در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فرهنگ‌سازی در حجاب باید قلبی باشد

یک پژوهشگر فرهنگی تأکید کرد که فرهنگ سازی در مسئله حجاب باید به شکل اعتقادی و قلبی باشد.

مهرشاد شبابی، استاد دانشگاه و پژوهشگر فرهنگی درمورد برخورد جامعه و متولیان با شخص بی‌حجاب یا شل حجاب و بدحجاب و مظاهر عفاف و حجاب در آن بیان کرد: در این رابطه بحث ابلاغ و تبلیغ وجود دارد. مثلاً پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله والسلم مأمور به تبلیغ بوده‌اند و ابلاغ و تبلیغ به این معنا نیستند که فقط از زبان به گوش برسد چراکه در مسئله حجاب باید به دو بُعد درونی و بیرونی توجه کرد. مثلاً در بُعد درونی، ابلاغ صورت نگرفته است؛ یعنی باید مسئله حجاب بر جان می‌نشست که این اتفاق نیفتاده است. 

شبابی گفت: درمورد پیامبر صل الله علیه وآله والسلم و تبلیغ ایشان که این موضوع به نوعی، با مسئله حجاب نیز، مرتبط است بگویم که حضرت محمّد صل الله علیه وآله والسلم همیشه حیات دارند و صدای ما را گوش می‌کنند چراکه سخنان، آیات و احادیث ایشان پویاست و در زندگی انسان جریان دارد و درواقع، دارد به اهل آن می‌رسد. چون ابلاغ و تبلیغ حضرت رسول اکرم صل الله علیه وآله والسلم به درستی انجام می‌شد و وقتی حضرت (ص) مطلبی را می‌فرمودند بر جان افراد می‌نشست و به همین دلیل، مردم متحول می‌شدند و این تحول با هیچ مسئله‌ای تغییر نمی‌کرد تا جایی که حتی اگر شکنجه می‌شدند، موردتبعیض قرار می‌گرفتند و به زندان می‌رفتند و یا اموالشان گرفته می‌شد ولی با این وجود، حاضر نبودند از آن‌چه که دریافت کرده بودند و به آن باور و ایمان داشتند دست بردارند. چون این موضوع به جان هایشان نشسته بود و از آن عقب‌نشینی نمی‌کردند. 

این پژوهشگر فرهنگی تصریح کرد: در مسئله حجاب، یکی از مشکلاتی که وجود دارد بُعد درونی است و این موضوع در اوایل انقلاب و با وجود امام خمینی (ره) پررنگ‌تر شد ولی پس از آن، آن طور که باید به شکل زیربنایی کار نشد و ابلاغ درستی صورت نگرفت و در واقع، بر جان‌ها نفوذ پیدا نکرد تا به باور و اعتقاد آن‌ها تبدیل شود. به همین دلیل، لازم است که این موضوع به صورت اصولی درست شود.

او مطرح کرد: از نظر درونی، هر فردی برای مسئله حجاب می‌تواند از طریق تحقیق و تصمیم گیری درست اقدام کند و از لحاظ بیرونی، قوانین باید اعمال شود و به همین خاطر، از قوانین نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و در این میان، باید توجه کرد که قوانین قدرت اجرایی داشته باشند و آسیب‌هایی نداشته باشند. 

این پژوهشگر فرهنگی افزود: برای مسئله حجاب باید بررسی کرد که اقدامات قانونی یا مواردی مثل گشت ارشاد تا چه اندازه آسیب‌زا بوده و تا چقدر بهره‌برداری مثبت داشته باشد؟ آیا جهت‌گیری‌ها درست بوده‌اند؟ آیا موارد روان‌شناسی و... در برخورد با افراد برای پذیرفتن حجاب درنظر گرفته شده است؟ چون این پذیرفتن بسیار اهمیت دارد و این فرهنگ‌سازی شود و به شکل عمیقی در وجود افراد قرار بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.