کنترل سیلاب شهرک سعدی با اجرای دو سیل بند

بررسی روند ساخت ایستگاه پایانه برون‌شهری سعدی و دو سیل بند این منطقه، مقصد نهمین بازدید مدیریت شهری شیراز و خبرنگاران از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس بود.

بررسی روند ساخت ایستگاه پایانه برون‌شهری سعدی و دو سیل بند این منطقه، مقصد نهمین بازدید مدیریت شهری شیراز و خبرنگاران از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس بود.

شهردار شیراز در بازدید از دو سیل بند سعدی با اشاره به اجرای این دو پروژه توسط سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری، تصریح کرد: در تاریخ شهرداری این کلان‌شهر، اجرای حجم زیادی از پروژه‌ها توسط این سازمان بی‌سابقه است.

محمدحسن اسدی خاطرنشان کرد: اجرای دوربرگردان اردیبهشت، تقاطع جام جم، دو تقاطع در بلوار رحمت، دو تقاطع در بزرگراه شهید استوار، جهش آسفالت، پل مهدی‌آباد و… ازجمله پروژه‌هایی است که توسط سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری شیراز در دست اجرا قرار دارد.

او تأکید کرد: بخش زیادی از اجرای این سیل بند وظیفه شهرداری شیراز نیست، اما برای حفظ جان مردم و جلوگیری از حادثه‌ای نظیر سیل فروردین سال ۹۸، اجرایی شده که اگر اجرا نمی‌شد در سیل امسال و با تداوم بارندگی، قطعاً برخی منازل با مشکل جدی مواجه می‌شدند.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز ادامه داد: هم‌اینک نزدیک به ۲۵۰۰ پروژه به‌صورت همزمان توسط مناطق یازده‌گانه، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری در این کلان‌شهر در حال اجراست.

اسدی خاطرنشان کرد: در راستای صرفه‌جویی، مدیریت زمان و امیدآفرینی در مردم نوبت شب راه‌اندازی شده است، به‌گونه‌ای که نوبت شب عمده پروژه‌های بزرگ‌مقیاس فعال است.

او اضافه کرد: پروژه‌های محرومیت‌زدایی، محله و مسجد محوری، زمین‌های چمن مصنوعی، فرهنگسراها، پروژه‌های فرهنگی و …نیز در شیراز فعال است و حتی یک پروژه نیمه تعطیل در این کلان‌شهر نداریم.

مدیرکل دیوان محاسبات استان فارس نیز در حاشیه این بازدید از فعالیت‌های امیدآفرین، جهادی و مجدانه شهرداری شیراز تقدیر کرد.

جواد قناعتی گفت: همه مجموعه‌های دستگاه‌های خدمات رسان ملزم هستند طبق شرح وظیفه سازمانی، برنامه‌های خود را دنبال کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل‌بیت (ع) نیز در بازدید از پایانه برون‌شهری سعدی عنوان کرد: کلید ساخت این پایانه در شورای چهارم شیراز زده شد که ۱۰۰ درصد تملک زمین هم توسط شهرداری انجام و بخشی از کار در شورای چهارم انجام شد، اما پس‌ازآن متوقف و با ورود شورای ششم، امسال این پایانه تکمیل خواهد شد.

محمدرضا هاجری اجرای دو سیل بند سعدی را هم حاصل زحمات و تلاش مدیریت شهری عنوان کرد که در انتهای شهرک سعدی طراحی‌شده و منجر به این شد تا در بارش‌های امسال با مشکل سال‌های قبل روبه‌رو نشویم.

او ادامه داد: امروز در فرمانداری شهرستان شیراز نیز جلسه‌ای در راستای تکمیل سیل بند تشکیل شد تا امسال این پروژه به سرانجام برسد.

عضو و ناظر شورای اسلامی شهر در شهرداری منطقه ۳ شیراز همچنین خواستار همراهی بیشتر اداره برق برای استقرار برق در آرامستان بزرگ شیراز شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز هدف از اجرای این دو سیل بند را کنترل سیلاب از ورودی رودخانه در مجاورت شهرک سعدی عنوان کرد و گفت: این دو سیل بند پس از بهره‌برداری، از بحران سیل جلوگیری خواهند کرد.

محمد امین با اشاره به رفع معارض مسیر اجرای دو پروژه و آغاز عملیات عمرانی آن از آذرماه سال گذشته، خاطرنشان کرد: برنامه زمان‌بندی ۲۴ ماهه برای اجرای هر دو سیل بند پیش‌بینی‌شده است که البته زمان بهره‌برداری به‌واسطه اینکه در ماه‌های بارندگی امکان کار در مسیر نداریم، بلندتر دیده‌شده است.

او همچنین هزینه اجرای این دو سیل بند را ۲۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سیل بند نخست در حال حاضر ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هر دو پروژه هم در نوبت روز و هم شب فعال است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در جریان بازدید از پایانه برون‌شهری سعدی خاطرنشان کرد: در مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر شیراز که در شهریورماه سال گذشته به شهرداری ابلاغ شد، تکلیف پایانه‌های درون و برون‌شهری مشخص‌شده و یکی از نقاطی که در محور شمال شرقی شیراز به‌عنوان پایانه برون‌شهری پیش‌بینی‌شده، پایانه سعدی است.

هادی شه دوست شیرازی با تأکید بر این موضوع که بار سنگین ترافیک فعلی پایانه کاراندیش با احداث پایانه سعدی قطعاً کاهش پیدا خواهد کرد و مسیر‌های محور شمال فارس از این مأخذ تغذیه خواهد شد، گفت: پایانه برون‌شهری علی بن حمزه (ع) نیز به این محدوده منتقل خواهد شد و در کاهش ترافیک تقاطع غیرهمسطح ولی‌عصر (عج) نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

او اضافه کرد: پایانه مرحوم زهتاب‌زاده در میدان شیرودی نیز هم جزو پایانه‌هایی است که طرح مصوب دارد و در صورت همکاری و تعامل راهداری، پایانه مدرس به این پایانه منتقل خواهد شد و حجم ترافیک ابتدای بلوار مدرس را مدیریت خواهد کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز اعلام کرد: پیش‌بینی لازم برای پایانه‌ای با توجه به استقرار آزادراه شیراز-اصفهان هم در شمال غربی انجام‌شده و تا پایان امسال کلنگ زنی می‌شود.

شه دوست شیرازی عنوان کرد: با ساخت این سه پایانه، حجم ورودی به پایانه کاراندیش کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری شیراز نیز در خصوص روند ساخت این دو سیل بند عنوان کرد: این سازمان در سه بخش در حال اجرای دو سیل بند در سعدی است که هسته مرکزی نخستین سیل بند ۱۴ مترمربع ارتفاع دارد، دیوار سمت جنوبی آن نیز ۲۷ مترمربع به سمت کوه می‌رود و دیوار سمت شمال هم به طول ۲۲۵ متر تا کنار اتوبان در حال اجراست و همچنین یک حوضه آبریز دارد که خاکبرداری آن انجام‌شده است.

علی حسین عباسی خاطرنشان کرد: از آذرماه سال گذشته اجرای این سیل بند در دستور کار قرار گرفت و در بارندگی اخیر، دو بار آبگیری انجام شد.

او اعلام کرد که با بهره‌برداری از این سیل بند، امکان ذخیره آب بالغ‌بر ۷۵ میلیون لیتر فراهم می‌شود.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری شیراز همچنین یادآور شد: خاکبرداری سیل بند دوم نیز به فاصله سه کیلومتر از سیل بند فعلی انجام‌شده و در تلاشیم تا طبق برنامه زمان‌بندی به بهره‌برداری برسانیم.

عباسی در بازدید از پروژه احداث پایانه برون‌شهری سعدی نیز گفت: محوطه‌سازی پایانه مسافربری سعدی در سه لایه راه‌سازی به وسعت ۱۴۰ هزار مترمربع توسط این سازمان در حال اجراست که دولایه آن انجام‌شده و پس‌ازآن بتن‌ریزی انجام خواهد شد.

او تأکید کرد که این پروژه طبق برنامه زمان‌بندی به بهره‌برداری خواهد رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار