برگزاری سومین اجلاس نخبگان منابر شیعه در کربلا

سومین اجلاس نخبگان منابر شیعه با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از فرهیختگان و اندیشمندان از ۴۵ ملیت و نخبگان هنر و رسانه در کربلا برگزار شد.

نخستین روز از سومین اجلاس دو روزه نخبگان منابر شیعه، در جوار حرم مطهر امام حسین علیه السلام در کربلای معلی با حضور جمعی از روحانیون، شعرا و ادبا، اساتید دانشگاه، هنرمندان و ستایشگران اهل بیت علیهم‌السلام برگزار شد.

در ابتدای مراسم، داود منافی پور، دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر علیه‌السلام با بیان اینکه برای انتقال پیام مظلومیت و بزرگداشت حضرت علی اصغر علیه السلام از ۲۱ سال پیش (سال ۱۳۸۲) اقدام به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی با حضور اطفال شیرخوار و مادرانشان در مهدیه تهران کردیم، افزود: امسال در اولین جمعه ماه محرم به برگزاری ۸ هزار جلسه در ایران و جهان می‌رسیم و در طرح جامعی که داریم ان‌شاءالله به ۲۱ هزار جلسه خواهیم رسید و حتی دیگر مذاهب به سمت برگزاری این جلسات آمده‌اند.

منافی‌پور عنوان کرد: تصویرگری یک طفل کوچک شیرخوار که با مادر به این روضه خوانی می آید، بهترین تصویری بود که برای جهانیان مصور کردیم و موجب شد توجه ملل به این موضوع جلب شود.

دبیرکل اجلاس منابر شیعه با بیان اینکه دومین نیروی مظلومیت که امروز ارائه خواهم داد و حاصل حدود ۷ سال تحقیقات است، پیراهن سیدالشهدا علیه السلام است، گفت: سومین نیروی مظلومیت، جغرافیای مقدس سرزمین کربلا است که ان‌شاءالله فردا در دومین روز اجلاس مباحثش را طرح می‌کنم. اینها موضوعات بدیعی است که نیازست شما نخبگان در هنر‌های مختلف به این سه موضوع بپردازید.

وی در بخش دوم سخنانش به ارائه تحقیقات درباره اسناد موجود درباره پیراهن معظم سیدالشهدا و لزوم نمادسازی از آن پرداخت و گفت: در اجلاس اول در مشهد و در اجلاس دوم در قم حتی یک نفر نسبت به این روایات خدشه‌ای نتوانست وارد کند.

منافی‌پور در ادامه به پرسش‌هایی درباره نام پیراهن، جنس پیراهن، چیستی این پیراهن و سیر این پیراهن در بین ۱۲۴ هزار پیامبر پاسخ داد و گفت: این پیراهن از ازل خلق شده است. حضرت امام صادق علیه السلام به فردی می‌فرماید میدانی این کدام پیراهن است؟ پاسخ داد خیر یابن رسول الله. حضرت پاسخ فرمودند، این همان لباس ابراهیم خلیل الله (ع) است هنگامی که ابراهیم به آتش انداختند و جبراییل این پیراهن را از بهشت نازل کرد تا از آتش نجات پیدا کند.

وی از سیر پیراهن از حضرت ابراهیم تا حضرت یعقوب و بعد حضرت یوسف (ع) گفت و افزود: در کتاب خصال شیخ صدوق، روایتی از امیرالمومنین (ع) علیه اسلام نیز نقل شده که براساس آن خداوند توبه حضرت آدم (ع) را بواسطه این پیراهن قبول کردند.

 منافی‌پور به روز عاشورا اشاره کرد و گفت: حضرت سیدالشهدا در عاشورا این لباس را به تن کردند و در انتها ملعون‌ها با کینه از حضرت علی، ماجرای سلب و از تن بیرون آوردن را انجام دادند و این بی احترامی از سوی این ملعون‌ها انجام گرفت.
 
وی سپس درباره ارض کربلا و اهمیت آن به روایتی از قول امام صادق (ع) اشاره کرد که فرمودند پیغمبری نبوده که کربلا را زیارت نکرده باشد.

منافی پور ادامه داد: این پیراهن معظم بعد از شهادت سیدالشهدا (ع) بدست ائمه اطهار بود و در زمان جور ظالمان به تن می‌کردند و در روایات است که ظهور حضرت حجت با این پیراهن صورت می‌گیرد. 

در این مراسم همچین احمد بابایی شاعر، نریمان پناهی و احمد واعظی به شعر خوانی و مداحی در رثای کربلا و روز عاشورا پرداختند.

 کمیته‌هایی در حاشیه این اجلاس برگزار و آثار بخش‌های مختلف با موضوع سیدالشهدا و پیراهن معظم را مورد بررسی قرار می‌دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
تمام نمادهای پیامبران تا خاتم به همراه یادگارهای امامان،میراثی است،باعنوان میراث الانبیاء که به دست حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رسیده و ایشان در زمان ظهور به عنوان حجت خود ومعرفی حقانیتش در معرض دید عموم قرار می دهند.