معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان:

۲۰۷ واحد راکد در سیستان و بلوچستان احیا و به چرخه اقتصاد بازگشته است

شهرکی گفت: در زمینه اشتغال‌زایی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا کنون ۲۰۷ واحد راکد احیا و به چرخه اقتصاد بازگشته است و می‌توان گفت ۵۰ درصد واحدهای تعطیل با اختصاص تسهیلات ۷۰ میلیاردتومانی احیا شدند.

 داود شهرکی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گفت:  ۲۱ طرح در حوزه معادن، توسعه میگو، کشاورزی، موز و... شروع شده است تا بتوان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. در این زمینه‌ها ۳۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است این طرح‌ها از ۲۰ درصد تا بالای ۹۰ درصد پیشرفت داشته است تا سال آینده برای طرح‌های تکمیل نشده اتفاقاً مطلوبی رقم می‌خورد.

وی گفت: ۱۸ هزار طرح از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ در سیستان و بلوچستان با هزینه بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد تومان اجرا شده که این پروژه‌ها در حوزه‌های کشاورزی، شیلات، صنایع تبدیلی، زراعت، دامداری، صنایع غذایی، ساختمانی انجام شده است که سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۲۰ درصدی سرمایه‌گذاری را داشته است.
  
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تصریح کرد: بنا بود در سفر رئیس‌جمهور شهید در سفر خود چند افتتاح همچون پروژه‌های بیمارستان فوق‌تخصصی که بالغ بر ۴ هزار میلیارد هزینه در پی داشته است، ظرفیت کارخانه مس استان بالغ بر ۳ هزار تن تولید مس را دارد و همچنین افتتاح کارخانه طلای تفتان که ظرفیت استخراج ۵۰۰ کیلو شمس طلا را دارد انجام بدهد.
 
 وی تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان طرح‌ها و پروژه‌های دیگری را نیز در دست داریم که از این جمله می‌توان به پروژه دوم کارخانه مس، طرح‌های توسعه مزارع، نخلستان، توسعه و کشت جلبک، پرورش ماهی در قفس، گردشگری و بوم‌گردی اشاره کرد.
 
 شهرکی خاطرنشان کرد: در حوزه اشتغال در سامانه رصد بالغ بر ۳۷ هزار ثبت‌نام را داشته‌ایم که بالای ۸۰ درصد این آمار راستی‌آزمایی شدند. در این استان باتوجه‌به جمعیت جوان و جویای کار نرخ بیکاری بالایی را که شاهد هستیم در سال گذشته برای اشتغال ۳۵ هزار و ۸۰۰ تعهد داشتیم که توانستیم بیشتر از این تعهد را محقق کنیم.
 
 وی ادامه داد: در زمینه اشتغال‌زایی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا کنون ۲۰۷ واحد راکد احیا و به چرخه اقتصاد بازگشته است و می‌توان گفت ۵۰ درصد واحدهای تعطیل با اختصاص تسهیلات ۷۰ میلیاردتومانی احیا شدند.
 
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اذعان کرد: در سال ۱۴۰۱ توسط سیستم بانکی ۲۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد برای بخش‌های مختلف اقتصادی و تسهیلاتی مانند ازدواج و فرزندآوری بوده است. در سال گذشته باتوجه‌به محدودیت‌های بانکی در کل کشور سعی شده است مبلغ ۲۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد در نظر گرفته شد.
 
 وی افزود: تسهیلات رئیس‌جمهور در سفر اول تصویب شد که ۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شود که ۲ هزار و ۵۰۰ تومان آن تاکنون از منابع درآمدی استان پرداخت شده است. در حوزه اشتغال‌زایی ۵۵۰ میلیارد تومان با صندوق کارآفرینی و سه بانک صنعت و معدن، سپه و رسالت تفاهم‌نامه برای ارائه تسهیلات ارزان بسته شده است.
 
 شهرکی اذعان کرد: دولت برای روستاها برنامه‌ریزی کرده است که پنل‌های خورشیدی ۵ کیلووات را نصب کند. ۲ هزار و ۴۰۰ پنل نصب شده است و برنامه نصب ۸ هزار پنل خورشیدی را نیز داریم.
 
 وی بیان کرد: ۶۰ هزار نفر از طریق فنی و حرفه‌ای دورهٔ آموزشی را گذرانده‌اند که ازاین‌بین ۲۶ هزار نفر در واحدهای صنفی و کارخانه‌ها دوره آموزشی خود را گذرانده‌اند، شرکت‌های دانش‌بنیاد در فضاهای متعددی در استان مستقر هستند و ۶۰۰ هکتار زمین در اختیار آنان قرارگرفتن است، ۹۵ شرکت دانش‌بنیاد و فناور به مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیاد اضافه شده است که رشد ۲/۵ برابری دارد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خاطرنشان کرد: در حوزه بازار بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ مورد مجوز احداث مرغداری در مدت‌زمان سه سال داده شده است. تولیدات از ۲۸ هزار تن به در پایان سال ۱۴۰۲ به ۵۰ هزار تن رسیده است که با این میزان تولید با مشکل کمبود مرغ مواجه نبودیم.
 
 وی افزود: در زنجیره شیلات و ارزش هورمون سرمایه‌گذاری کردیم و در حوزه میگو ۷۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت رفته است که ۲۰ درصد میزان صید رشد داشته است. همچنین سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیاردی بر روی صید قلابی انجام شده است و در حوزه پرورش جلبک دریایی پیشرفت ۵۰ درصدی را داشته‌ایم و برای اولین‌بار پرورش در قفس را داشته‌ایم.
 
 شهرکی اذعان کرد: ۴ هزار هکتار و یک هزار و ۲۰۰ نخیلات به نخلستان‌ها اضافه شده است و در حوزه گردشگری‌های بر زمین‌مانده حدود ۵۴ مجوز در حوزه میراث‌فرهنگی را داشته‌ایم که پنج مورد به بهره‌برداری رسیده است ۲۰ میلیارد تومان در هزینه گردشگری و بوم‌گردی صرف شده است.
 
 وی ادامه داد: در حوزه تجارت علی‌رغم مشکلات زیرساختی در حوزه‌های میرجاوه زابل سعی شده است که بخش‌هایی از زیرساخت تکمیل شود. بسیاری از این بازارچه‌ها ظرفیت توسعه را نداشته که در دستور کار قرار گرفته و از ظرفیت صادرات در سال ۱۴۰۱ به میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تصریح کرد: در حوزه واردات کالاهای اساسی مانند گندم، جو و برنج ۱/۷ واردات افزایش‌یافته است که از این میزان ۳۰ درصد از پاکستان و سایران از افغانستان هندوستان اوکراین و سایر کشورها بوده است.
 
 وی گفت: ۱۳۰ هزار تریلی از پایانه‌ها خارج شدند و در حوزه ترانزیتی ۲۸ درصد افزایش ترانزیت را داشته‌ایم و بالای یک میلیون تن از مرزهای کشور وارد و خارج شده است.

برچسب ها: استانداری ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار