در آستانه عید سعید قربان مطرح شد؛

گوشت دام باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از مصرف در یخچال نگهداری شود

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت گفت: افرادی که گوشت نذری را تقسیم کرده اند اگر بعد از دو هفته دچار تب شدند به پزشک مراجعه کنند.

همه ساله با فرا رسیدن عید قربان مردم اقدام به ذبح دام می‌کنند که کارشناسان معتقدند این کار باید در مراکز بهداشتی و تحت نظر سازمان  دام پزشکی انجام شود و افراد از ذبح دام در منازل و خارج از محیط کشتارگاه‌ها خودداری کنند.

در همین راستا، محمدرضا شیرزادی، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به مردم توصیه می‌شود از خرید گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند، خصوصا کنار جاده‌ها و معابر خودداری کنند.

وی تاکید کرد: اگر افرادی که گوشت ر ا تقسیم می کنند بعد از دو هفته دچار تب شوند٬ بهتر است به پزشک مراجعه کنند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: باید دام زنده را از میادین عرضه مجاز دام خریداری کرد؛ چرا که این مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی هستند. ذبح دام باید در کشتارگاه‌ها انجام شود. در تمامی کشتارگاه‌های مجاز دام، دامپزشکان حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند. برخی از انواع بیماری در دام‌ها علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن ها هستند.

  شیرزادی افزود: مردم به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند؛ چرا که خونابه‌های جاری می‌توانند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منقله از دام به انسان شوند.

وی اضافه کرد: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند. همچنین، خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.  

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت ادامه داد: گوشت دام ذبح شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ تا ۸ درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود که این فرآیند باعث می‌شود چنانچه ویروسی در گوشت وجود دارد، از بین برود.

وی گفت: توصیه می‌کنیم جگر و سایر امعاء و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد در یخچال، مصرف شوند. توصیه اکید می‌شود مردم از مصرف جگر خام خودداری کنند.

شیرزادی گفت: افرادی که در دامداری  فعالیت دارند، باید دقت کنند که لباس‌های بلند و پوشیده بپوشند و از قلم و یا اسپری دورکننده حشرات استفاده کنند.

در همین خصوص، محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز گفت: تامین شرایط لازم برای دفع بهداشتی فاضلاب، خونابه‌ها و پسماند‌های دام نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. مردم باید از خرید دام‌های متفرقه و ذبح آن ها در ملاء عام کنار خیابان ها، منازل و مغازه‌ها خودداری کنند.

 وی بیان کرد: ذبح باید در مکان‌هایی که سازمان دامپزشکی با همکاری شهرداری‌ها تعیین و مشخص کرده اند و تحت نظر دامپزشک مستقر در محل انجام شود.

فرهادی تاکید کرد: رها کردن خونابه‌ها و پسماند‌های دام به ویژه در روستا‌ها کاری غیر بهداشتی است که نباید انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۷:۵۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
کجا گوشت قربانی میدن دوماهه گوشت نخوردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
بگو گوشت تازه، چرا میگی نذری.
متاسفم برای اعتقادِ نداشته ی شما که به هر بهانه می خواهید به دین ضربه بزنید آقای مثلا مدیر تو مملکت اسلامی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
خیریه ها گوسفند قربانی رو ۱۳ میلیون تومان گذاشتن مادر بزرگ من نذر داره سالی یک گوسفند پولشو بده خیریه که بکشه پارسال ۵ میلیون بود سال قبل‌تر ۳ میلیون بود چه خبره از دو برابر هم بیشتر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
شما گوشت بده، من قول میدم48ساعت بزارمش تو یخچال
United Arab Emirates
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
من یه بار ۳ کیلو گوشت خریده بودم طبق این توصیه غلط اول گذاشتم یخچال بعد ۲۴ ساعت رفتم بیارم فاسد شده بود واقعا توصیه غلطیه حالا بگن فریزر که دماش شبیه سردخونه هست یه چیزی ولی یخچال غلطه اشتباه منو نکنید ضرر می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
عزیزم منظور از یخچال همون فریزره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
کسی هست قربونی کنه،؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار