با اجرای برنامه جدید ساعت کاری ادارات از ۱۶ خرداد پیش‌بینی می‌شود ۱۵۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه جویی شود که معادل تولید حدود ۳ نیروگاه کشور است.

برای پایداری تامین برق در تابستان ۱۸۰ برنامه مختلف در ۶ محور در نظر گرفته شده که قسمتی از این برنامه‌ها مربوط به طرح‌های مدیریت مصرفی است که برای بخش‌های مختلف تقاضاکننده برق در نظر گرفته می‌شود. یکی از این طرح‌ها که بخش ادارات را هدف می‌گیرد تغییر ساعات کار است که به عنوان یکی از راهکار‌های مدیریت بار شبکه در تابستان اجرایی می‌شود.

بر اساس مصوبه هیئت دولت، ادارات از ۱۶ خرداد تا ۱۵ شهریور ملزم به تغییر ساعات کاری و همینطور مدیریت مصرف سیستم‌های سرمایشی هستند. در این مصوبه اشاره می‌شود که با هدف صرفه جویی در مصرف و کاهش ٣٠ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و کاهش ۶۰ درصدی مصرف پس از پایان ساعت کار اداری، تمامی سازمان‌ها و نهاد‌ها در ۳ ماه مذکور، تنها در ساعات ۶ صبح تا ١ بعد از ظهر فعالیت خواهند داشت.  

طبق آمار مجموع مصرف بخش اداری طی یک سال به حدود ۱۴ هزار میلیون کیلووات ساعت می‌رسد. این بخش با مصرفی در حدود ۳ هزار مگاوات در بازه‌های اوج مصرف، از جمله بخش‌های مهم مصرف کننده انرژی در کشور محسوب می‌شود و با توجه به همین آمار و ارقام متولیان تامین برق بر الزام ادارات به کاهش مصرف برای پوشش ناترازی برق در کشور حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. تغییر ساعت کار منجر به پیک سایی و به عبارت دیگر عدم همزمانی اوج بار در بخش‌های مختلف مصرف از جمله خانگی می‌شود و امکان تامین پایدار برق را فراهم می‌کند.

سال گذشته ۱ هزار مگاوات برای تحقق کاهش مصرف از این محل پیش‌بینی شده بود که در نهایت ۸۵ درصد این برنامه و معادل ۸۵۰ مگاوات صرفه جویی از سوی ادارات محقق شد که برای تامین این میزان برق باید ظرفیت تولید ۱۲۰۰ مگاواتی ایجاد می‌شد که معادل تولید ۲ یا ۳ نیروگاه فعلی کشور است. مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق پیش‌تر در پاسخ به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود که با برنامه‌هایی که برای بخش اداری در نظر گرفته شده برای امسال نیز ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی در این بخش هدفگذاری شده است.

وی با بیان اینکه تغییر ساعات کار ادارات به عنوان یکی از راهکار‌های مدیریت بار شبکه در تابستان است، افزود: از آنجا که تعیین و تنظیم ساعات کار ادارات در اختیار هیأت وزیران است، با اخذ موافقت دولت، ساعات کار ادارات در ۳ ماهه اواسط خرداد تا اواسط شهریور تغییر پیدا کرد. بر اساس این مصوبه مقرر شده است که وسایل سرمایشی در ادارات واقع در اقلیم معتدل کشور، یک ساعت زودتر از خاتمه کار و در مناطق گرمسیر همزمان با پایان ساعت کار خاموش شود.

گفتنی است؛ ملاک کاهش مصرف نیز، میزان مصرف دستگاه‌ها در سال گذشته خواهد بود و طبق مصوبه، شرکت‌های توزیع نیروی برق موظف به پایش مصرف برق ادارات هستند. سخنگوی صنعت برق درباره چگونگی نظارت بر اجرای این طرح می‌گوید که برنامه توسعه کنتور برق هوشمند در ادارات و نهاد‌های عمومی در دستور کار ما قرار دارد و با نصب کنتور‌های هوشمند در ادارات میزان مصرف برق آنها رصد می‌شود. در این زمینه اقدامات مدیریتی، پایش و کنترل شبکه سراسری پیگیری می‌شود. در برنامه داریم که به طور کامل بخش اداری کشور به کنتور‌های هوشمند مجهز شوند که قابل رصد باشند. تاکنون ٨٠ درصد از ادارات به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند و ادارات باقیمانده نیز تا شروع اوج مصرف به این نوع کنتور‌ها مجهز خواهند شد.

خبرنگار: امیرمحمد درویشی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
چرا کارمند باید یک تنه جور کمبود برق رو بکشه چرا ساعت کشور رو تغییر نمیدن . کارمند بیچاره دیرتر می‌خوابه و زودتر مجبوره بیدار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
خوبه ایران یه کشور افتاب خیزه،منافع کیا با این موضوع تضاد داره که برق کم میارن واجازه صفحه خورشیدی نمیدن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۱۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
چه نفعی برای کارمند بدبخت داره. حقوق که بهش نمیدن هیچی. خوابش رو هم حروم میکنن. کدوم ارباب رجوع ساعت ۶ میاد دنبال کار اداریش. اشتباه پشت اشتباه
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۰:۳۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
کار احمقانه ای است،واین هم یه شعار و عوام فریبی است و این استثمار قشر مظلوم و لال کارمند است،دروغ بزرگی است که قابل اثبات نیست
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۸:۰۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
اگر عقلشان برسد و کاهش ساعات کاری از ۴۴ به ۴۰ را تصویب و اجرا کنند ،صرفه جویی در انرژی بسیار بیشتر از اینها اتفاق می افتد ولی حیف که طرز فکر تصمیم گیرندگان مجمع تشخیص متعلق به ۵۰ سال پیش است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
البته اگر مجلس یازدهم با لجاجت تغییر ساعات کشور را تصویب نمی کرد تابستانها با تغییر ساعت و با توجه به اینکه کارخانجات خصوصی نیز این تغییر ساعت را دنبال می نمودند، احتمالا صرفه جویی بالای ۶۰۰۰ مگاوات می شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
تولید کنیم تا مصرف کنیم و مصرف کنیم تا تولید کنیم
البته مصرف درست و عاقلانه و نه اسراف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
همش چرته ، در اداره ها ، موسسه ها و به خصوص بانک ها اگه کولر گازی باشه 24 ساعتی روشنه ، اگه هم پنجره ای باشه تا همون ساعت یک ظهر اندازه سه تا کولر گازی برق مصرف میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
ساخت نیروگاه‌های فراوان خورشیدی و بادی یعنی آینده نگری زیبا و مانا و ماندگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
بعد از نیروگاه های برق آبی کارون (نیروگاه چهار و سه و عباسپور و یا گتوند )با پمپاژ آب را به بالادست ببرید و باز سیکل نیروگاهی را با همین آب برگشتی ادامه دهیم چندین هزار مگاوات انرژی پاک نصیب کشورمان خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
هزاران نیروگاه ریز و درشتی خورشیدی و بادی و یا گازی در این کشور و در گوشه و کنارش باید ساخت و هر کارخانه و صنعت بزرگی هم موظف شود برای خودش نیروگاه مستقل بسازد همچون فولادها و پالایشگاهها و پتروشیمی ها و نفتی ها و سیمان ها و وسایل خانگی سازها و...و...و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
درست نیست نساختن نیروگاه و کم کاری وزارت نیرو و نفت بر گرده مردم باشد
ساخت دهها نیروگاه می‌باید آغاز میشد و از همچون آغاز شود
اروپا و آمریکا و ژاپن و آلمان بیشتر وسایلشون برقیه حتی پخت و پزشان
حالا فرض کنید ایران هم همه سوختش برق شود چقدر انرژی کمبود داریم
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۰:۰۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
خوب همین صرفه جویی را سه نیروگاه بسازید همش پولها را نگذارید گوشه بانک بی ارزش بشن
می‌دانستید چین به ابرقدرت انرژیهای نو خورشیدی و بادی و خودروهای برقی تبدیل شده و کشور ما هنوز که هنوزه هیدروکربن سوزی میکند آنهم بدون حساب و کتاب و بی اندازه و بی رویه ،
و اینکه چین که بسیاری از مزایای ایران ما را ندارد بسرعت زیرساختهای انرژی خود را بروز میکند و ایران هنوز در انتظار کم مصرف کردن و خودرو هیدروکربن سوزی جایزه دادن به مردمان کم مصرف ولی وسیله های پر مصرفی در این کشور بسیار فراوانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
اداره مراجعه داری هم کولر روشنه هم پنجره بازه بالاخره یه روابط عمومی یا اطلاع رسانی در اداره ،،،،،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
ارائه آمار که کاری نداره شما به جای 3 تا بگید 4 تا نیروگاه. از ساعت شش تا هفت و نیم عملا ارباب رجوعی وجود نداره ولی باید سیستم های کامپیوتری و همینطور سرمایشی روشن باشه و انرژی هدر بره تا شاید یه ارباب رجوع بیاد. طرف های ساعت یک هم که کار ارباب رجوع در حال به نتیجه رسیدن هست اداره باید تعطیل بشه. در حالیکه اگر با تعطیلی شنبه ها موافقت شده بود صرفه جویی واقعی اتفاق می افتاد و نیازی به تغییر ساعات هم نبود. البته وزارت نیرو هم به جای اینکه مدام مثل بابا برقی بگه کم مصرف کنید باید به فکر ساخت نیروگاهای جدید باشه، با پیشرفت تکنولوژی نیاز به برق افزایش پیدا می کنه و کم مصرف کردن عملا بی معنی هست. البته درست مصرف کردن بحث دیگه ای است که اون با توجه به اینکه مشترک داره هزینه پرداخت می کنه تمایلی به بد مصرف کردن نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
البته همه ارگان های این بخشنامه رو به درستی اجرا نکردند و ساعت کاری بیشتر از 13 است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
چه فرقی کرد ؟ همون یک ساعت جلو میبردن ساعت ۷ ادارات شروع به کار میکردن دیگه؟
United States of America
خسرو نوروزی
۰۹:۴۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
یعنی می خواهید بگویید که کارمند بانک و ادرات ۶ صبح شروع کار کولرها را روشن نمی کنند و مصرف برق کم می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
اگر ادارات واقعاً اجرا کنند و کارمندان سوء استفاده نکنند خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
برای مناطق گرم خیلی خوبه
United States of America
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
عقل نباشه جان در عذاب مجلس قبل یکی از بدترین قانون ها تصویب کرد ضد مردم یادم نمیره چه افزایش سن بازنشستگی چه مالیات چه ، جلو و عقب نرفتن ساعت ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
تا کی باید این وضعیت ادامه پیدا کند چرا حاضر نیستید با پیشرفت جهانی تغییر بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
خوب همون تغییر ساعت کاری بهار و تابستان برای همین بود دیگه
عقل هم خوب چیزیه، تغییر ساعت را لغو کردن حالا ساعت کاری را تغییر دادن
اینجوری هماهنگی بین زندگی مردم و ساعات کار ادارات هم از بین رفته
Iran (Islamic Republic of)
احمدی بیغش
۰۸:۴۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
کارمند بیچاره کارگر افغانیه دیگه هرجور که بلا میخواید سرش بیارید به خاطر چندرغاز.پس بقیه ملت وبخش خصوصی انرژی مصرف نمیکنند؟؟مابرای اینکه ساعت 6 صبح سرکارباشیم باید حداقل ساعت 5/30ازمنزل خارج بشیم .بعد هم که تهرانی ها فقط دوروز درهفته تعطیل هستند .خدایی این انصافه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
آیا مجلس محترم به عواقب اجتماعی نیز اندیشیده بود؟
آیا انتقال مصرف انرژی از ظهر به صبح گره ای می گشاید؟
آیا کارمندان در منازل خویش در ساعات گرم مصرف انرژی ندارند؟
آیا ساعت کار بخش خصوصی با بخش دولتی هماهنگ شده است؟
آیا.....
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۱۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
راهکار خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
اخه ادمای نا حسابی نداشتن نیروگاه خوب و کافی شنارو مردم باید تحمل کنن؟ اخه کی ۶ صبح بیداره واسه کار
اون از کارمند بی حوصلش که نه ورزش کرده نه تازه چشماش باز شده
آخرین اخبار