رشد ۴۰ درصدی صادرات و ۲۵۰ درصدی ترانزیت ایران به عراق

استاندار آذربایجان‌غربی برای شرکت در دومین نشست استان‌های مرزی ایران و شمال عراق وارد اقلیم کردستان عراق شد.

استاندار آذربایجان‌غربی با همراهی نمایندگان مردم در مجلس شوراى اسلامى و مدیران ارشد اقتصادى استان، برای شرکت در دومین نشست استان‌های هم مرز جمهوری اسلامی ایران و شمال عراق با استقبال مقامات اقلیم کردستان عراق وارد این اقلیم شد.

محمدصادق معتمدیان در بدو ورود به اقلیم کردستان عراق ضمن بازدید از زیرساخت‌های پایانه مرزی حاج عمران در گفتگو با خبرنگاران رشد جهشی صادرات  و ترانزیت به شمال عراق را نتیجه توجه ویژه دولت سیزدهم دانست و با اشاره به رشد ۴۰ درصدی صادرات و ۲۵۰ درصدی ترانزیت از مرز تمرچین و کیله سردشت در جنوب استان گفت: این امر نتیجه توجه ویژه دولت سیزدهم به موضوع ارتقای مراودات با همسایگان و همچنین ظرفیت‌های مرزی است.

وی تقویت روابط اقتصادی، بازرگانی، سیاسی و فرهنگی را از مهمترین اهداف خود در سفر به این منطقه و برگزاری دومین نشست استانداران استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق بیان کرد و افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، فردا در اربیل به توافقات خوبی خواهیم رسید.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری نخستین نشست استان‌های هم مرز طی سال گذشته در ارومیه اضافه کرد: تعدادی از بند‌های تفاهم نامه این نشست، از پیشرفت اجرایی خوبی برخوردار بوده و تعدادی نیز مشکلاتی در اجرا داشت که در نشست دوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معتمدیان از رشد ۷۰۰ درصدی ترانزیت در فروردین و اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در دومین نشست استانداران در اربیل، مشکلات باقیمانده را بررسی و رفع خواهیم کرد.

مقام ارشد اجرایی استان با قدردانی از همکاری مسوولان اقلیم کردستان عراق در هموار کردن شرایط مناسب تردد زائران اربعین حسینی در ۲ سال گذشته، آن را نشان از مناسبات فرهنگی دو طرف و احترام مردم کُرد به امام حسین (ع) دانست و ادامه داد: تلاش می‌کنیم در نشست اربیل، مشکل حمل و نقل یکسره کاروان زائران اربعین از تمرچین و باشماق تا کربلا را رفع کنیم.

استاندار آذربایجان‌غربی فعال کردن مرز کیله سردشت را از دیگر اهداف مهم دومین نشست اقتصادی استانداران مرزی ایران با اقلیم کردستان عراق عنوان کرد و گفت: با راه اندازی و تسریع فعال‌سازی و تکمیل زیر ساخت‌های این مرز توسط ۲ طرف، حجم مبادلات اقتصادی چند برابر خواهد شد.

هلگورد شیخ نجیب رییس اداره مستقل سوران نیز که به نمایندگی از استاندار اربیل برای استقبال از استاندار آذربایجان غربی به حاج عمران آمده بود، با تسلیت شهادت آیت‌الله رییسی و دیگر شهدای خدمت، بر عزم راسخ دو طرف برای توسعه روابط همه جانبه تاکید کرد.

دومین نشست اقتصادی استان‌های هم مرز، فردا /پنجشنبه/ با حضور استانداران آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه از ایران و استانداران اقلیم کردستان عراق در اربیل برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.