منتقل کنیم به ۳۰۰ نفتکش جاده پیمای ۳۰ هزار لیتری نیازمندیم.

وی گفت: با توسعه گازرسانی از تردد این تعداد نفتکش برای تامین سوخت نیروگاه ها جلوگیری شده است. دو کارخانه سیمان نیز حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب مصرف روزانه دارند. شهرک های صنعتی و صنایع کوچک نیز در مجموع روزانه ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز مصرف می کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: گازرسانی به شهرها و روستاهای مکران در حال انجام است با این حال نسبت به توسعه گازرسانی به صنایع و واحدهای تولیدی مستقر در این منطقه نگاهی ویژه داریم.

وی خاطرنشان کرد: چابهار به لحاظ موقعیت خاص و به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور می تواند نقش عمده ای در صادرات محصولات پتروشیمی داشته باشد. فاصله دریایی عسلویه تا چابهار حدود یکهزار کیلومتر است. بر این اساس صادرات محصولات پتروشیمی از این بندر باعث کاهش این فاصله می شود که در هزینه حمل ونقل تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: افزون بر آن، این موضوع باعث ایجاد اشتغال عمده در استان می شود. زمانی که این مجتمع های پتروشیمی به بهره برداری برسد، هر فردی در سطح استان که مهارت و مدرک تحصیلی داشته باشد، دیگر نگرانی بابت اشتغال نخواهد داشت.

میرشکاری خاطرنشان کرد: با اینکه تعداد کارکنان شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان به لحاظ نمودار سازمانی کم است، بهترین های شرکت ملی گاز ایران در این شرکت حضور دارند. در بخش مدیریت دارایی های فیزیکی، پایلوت شرکت های گاز استانی همجوار هستیم. در بخش استانداردها موفق شدیم گواهینامه های مدیریتی را با نسخه جدید تمدید کنیم و شرکت ممیزی کننده بر تمدید این گواهینامه ها صحه گذاشت. خوشبختانه در مدیریت امنیت اطلاعات به عنوان نخستین دستگاه اجرایی در استان موفق شدیم از مرکز افتای ریاست جمهوری گواهینامه دریافت کنیم.

برچسب ها: گازرسانی ، شرکت گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار