سران مقاومت: پاسخ به پیشنهاد آتش‌بس غزه در جهت منافع فلسطین است

رهبران مقاومت در واکنش به پاسخ برای مذاکرات آتش بس در غزه، این اقدام را در جهت منافع ملی مردم و فلسطین دانستند.

گروهی از سران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و گروه‌های فلسطینی در زمینه پاسخ به طرح پیشنهادی مذاکره برای آتش‌بس در غزه وتبادل اسرا واکنش نشان دادند و آن را در جهت منافع ملی مردم و فلسطین دانستند.

«جهاد طه» یکی از سخنگو‌های حماس به شبکه العربی الجدید گفت: در پاسخ به طرح پشنهادی اصلاحاتی صورت گرفت و بر لزوم توقف آتش‌بس، عقب نشینی، بازسازی و تبادل اسرا تأکید دارد. امیدواریم این اصلاحات بتواند در خدمت مسائل ملی فلسطین قرار گیرد.

طه گفت: ما آماده هستیم که از طریق مذاکره و با دوستان میانجیگرمان هرگونه جزییات این اصلاحات را بررسی کنیم.

«احمد عبدالهادی» نماینده حماس در لبنان نیز گفت: دولت آمریکا و کشور‌های میانجی باید به نتانیاهو فشار بیاورند تا با پاسخی که مقاومت ارائه کرده، موافقت کند.این اصلاحات شامل عقب نشینی از نوار غزه از جمله گذرگاه رفح و محور فیلادلفیاست.

عبدالهادی ادامه داد: به دنبال بازگشایی گذرگاه رفح نیستیم و نمی‌خواهیم که مدیریت آن به کسی محوّل شود، بلکه خواهان آن هستیم که مدیریت آن به کسی که پیش از اشغال صهیونیست‌ها آن را اداره می‌کردند، واگذار شود.

این مقام بار دیگر تأکید کرد: همه کسانی که از حماس و موافقت می‌خواستند که با طرح پیشنهادی موافقت کنند، نتانیاهو را زیر فشار بگذارند تا با پاسخ حماس موافقت کند.

عبدالهادی افزود: مقاومت از همان آغاز مذاکرات از خود انعطاف و اقدامات مثبت نشان داد تا تجاوز دشمن به نوار غزه متوقف شود، البته این انعطاف‌پذیری به معنای دست برداشتن از خواسته‌های به حق ملت فلسطین نیست.

«رسمی ابوعیسی» از رهبران ارشد جنبش جهاد اسلامی نیز در این باره گفت که نتانیاهو تلاش کرد که با جنبش جهاد اسلامی به صورت مجزا به توافق برسد که این مسأله پذیرفته نشد. تلاش مقاومت این است که تجاوز متوقف و ارتش رژیم صهیونیستی از غزه خارج شود.

وی به شبکه الجزیره مباشر گفت: تأکید ما در این اصلاحات بر خواسته‌های مردم فلسطین و در رأس آن توقف درگیری و خروج اشغالگران از غزه استوار بوده است.در مذاکرات به نقطه صفر برنگشتیم و آنچه تازگی دارد، قطعنامه شورای امنیت و سخنرانی بایدن است که بر ضرورت پایان جنگ تأکید داشته است.هیچ اقدام مثبتی از سوی اشغالگران راجع به قطعنامه اخیر شورای امنیت انجام نشده است.

این مقام حماس افزود که برای همه انتخاب‌ها آمادگی داریم، اما انتخاب نخست ما رسیدن به توافقی است که به درد و رنج ملت فلسطین پایان دهد. وی در خصوص میزان پایبندی رژیم صهیونیستی به هرگونه توافقات ممکن ابراز تردید کرد.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی شب گذشته در دوحه پاسخ مقاومت به طرح پیشنهادی رژیم صهیونیستی برای مبادله اسرا را تحویل نخست وزیر قطر دادند.

وزارت امورخارجه مصر سه‌شنبه شب اعلام کرد که به همراه قطر پاسخ حماس و گروه‌های فلسطینی به طرح پیشنهادی برای مذاکرات، توقف درگیری، تبادل اسرا و گروگان‌ها را دریافت کردیم.

براساس گزارش این وزارتخانه، قاهره و دوحه تأکید کردند که به تلاش میانجی‌گرانه مشترک با ایالات متحده تا رسیدن به توافق ادامه می‌دهند. کشور‌های میانجی‌گر پاسخ و هماهنگی با طرف‌های ذیربط درخصوص گام‌ها و اقدامات آینده را بررسی خواهند کرد.

وزارت امورخارجه قطر نیز تأیید کرد که این کشور به همراه مصر پاسخ حماس و گروه‌های فلسطینی در خصوص طرح پیشنهادی اسرائیل برای مذاکره را دریافت کرده‌اند.

پس از تحویل پاسخ حماس و جنبش جهاد اسلامی، این دو جنبش مقاومت با تأیید این اقدام در بیانیه‌ای اعلام کردند که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی در راس هیأتی از این دو جنبش پاسخ گروه‌های مقاومت به طرح پیشنهادی برای آتش‌بس و مبادله اسرا را در دیدار با نخست وزیر قطر تحویل وی داده و آن را برای برادران مصری نیز ارسال کردند.

در این بیانیه آمده است که در پاسخ گروه‌های مقاومت منافع ملت فلسطین، ضرورت توقف کامل جنگ و خروج کامل نیرو‌های اشغالگر از نوار غزه در اولویت قرار گرفته است. هیأت فلسطینی با تکیه بر احساس مسؤولیت ملی، آمادگی خود را برای تعامل مثبت برای دستیابی به توافقی که به پایان این جنگ منجر شود، اعلام می‌کند.

تحویل پاسخ به طرح پیشنهادی رژیم صهیونیستی در خصوص مذاکره برای آتش بس و تبادل اسرا پس از آن انجام می‌شود که قطعنامه پیشنهادی آمریکا در زمینه آتش بس در نوارغزه، بدون هیچ مخالفت و وتویی در نشست روز دوشنبه به وقت محلی این شورا (۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) تصویب شد.در این قطعنامه ۷ بندی آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
اینکه اینا راحت تو قطر نشستن خیلی عجیبه چون اسراییل تو اماراتم اینا رو میکشت ؟؟؟
آخرین اخبار