چگونگی مدیریت بحران در هنگام آتش سوزی با برگزاری مانور‌های اطفا حریق

 مدیرکل منابع طبیعی کرمان گفت: با هدف مقابله با آتش سوزی در مراتع و جنگل ها، مانور اطفاء حریق درمحل نهالستان جاده جوپار کرمان برگزار شد.

علیرضا ابوالحسنی در حاشیه برگزاری مانور اطفا حریق با اشاره به تشکیل اکیپ واکنش سریع مهار آتش در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان افزود: با توجه به اینکه همه ساله شاهد آتش‌سوزی در اغلب جنگل‌ها و مراتع سطح استان هستیم، مانور اطفاء حریق در جنگل‌ها و مراتع به‌منظور آمادگی مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی، کارکنان دستگاه‌های اجرایی و اکیپ‌های مردمی برگزار می‌شود.

وی ارزیابی توانایی‌های کارکنان و بررسی اﻣﮑﺎﻧﺎت ﻻزم ﺟﻬﺖ پیشگیری از وﻗﻮع حریق، چگونگی مدیریت بحران در هنگام حریق، فراهم کردن تجهیزات در شرایط اضطراری و تلاش برای رفع نواقص احتمالی را از جمله اهداف برگزاری این مانور عنوان کرد.

او با اشاره به نقش مهم و اساسی آمادگی و آموزش پرسنل در کاهش خسارات و تلفات ناشی از هرگونه حوادث، بیان کرد: یکی از مصداق‌های پدافند غیر عامل، آمادگی به هنگام وقوع آتش سوزی است که می‌توان با برگزاری سناریو‌های فرضی آمادگی عوامل در مواقع حوادث را افزایش داد.

همچنین حسین رحیم پور فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان با بیان اینکه آمادگی روحی و روانی و حفظ آرامش در مقابله با آتش سوزی ضروری است، بیان کرد: آموزش‌های لازم و نحوه کار با ادوات و تجهیزات اطفاء حریق در این مانور ارائه شد.

رحیم پور با اشاره به نقش جوامع محلی در کاهش خسارت‌های ناشی از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع، اضافه کرد: جوامع محلی نقش بسزایی در اطلاع رسانی و اطفای حریق دارند.

وی ادامه داد: آتش زدن پسماند‌های مزارع کشاورزی، روشن کردن آتش از سوی چوپان‌ها و گردشگران از عوامل مهم آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع استان کرمان است.

به گفته وی، حریق یکی از عوامل نابود کننده جنگل‌ها و مراتع در سرتاسر جهان است که یکی از بهترین روش‌های کنترل آن نیز پیشگیری است ودر بیش از ۷۰ درصد مواقع پیشگیری موجب جلوگیری از رخداد حریق در مناطق مستعد می‌شود. 

ابوالحسنی افزود: آموزش و تمرین اطفا حریق یکی از راه‌های پیشگیری از حریق است که در آن با تبادل نظر، انتقال تجربیات، ایجاد آگاهی در خصوص عوامل ایجاد حریق، مناطق مستعد حریق، راه‌های جلوگیری از گسترش حریق و … می‌توان از رخداد و پیشرفت حریق به میزان بسیار بالایی جلوگیری کرد.

در خاتمه مراسم با حضور ارگان‌های مردم نهاد و بانوان غرس نهال صورت پذیرفت.

برچسب ها: آتش سوزی ، اطفا حریق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.