در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران؛

۸۵ هزار قطعه زمین به متقاضیان در روستا‌های کشور واگذار شد

رئیس شورای مرکزی بنیاد مسکن گفت: مقرر شده است که بنیاد مسکن یک میلیون قطعه در روستا‌های کشور در قالب اراضی ۹۹ ساله به متقاضیان و محرومان واگذار کند.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی نژاد نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن و رئیس شورای مرکزی بنیاد مسکن در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران  در خصوص تخصیص اراضی به پروژه های نهضت ملی مسکن و مهاجرت معکوس گفت: طبق هدف گذاری های انجام شده مقرر شده است که بنیاد مسکن یک میلیون قطعه در روستاهای کشور در قالب  اراضی ۹۹ ساله به متقاضیان و محرومان واگذار کند که از این میزان حدود ۶۵۰ هزار قطعه در سامانه  تم بارگزاری شده است.

وی افزود: از این ۶۵۰ هزار قطعه حدود ۸۵ هزار قطعه به متقاضیان واگذار شده است که واگذاری آنها در قالب اجاره ۹۹ ساله و به صورت رایگان است که اگر متقاضیان تمایل داشتند به صورت رایگان واگذار می شود و متقاضیان می توانند با تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی و یا ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن اقدام به ساخت  واحد مسکونی کنند.

او یادآور شد: متقاضیان از طریق دریافت تسهیلات اقدام به ساخت مسکن در این اراضی می کنند.

۹۸ درصد روستا‌های دارای ۲۰ هزار خانوار کشور از تمامی امکانات زیرساختی بهره‌مند شدند

در ادامه حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان اظهار کرد: شورای عالی استان‌ها می‌تواند نقشی ممتاز و جدی در امر توسعه و بهبود وضع معیشت و امور اقتصادی جامعه ایفا کند. انقلاب اسلامی همواره متکی بر طبقات پایین جامعه بوده و همیشه این طبقات پایین بودند که در مقاطع مختلف تاریخی، امور انقلاب را به عهده گرفتند و این درحالی است که این طبقه، مستحق‌ترین قشر جامعه هستند که باید مورد توجه نظام باشند.

 رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان اینکه این جمعیت عظیم همیشه پای انقلاب و نظام بودند و همواره این اقشار مورد توجه ویژه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بودند، ادامه داد: هم اکنون ۴۵ سال از انقلاب اسلامی گذشته، اما هنوز ما در جامعه فقیر و محروم و مناطق محروم داریم درحالی که زمانیکه این انقلاب تشکیل شد، یک ماموریت ویژه آن، رسیدگی به مناطق محروم و عمران و آبادی این مناطق بود.

دهقان گفت: همه دولت‌ها بعد از انقلاب بلا استثناء یک معاونت مناطق محروم داشتند که قرار بر این بود تا از این مناطق محرومیت‌زدایی کنند، اما می‌بینیم که بعد از این دوران با صرف همه هزینه‌هایی که شده هنوز هم شاهد مناطق و افراد محروم در کشور هستیم.

دهقان گفت: آمار‌ها نشان می‌دهند که در هیچ جای دنیا و در هیچ کشور توسعه یافته‌ای مانند ایران به مناطق محروم توجه نشده است، اما هنوز هم وضعیت موجود با وضعیت مطلوب ما بسیار فاصله دارد.

وی افزود: طبق آمار هم اکنون ۹۸ درصد از روستا‌های دارای بیش از ۲۰ خانوار، از امکانات آب و برق و گاز بهره‌مندند و امکانات زیرساختی مانند مدرسه، خانه بهداشت و مخابرات را دارند بنابراین اگر ما روزی می‌گفتیم فقرا کسانی هستند که از این امکانات بی‌بهره‌اند، این موضوع هم اکنون در کشور ما پایان یافته است.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان اینکه ۲۳ میلیون از جمعیت کشور ما امروز حاشیه‌نشین هستند، افزود: تعریف ما از فقر و فقیر و محروم و محرومیت باید تغییر کند. باید به این مسئله توجه کنیم که یک خدمت رضایت‌بخش و زیست قابل قبول باید اجرا شود و هرجا که این محقق نشود یعنی آن منطقه، محروم و عقب افتاده است و با شاخص‌های بهره‌مندی فاصله دارد. 

به گفته دهقان باید تعریف واژگان خود را به نحوی تغییر دهیم که با همه ابعاد امروز جامعه همخوانی داشته باشد، زیرا امروز دیگر ما شهروند محلی نداریم و هر فردی در دورترین روستا هم از طریق فضای مجازی با همه دنیا ارتباط دارد و به نوعی شهروند جهانی شکل گرفته است. 

دهقان تاکید کرد: ما می‌توانیم به عنوان مسئولان جامعه و کسانی که می‌خواهند آراء مردم را به نفع خود جذب کنند دائم به مطالبات دامن بزنیم و یک شکاف انتزاعی را ایجاد کنیم که هیچ کس قادر به پاسخگویی آن نباشد. اما امروز باید واقعیت‌ها را بپذیریم، مردم را ببینیم و با به‌کارگیری ظرفیت مردم برای خود مردم کار کنیم؛ لذا ما حق نداریم جانشین یا جایگزین مردم باشیم و حق نداریم دولت را جای مردم بنشانیم. بنیاد مستضعفان نیز حق ندارد جای مردم بنشیند و برای آنها کار کند. 

دهقان با تاکید بر اینکه هر کدام از مناطق محروم کشور، منابع طبیعی قابل توجهی دارند گفت: شکل‌گیری جمعیتی که در این مناطق ساکن بوده‌اند متکی بر همان بوم و منطقه و منابع بوده و بنابراین حتما می‌توان با تکیه بر ظرفیت مردم آن منطقه و ظرفیت‌های جغرافیایی آن، این مناطق را از نو ساخت و کافیست به مردم آموزش و مهارت بیاموزیم و عزم و اراده را در آنها احیا کنیم. 

وی یادآور شد: باید عزم و اراده خود را بر این بگذاریم که در چارچوب یک برنامه مدون عقلانی که هویت‌بخش و قابل پیوند با سکنه هر منطقه محلی باشد، زیست قابل قبولی برای آنها فراهم کنیم و دسترسی به امکانات آموزشی و مهارت آموزی را برای آنان مهیا کنیم به طوری که بتوانیم ادعا کنیم ما در کشور عدالت را مستقر کردیم. 

وی خاطرنشان کرد: باید آموزش را توسعه دهیم و به کیفیت و ارتقای توانمندی‌ها و ابزار‌های متفاوت فکر کنیم. هر جا ما مانع حرکت مردم هستیم از جلوی راه آنها کنار برویم و به آنها کمک کنیم تا مسیر درست را انتخاب کنند و در این مسیر درست پشت سر آنها به عنوان حامی بایستیم.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار