استقبال از تصویب پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس غزه در شورای امنیت

جنبش‌های مقاومت فلسطین و مقامات جهان از تصویب پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت استقبال کردند.

جنبش حماس اعلام کرد که از قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت که شامل آتش‌بس دائم در غزه، خروج کامل نیرو‌های اشغالگر از این باریکه، مبادله اسرا، بازسازی غزه و بازگشت فلسطینیان به محل زندگی خود و مخالفت با هرگونه تغییر جمعیتی یا کاهش مساحت نوار غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه است، استقبال می‌کند.

جنبش حماس همچنین از آمادگی خود برای همکاری با طرف‌های میانجی برای ورود به مذاکرات غیرمستقیم در مورد اجرای این اصول و بند‌هایی شد که در راستای خواسته‌های ملت و مقاومت فلسطین است.

در این بیانیه همچنین آمده است: حماس همچنین بر ادامه تلاش و مبارزه همراه با همه ملت فلسطین به منظور دستیابی به حقوق ملی خویش و در راس آن بیرون راندن اشغالگران، تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس و حق بازگشت و تعیین سرنوشت تاکید می‌کند.

جهاد اسلامی: به این قطعنامه به دید مثبت می‌نگریم

جنبش جهاد اسلامی نیز اعلام کرد: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اگرچه با تاخیر بیش از هشت ماه تصویب شد، اما ما به آنچه در این قطعنامه آمده است به ویژه از نظر باز کردن در‌ها برای رسیدن به توقف همه جانبه تجاوز و عقب نشینی کامل دشمن از نوار غزه، با دید مثبت می‌نگریم.

جهاد اسلامی افزوده است: ما تاکید می‌کنیم که ایستادگی و مقاومت مردم ما چیزی است که دشمن را مجبور به تسلیم می‌کند.

گروه فلسطینی: قطعنامه شورای امنیت ضامن اجرایی می‌خواهد

جنبش جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه از سوی شورای امنیت نیازمند ضمانت‌های اجرایی است تا منجر به توقف دائمی تجاوز و خروج کامل صهیونیست‌ها از نوار غزه شود.

این گروه فلسطینی افزوده است: جملات کلی و عباراتی مبهم در متن قطعنامه وجود دارد که باید به تفصیل توضیح داده شود تا به هیچ بهانه‌ای به رژیم اشغالگر فرصت داده نشود که تجاوز نظامی خود را از سر بگیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: موضع خصمانه آمریکا در قبال مردم ما و درگیر شدن در جنگ ویرانگر صهیونیست‌ها در نوار غزه، هر حرکت طرف آمریکایی را مشکوک می‌کند و باید مراقب آن بود.

جنبش جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در این بیانیه می‌افزاید: توقف دائمی تجاوزها، عقب نشینی همه جانبه رژیم صهیونیستی از نوار غزه، بازگشت همه آوارگان به مناطقی که از آنجا آواره شده‌اند، بازسازی، شکستن محاصره و امداد رسانی به مردم ما بدون هیچ قید و شرط از سوی رژیم اشغالگر، موضع قاطع فلسطین است که بر اجرای آن اصرار دارد و غیر آن را نخواهد پذیرفت.

فلسطین: مسئولیت اجرای قطعنامه شورای امنیت با اسرائیل است

نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست شورای امنیت درباره تصویب پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه، گفت: اکنون مسئولیت اجرای این قطعنامه با طرف اسرائیلی است.

ریاض منصور افزود: ما نمی‌خواهیم حتی یک وجب از خاک نوار غزه تحت کنترل نیرو‌های اسرائیلی باشد. ما مشتاقانه منتظر اجرای قطعنامه آتش بس شورای امنیت در نوار غزه هستیم و طرف فلسطینی آماده اجرای این قطعنامه است.

وی با بیان اینکه ما از برادران خود در الجزایر سپاسگزاریم که با آنها همکاری نزدیکی داشتیم تا بر پیش نویس قطعنامه تأثیر بگذاریم تا به اهداف حقوق ملی مردم فلسطین نزدیکتر شود، اضافه کرد: ما همچنین از تلاش‌های میانجی‌ها به ویژه مصر و قطر تشکر می‌کنیم.

منصور همچنین گفت: ما به دنبال دستیابی به عدالت و پاسخگو کردن عاملان جنایات غزه خواهیم بود که آخرین مورد آن اتفاقی است که در اردوگاه النصیرات افتاد.

در همین رابطه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای از تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت در مورد آتش‌بس و مبادله اسرا استقبال کرد و گفت که ما از هر طرحی که به توقف فوری جنگ در غزه و حفظ وحدت و یکپارچگی اراضی فلسطینی منجر شود، استقبال می‌کنیم.

مقام روس: از موضع اسرائیل در مورد قطعنامه آتش بس در غزه مطمئن نیستیم

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه ما از موضع رژیم صهیونیستی در مورد قطعنامه آتش بس در غزه مطمئن نیستیم، گفت: به اعتقاد ما شورای امنیت نباید توافقاتی را با مولفه‌های مبهم امضا کند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد پس از اینکه به قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی اسرا که با ۱۴ رای مثبت و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد، رأی ممتنع داد، اظهار کرد: ما نمی‌خواستیم قطعنامه را مسدود کنیم، زیرا تا آنجا که می‌دانیم جهان عرب از آن حمایت می‌کند، اما چندین پرسش در مورد قطعنامه پیشنهادی واشنگتن داریم.

نبنزیا در ادامه با بیان اینکه روسیه هموراه نسبت به هرگونه تلاش دیپلماتیک با هدف پایان جنگ در غزه نگرش مثبتی دارد، تصریح کرد: شورای امنیت در حالی قطعنامه پیشنهادی آمریکا را به تصویب رساند که واشنگتن هنوز جزئیات آن را برای این شورا فاش نکرده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در ادامه اظهارات خود، تاکید کرد: شاید حاشیه‌های نهایی این قطعنامه هنوز برای کسی به استثنای میانجی‌ها شناخته شده نباشد.

بورل از تصویب پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت استقبال کرد

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تصویب پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه استقبال کرد و خواستار اجرای فوری آن شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: من حمایت کامل اتحادیه اروپا از قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت که شامل آتش‌بس دائم در غزه، خروج کامل نیرو‌های اشغالگر از این باریکه، مبادله اسرا، بازسازی غزه و بازگشت فلسطینیان به محل زندگی خود و مخالفت با هرگونه تغییر جمعیتی یا کاهش مساحت نوار غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه است را اعلام می‌کنم.

بورل در ادامه بار دیگر با استقبال از تصویب این پیش‌نویس قطعنامه که بر اساس طرح پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در شورای امنیت به تصویب رسید، از هر دو طرف خواست آن را پذیرفته و فوری اجرا کنند.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت به ۹ رای از آرای ۱۵ عضو این شورا بدون مخالفت یا وتوی اعضای دائم آن شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، چین و فرانسه نیاز دارد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا بدون هیچ مخالفت و وتویی در نشست روز دوشنبه به وقت محلی این شورا (۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) تصویب شد.

در این قطعنامه ۷ بندی آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که (رژیم) اسرائیل آن را پذیرفت استقبال می‌کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

در این قطعنامه تاکید شده است: اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از ۶ هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می‌دهد. بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می‌کند و از همه کشور‌های عضو و سازمان ملل می‌خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو غزه را کاهش دهد، رد می‌کند.

این قطعنامه تعهد تزلزل ناپذیر خود را به چشم انداز راه کار دو کشوری که در آن، اسرائیل و فلسطین، در کنار هم در صلح در مرز‌های امن و شناخته شده، مطابق با قوانین بین المللی و قطعنامه‌های مربوط به سازمان ملل زندگی می‌کنند، تاکید و در این راستا بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار