زاکانی در میزگرد سیاسی شبکه سه:

برجام حاصل تفکر روحانی بود/ حتی با آمریکا هم می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حتی با آمریکا می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم به شرطی که گذشته را جبران کند و سیطره طلبی نداشته باشد.

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، امروز به همراه جلال دهقانی‌فیروزآبادی و مجید غلام‌زاده  پاسخگوی سوالات کارشناسان در میزگرد سیاسی شبکه سه سیما بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: سیاست خارجی برای ما مهم است، چون انقلاب اسلامی یک پیام جدید برای جهان داشت و می‌توان آثار آن را مشاهده کرد.

بعد از طوفان‌الاقصی اعتبار مضاعفی برای ایران فراهم شد

او گفت: فرهنگ ایرانی اسلامی و اهمیت منطقه غرب آسیا به ما دیکته می‌کند، سیاست‌خارجی را به عنوان اولویت مدنظر داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید یاد کنیم از حاج قاسم که مرد میدان بود؛ شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان که مرد حرکت در مسیر منافع ملی بودند.

علیرضا زاکانی ادامه داد: جهان در حال گذار است و نظم دو قطبی جهان تا قبل ۱۹۹۱ و بعد ادعای بوش پدر و بعد ادعای بوش پسر و ادعای خاورمیانه جدید با شکست مواجه شد.

او اضافه کرد: بعد از طوفان الاقصی یک اعتبار مضاعفی برای ایران فراهم شد و اهمیت دارد که ایده پیشروانه خود را با کنش و تقسیم کار به بهترین نحو در جهان دنبال کنیم و منزلت ایران را بالا ببریم و تثبیت کنیم.

قلدرهای بین‌المللی بدانند، ظرفیتهای امروز ما بسیار عظیم است  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با عناصر سیاست خارجی مبتنی بر ایده محوری و فعالیت در سطوح پنجگانه می‌توانیم ظرفیت‌های جدیدی را خلق کنیم و در شرایط جدید جهانی جایگاه ممتازی به خود اختصاص دهیم.

در دانشگاه‌های آمریکا صدای مقاومت بلند است

زاکانی افزود: اصول ما کرامت بشری برای کل جهان است و برجسته‌ترین نفی سلطه پذیری و سلطه‌گری است. راهبری امام و رهبری و پشتوانه مردم عمق استراتژیک را دنبال می‌کنیم که ارتقای کرامت بشری را ایجاد کنیم.

او ادامه داد: امروز در دانشگاه‌های آمریکا صدای مقاومت با کرامت انسانی بلند است. نکته دوم اینکه باید توانمندی خود را زیاد کنیم تا دیگران را به خود نیازمند کنیم و امنیت ما امنیت دیگران شود. یکی از آنها کریدور شمال به جنوب است. در این مسیر می‌توان شرایط را به سمتی برد تا بقیه کشور‌ها از آن سود ببرند. داخل کشور هم از این اتفاق بهره خود را خواهد برد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: گام بعدی ارتباط همسایگی و عمق بخشی محور مقاومت و پیوستگی با ملت‌ها و دولت‌های همسایه است. ما هیچ محدودیتی برای ارتباط حتی با عربستان نمی‌بینیم. ‌می‌توانیم در بهترین موقعیت منافع مشترک با یک دست پیش‌دار و فعال، کارکرد‌های خودمان را دنبال کنیم و می‌توانیم پیمان‌های دفاعی و امنیتی ببندیم و منطقه را عاری از بیگانگان کنیم و ابتکارات صلح‌آمیز را روی میز بگذاریم.

زاکانی اضافه کرد: ایران می‌تواند در عراق، یمن، قفقاز و افغانستان نقش‌آفرین باشد.گام چهارم تعریف یک چهره جدید از ایران است و باید این چهره را با دیپلماسی عمومی، گردشگرِ حوزه اقتصادی، با استفاده از ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم.

 ایران، روسیه و چین می‌توانند شرایط جدیدی را ایجاد کنند

او تاکید کرد: ایرانیان خارج از کشور فرصت هستند. گام پنجم عمق بخشیدن به دیپلماسی اثرگذار است و می‌توانیم با دیپلماسی اثرگذار بهره‌مندی خود را بیشتر کنیم. با پالایشگاه‌های فرا سرزمینی تحریم را به سخره گرفتیم.

تحریم را باید خنثی کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم به عنوان یک موضوع ظالمانه در دستور کار ماست. تحریم را باید خنثی کرد و اساس تحریم را به سخره گرفت. قبل از اینکه تحریم شویم در ستاره خلیج فارس به توانمندی رسیدیم که تحریم بنزین دیگر اثرگذار نبود. در سفر به چین توانستیم ظرفیت‌های بزرگی را خلق کنیم و قرارداد ۱۳ میلیاردی نوشتیم و یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار قرارداد داریم و ضمانت نامه بانکی از چینی‌ها گرفتیم.

زاکانی بیان کرد: البته قلدرمآبان بین‌المللی بدانند اگر گردن‌کشی کنند ملت ایران اهل باج دادن نیست و امروز ظرفیت‌های ما عظیم است. در آینده جهان باید نقش ویژه‌ای داشته باشیم و نظام یک بعلاوه چند کشور نیز گذشت.

او اضافه کرد:  امروز نیازمند همگرایی منطقه‌ای هستیم. یکی از ویژگی‌های بزرگ شهید رئیسی نقد کردن بود. پیمان بریکس و شانگهای ظرفیت‌های بزرگی برای ما می‌تواند ایجاد کند. موقعیت جهانی برای ما بسیار مهم است و نباید از پارامتر قدرت خود غفلت کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز نقش‌تعیین کننده ایران، روسیه و چین در یک متساوی الاضلاع با شراکت معنادار است، چون آنها به ما نیاز دارند. می‌توانیم شرایط جدیدی ایجاد کنیم. نقد کردن دیپلماسی اثرگذار می‌تواند شرایط ویژه ایجاد کند و بتوانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

دهقانی فیروزآبادی مشاور زاکانی در ادامه اظهار کرد: دیپلماسی عنصر قدرت است و قدرت افزاست. دیپلماسی جایگاه مهمی در قدرت ملی دارد. سیاست خارجی موفق چند ویژگی دارد، یکی کنش‌مندی و کارگردانی منطقه‌ای است. کنشگر به معنای استفاده بهینه برای تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی فراملی است.

 مشاور زاکانی بیان کرد: سیاست خارجی یک‌پارچه در ادبیات مرسوم علاوه بر اختلافات نیاز به وحدت درونی دارد. بیش از پنجاه درصد اجماع سازی داخلی است. اجماع شناختی با همه متولیان شناختی و نظام بین‌الملل به یک وحدت نظر برسیم. دوم تعامل موثر و فعال، چون انزوا با ایران سازگار نیست.

او ادامه داد:  سوم شناسایی هویت و موجودیت منافع ملی ایران است، چون برخی کشور‌ها می‌خواهند روابط داشته باشند، اما هویت و موجودیت آن را نمی‌خواهند که این اصل موضوعیت ندارد. مذاکره برای مذاکره فی نفسه مطلوب نیست مگر برای دفع وقت. روابط خارجی متوازن و متعادل و متنوع، چون محدود کردن به یک بلوک با ظرفیت‌های ایران سازگاری ندارد. همگرایی منطقه در سیاست‌های فعال است.

نظر زاکانی درباره برقراری روابط با آمریکا

سجادپور کارشناس برنامه گفت: در اظهارت آقای زاکانی واژه نقد کردن زیاد بود که بسآمد آن زیاد است. سوالم درباره چگونگی نقد کردن است. تا چه اندازه معیشت مردم نسبت دارد با سیاست خارجی؟ نسبت سیاست خارجی و دغدغه معیشتی مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ راه عملی تبدیل ظرفیت‌ها و نقد کردن‌ها برای ایجاد دگرگونی قابل حس در زندگی معیشتی مردم از رهگذر سیاست خارجی چیست؟

زاکانی پاسخ داد: موضوع نقد کردن را در چند سطح میتوان دنبال کرد. در منطقه پیوستگی اعتقادی با مقاومت داریم و همکاری حاج قاسم برای جلوگیری از افتاد ن سوریه به دست داعش قدم اول است. ترکیه که دائما متعرض سوریه و عراق بود شرکت‌های ترک در این کشور‌ها بیشتر فعال شدند و وزارت خارجه باید کار را دست میگرفت.

وی بیان کرد: ما با کشور‌های نوظهور می‌توانستیم کار را دست بگیریم مثل کاری که ما با چین کردیم و با دشمنان خود از سر عزت و با باورمندی خود جوری حرکت کینم که احساس برتری نکنند و روابط جدید برقرار کنیم و آنها را نقد کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما نباید خود را محدود کنیم و با اروپا و آمریکا ارتباط برقرار نکنیم، اما چه آمریکایی؟ آمریکایی که اقدامات خود را جبران کند و سلطه طلبی نکند. گره‌گشایی از معیشت مردم کار سختی نیست، لذا باید همه ظرفیت‌ها را بسبج کنیم و تمام نیاز‌های کشور و منطقه‌ای را در خدمت بگیریم و در مقابل زیاده خواهی دیگران بایستیم. معتقدم دیپلماسی فعال و تلاشگر کاری می‌کند که همه کشور‌ها دنباله رو ما شوند. 

حاج قاسم نیروی‌هوایی روسیه را به خدمت نیروی زمینی گرفت

فواد ایزدی کارشناس برنامه بیان کرد: برخی میگویند سیاست خارجی ما ایدئولوژی زده است که صحیح نیست. به نظر شما رئیس‌جمهور بعدی چه تجربه‌ای باید از برجام بگیرد؟

زاکانی جواب داد: برجام حاصل یک تفکر است که ظرفیت‌های داخلی و خود باوری ندارد و تلاش می‌کتد تا نظم موجود را بپذیرد. این تمام تفکر برجام است که خلاف کنش‌مندی است. حاج قاسم هنرش این بود که نیروی هوایی روسیه را به خدمت نیروی زمینی ما گرفت، اما در برجام این قضیه نبود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: برجام نگاه غلطی به تقسیم بندی جهانی دارد. همچنین عدم تامل و کار کارشناسی در آن مشهود است و وزیر امور خارجه وقت اعتراف کرد که برجام را نخوانده است. ما تعجب میکردیم کسی که آن را نخوانده چرا اظهار نظر می‌کند؟ بنده اولین سوالم از عراقچی این بود که با دشمن پیمان بستید یا دوست؟ من با برادرم هم این قرارداد را نمی‌بستم.

زاکانی ادامه داد: امروز ایدئولوژیک‌ترین سیاست خارجی مربوط به آمریکا است. او به همه دنیا ظلم می‌کند. وزیر امور خارجه وقت گفت ما حدود ده نفر بودیم و ۲۳۵ نفر طرفین خارجی؛ بنده گفتم مگر طناب‌کشی است. ما فکر می‌کنیم معادلات جهانی ساده است. ما باید عبرت بگبریم و برجام را نقد کنیم.

الان وقت این است که برجام را نقد کنیم

به چینی‌ها گفتم فکر نکنید نیازمند شما هستیم

متقی کارشناس برنامه در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه چین خریدار اصلی نفت ما است شما فکر نمی‌کنید چینی‌ها کالا‌هایی به ما می‌فروشند که غیر راهبردی است؟ آینده روابط ابران و چین در روابط همسایگی و عمق بخشی روابط و تحقق اهداف ایران در فضای تغییر ساختار را چگونه می‌بینید؟ آینده همکاری‌ها با چین در حوزه شهرداری چگونه است؟

زاکانی پاسخ داد: ما می‎‌توانیم کار‌های بزرگ را با باور به خود به دیگران تحمیل کنیم. ما در مذاکره با چین شهرداری تنها نبودیم بلکه نماینده دولت بودیم و موضع ما عزتمندانه بود. طوری رفتار کردیم که بگوییم شما مجبورید با ما شراکت کنید و با عزت نفس رفتار کردیم.

او ادامه داد: چینی‌ها باور نمی‌کردند که با موضع پشت گرمی با آن‌ها مذاکره کردیم. چین و روسیه به فکر منفعت خود هستند و این ما هستیم که باید بازی را تعریف کنیم و ظرفیت‌های خود را به رخ بکشیم همانطوری که حاج قاسم در سوریه رفتار کرد. ما در شهرداری تهران پانزده -شانزده کشور را هدف‌گذاری کردیم که یکی از آنها چین بود و مسیر درستی باز شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من همیشه می‌گفتم باید مشارکت کنید نه اینکه به ما به چشم بازار یک‌جانبه نگاه کنید و البته راه دیگری ندارید، اگر درست رفتار کنیم میتوانیم ۴۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این طرح ۲۵ ساله دنبال کنیم. اگر از افکار بلند خود استفاده کنیم، می‌بینیم که چینی‌ها محتاج ما هستند.

سجاد پور در ادامه اظهار کرد: برجام فرد محور نبود و در آن زمان کل نظام به این نتیجه رسیده بود که باید مذاکره کند. آیا انصاف باید بخشی از راهبرد ما باشد؟ سوال من این است که انصاف را چگونه وارد سیستم خود خواهید کرد؟ رابطه تفکر شما با دیپلماسی عملی چیست؟

ظریف صریحا در صحن مجلس گفت برجام را نخوانده است

زاکانی گفت: من نفی شهید امیرعبدللهیان را نگفتم، ایشان در مسیر  حرکت کرد و به شهادت رسید. درباره ظریف باید بگوییم، در کمیسیون برجام که ما بودیم از هر دو طرف بودند و می‌گفتیم باید انصاف به خرج دهیم و نفی کامل کنیم. برجام حاصل کار یک فرد نیست، اما حاصل تفکر  آنها است و ایشان نماینده چنین اتفاقی بود. سعی من این است که انصاف را رعایت کنم. در حوزه کارشناسی و علمی کار ما لنگ داشت و به عنوان رئیس کمیسیون برجام به ماحصل مرکز پژوهش های مجلس  دسترسی نداشتم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: از تمامی حقوقدان‌های صاحب نظر ۶ موافق و ۶ مخالف قرار دادیم.  این جا موضوع منافع ملی است و نمی‌شود به دشمن اعتماد کرد و نمیشود با پیش‌نویس آن‌ها حرکت کنیم.  

وی ادامه داد: اطمینان کامل به آن عزیزان دارم و شاید زورشان نرسید. تفکر آنها که مشکل ایران را می‌خواستند با کمک دشمنان حل کنند تفکر غلطی است. من نفی عزیزان را ندارم، اما نقد جدی به آنها داشتم و وزارت خارجه باید بتواند تفکر ملی را نمایندگی کند و برای کشور امکانات فراهم کند.

فواد ایزدی کارشناس برنامه از زاکانی سوال کرد  آیا از وضعیت فعلی دیپلماسی عمومی کشور راضی هستید؟

باید حصارهای کشیده شده علیه کشورمان را بشکنیم

زاکانی پاسخ داد: من راضی نیستم و معتقدم که دیپلماسی عمومی بسیار عمیق‌تر می‌تواند عمل کند و این حصار تبلیغی باید شکسته شود. ابزار شکستته شدن این حصار دستگاه دیپلماسی در جهان و ایرانیان خارج از کشور است و ما ارتباط خوبی با این دو وجه نداشتیم.

نامزد انتخابات افزود: ابتدای امر شکستن این حصار با استفاده از نخبگان و ایرانیان خارج از کشور است. ما نیازمند ارتباط و تعامل هستیم. وزارت خارجه باید مسئولیت پیام‌رسانی انقلاب اسلامی به همه جهان را  داشته باشد و شهید امیرعبداللهیان در این امر در قله بود.

او ادامه داد: متاسفانه ما اکنون همه را به یک چشم می‌بینیم. مثلا اندونزی با مالزی تفاوت دارد. هر کجای دنیا شرایط خاص خود را دارد. در دوره ۸ ساله رئیس‌جمهور قبلی به عنوان مثال یک سفر هم به آن منطقه صورت نگرفت. این اشتباه است. باید مجموعه هماهنگی داشته باشیم تا بتوانیم از همه ظرفیت‌های خود استفاده کنیم. ما باید مرز‌ها و حصار‌های کشیده شده علیه کشورمان را بشکنیم.

زاکانی اظهار کرد: ما باید تعامل و ارتباط را برقرار کنیم و دریافت و درکمان را از شرایط جهانی بهتر کنیم. ما باید مناسبات خاص خود را داشته باشیم تا بتوانیم از این دریا صید مورد نظر خود را به دست آوریم.

 از رهبر انقلاب پرسیدم آیا برجام اراده نظام است؟‌ 

حلقه روحانی، لاریجانی و ظریف زمان برجام شکل گرفت

متقی کارشناس برنامه سوال کرد: آیا احساس نمی‌کنید که ساختار وزارت خارجه باید هماهنگ با سایر نهاد‌ها باشد؟ آیا زمان توافق در مجلس نمی‌توانستید عملکردی بهتری داشته باشید؟

زاکانی جواب داد: در مجلس مناسبات متفاوت از سایر مناسباتی است که دیده می‌شود. در آن زمان حلقه روحانی، لاریجانی و ظریف شکل گرفت. آن زمان آقای ولایتی به آنها اعتراض کرد. سند را به من نماینده مجلس هم ندادند. حلقه آن سه دوست بسیار تنگ بود. ولایتی و شمخانی اصلا در جریان نبودند. ما خیلی از حرف‌ها را در آن زمان نزدیم. سند برجام سند معیوب و ناقصی است.

او ادامه داد: جلوی اقای حجازی شخصا از رهبر انقلاب پرسیدیم؛ گفتم آقاجان ما احساس خطر به این سند می‌کنیم. اگر اراده نظام است تابع هستیم. ایشان گفتند شما باید به وظیفه خودتان عمل کنید. همان جا طرحی دو فوریتی آوردیم برای روشن شدن این ماجرا. این جا نباید منافع ملی را به بازی بگیریم.

نامزد انتخابات اضافه کرد: ۶ روز تمام کار کارشناسی کردیم و از همه موافقان و مخالفان برجام دعوت کردیم. همه دوستان آمدند. خود دوستان که در هسته مرکزی بودند از مفاد برجام اطلاع نداشتند، به غیر از آن سه نفر. آنها این را رعایت نکردند. گزارش ما نهایت انصاف بود. مهمتر از هرکسی منفعت کشور است. حیثیت افراد مهم است و بر مدار این حیثیت انصاف را رعایت می‌کنیم.

زاکانی اظهار کرد: ما با روی گشاده همه حرف‌ها را شنیدیم و تا انتها طرح خود را انجام دادیم. واقعیت‌های تلخی در پشت صحنه وجود دارد. برخی برای خود حق قائل هستند که برای مردم تصمیم بگیرند. خدارا شکر هنوز این اقدام آن‌ها عملی نشده است.

وی ادامه داد: من معتقدم سیاست خارجه مبتنی بر جنبه ایده محوری است و تعریف نقش جدید می‌تواند شرایط اساسی را ایجاد کند. بابت زحمت دستشان درد نکند و ما کسی را نفی نمی‌کنیم. ما باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. 

غلامزاده در ادامه صحبت‌های زاکانی گفت: در حوزه دیپلماسی تقریبا در سه سال اخیر اقدامات خوبی انجام گرفته و رویکرد اعتماد به توانمندی داخلی محقق شده است. همکاری‌های تخصصی با برخی محافل از همین فکر دکتر زاکانی آمده است. اینکه صرفا در محفلی شرکت کنیم این رویکرد شهر تهران نبوده و نگاه درست و عملی را او داشته است.  شهرداری تهران عملکرد درستی در دیپلماسی شهری، شهروندی و اقتصادی داشته است.

زاکانی گفت: موضوع سیاست‌خارجی را در برنامه های کامل خود داریم. تمام کار‌هایی که در گذشته انجام شده به اقتضای خود مورد توجه قرار می‌گیرد. به دشمن خوشبین نیستیم و به دوستان خود علاقه‌مند هستیم. به همه ظرفیت‌ها در جهت بهبود امور کشور توجه می‌کنیم.

خبرنگاران: محمدامیرحسینی، فاطمه سیدی و محمدحسین نیک‌خوی‌متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
همه می‌دانند که قدرت آمریکا به دلار وابسته است و هرچقدر کشورهای مختلف دنیا استفاده از دلار را کمتر کنند قدرت آمریکا هم کمتر می‌شود. الان تقریبا تمام تراکنش‌های مالی بین روسیه و چین به عنوان دو‌ عضو مهم گروه بریکس با پول محلی خودشان انجام می‌شود. امیدواریم در کشور ما هم این رویه در دولت جدید دنبال شود تا از شر آن خلاص شویم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
برائت از آمریکا در حج ؛رابطه با آمریکا زاکانی چیه شد ،???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
باید از موضع قدرت با آمریکا حرف بزنید.آمریکا از ما پراید نخره از کی بخره؟!!!در شرایط تحریمی چند درصد اقتصاد دنیا هستید که انقدر ادعای قدرت دارید؟چند درصد علم دنیا ساخته ی شماست؟!!!آرامکو عربستان جزو ۱۰ شرکت اول با ارزش دنیاست کدام شرکت ایرانی جز ۵۰ شرکت اول با ارزش دنیاست؟!!!چرا فکر میکنید روسیه و چین حاضرن با شما مثلث بسازن؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
حقوق کارمندان و کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی به وسط ماه هم نمی‌رسد
۰۱:۴۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
حقوق کارمندان و کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی به وسط ماه هم نمی‌رسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
آره خوب ، ولی شروظ را قبول نمی کند ما هم می گوئیم برو به جهنم امریکای جانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
دود حرف های شما فقط به چشم ملت رفت و بس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
کشوری که فرمان هدایت آن بدست روسیه سپرده شده باشد دیگر برای مردمش چیزی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۵ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
۸سال التماس آمریکا و انگلیس کردن نتیجش چی شد؟؟؟؟
چرا حقارتو دوست دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
برجام نافرجام ومسخره راکنار بگذارید، وبا همه کشورها دوست ویکرنگ باشید؟!
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۲۱:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
برجام که با دادن یک بسته پفک نمکی صنعت موشکی و هسته ای ایران را پلمپ کرد با خروج نابخردانه ترامپ از ان اینک تبعات ان را دنیای غرب در طوفان الاقصی مشاهده کرد اگر امریکاییها عقل داشتن باید ترامپ را بگیرند و یک پس کتک نوش جانش نمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
سیب زمینی هم دیگه نمیشه خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
طوفان الاقصی هیچ ربطی به مردم ایران ندارد میگی نه برو کف خیابون از مردم بپرسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
برای همین بود که برجام را با همکاری روس ها بر هم زدین؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
ما در رابطه با غرب باید به درون وحشی سیاسیون دیکتاتوری و عهدشکنی آنها فکر کنیم وبا آن دیدبایدبا آنها رابطه برقرار کنیم نه با ظاهر پرستیژ دار ولبخند فریبکار آنها که خود را بافرهنگ میخوانند
Iran (Islamic Republic of)
سه کشور اروپایی در بیانیه ای ایران را متهم کردند
۲۰:۱۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
سه کشور اروپایی در بیانیه ای ایران را متهم کردند
سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه امروز شنبه در بیانیه‌ای مشترک درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، با اشاره به گزارش آژانس، گام‌های اخیر ایران در گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای خود را محکوم کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
چه کسی تصور می‌کرد یک زمانی شهروندان فرانسوی با برگزاری تظاهرات در برابر مقر کمیته المپیک در پاریس ضمن اعلام حمایت خود از فلسطین، خواستار اخراج رژیم صهیونیستی از المپیک ۲۰۲۴ بشوند. امروز جنایت‌های وحشیانه صهیونیست‌ها از یک طرف و مظلومیت مردم فلسطین از سوی دیگر موجب شده وجدان‌های بیدار و فطرت‌های پاک در هر کجا که هستند طرف درست تاریخ بایستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
وقتی بودجه آژانس انرژی اتمی به شدت به کمک‌های کشورهای عضو به ویژه به آمریکا وابسته است و روند انتصاب مدیرکل آن اغلب بر اساس ملاحظات سیاسی و منافع کشورهای قدرتمند انجام می‌شود و مدیران کل آژانس هم معمولاً بعد از انتصاب در موضع‌گیری‌های خود بیشتر رویه‌ای سیاسی را دنبال می‌کند تا فنی معلوم می‌شود از همان ابتدای تأسیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این سازمان بخشی از تار و پود سیاست بین‌الملل بوده و نفوذ واشنگتن در آن امری کاملاً مشخص و بدیهی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
ناکامی ارتش اشغالگر صهیونیستی در غزه و جبهه شمالی و تشدید حملات دقیق و کوبنده حزب‌الله انتقادات علیه سران این رژیم در داخل سرزمین‌های اشغالی را به شدت افزایش داده به‌گونه‌ای که لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در شبكه اجتماعی ایکس نوشته است دقیقاً هشت ماه از آن شنبه سیاه می‌گذرد، هشت ماه که در آن ما به جای پیروزی کامل، تحقیر کامل را دریافت کردیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
سیاست خارجی دست تونیست،کمترلاف بزن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
روحانی خیلی بدبختمون کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
چقدر بد بخت و بیچاره شده ایم و واقعن قحط الرجال داریم که ایشون شدن کاندید وتایید شدن به حال ایران و ایرانی خون باید گریست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
زاکانی ثابت کرد و نشان داد که از سال 1392 تاکنون از مذاکره بی مورد و مذاکره بی ارزش هنوز هم درس عبرت نگرفته است.
زاکانی ثابت کرد و نشان داد که از سال 1394 تاکنون از برجام بی مورد و برجام بی ارزش هنوز هم درس عبرت نگرفته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
یه برجام این همه تحریم اینکه کوتاه بیایم در مقابل آمریکا و به جاش از دستاوردهای خودمون دست بکشیم اشتباه، اما در مقابل اگر پیشرفت وحقوق مردم ما مورد احترام باشه این روابط ارزشمند است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
رابطه با آمریکا هیچ افتخاری نیست. برنامه‌های خودت رو بگو
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۸:۳۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
حالم بهم میخوره از افرادی که برا رسیدن به هدفشان حاضر به انجام هر کاری هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
پس آمریکا رو نشناختی دکتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
آقای زاکانی بزرگوار! چوب حشک هم در مقایسه با دولت بنفش یک سروگردن بالاتره! ما دولتی میخواهیم که توان مدیریتی و انقلابی و مردمی دولت بهار را داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
جناب زاکانی مگر چقدر رای داره که هر دفعه بعنوان پوششی وقت و هزینه مردم رو هدر میده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
زاکانی حکم تخریب چی انسانهای بی لیاقتی داره دمش گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
مصاحبه دکتر ظریف در مورد مذاکره (برجام)نگاه کن بعد بگو مقصر اصلی روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
در ارسال پاسخ به دولت، مسئولان، نمایندگان مجلس و...
بعد از گذشت 30 ماه و 26 روز است که متاسفانه هنوز هم مشکلات بازنشستگان مخابرات منطقه تهران حل وفصل نشده است و همان نیز ادامه دارد شرم آور تاسف است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
به گفته ایشان" در مذاکرات با چینی ها طوری رفتار کردیم که بگوییم شما مجبورید با ما شراکت کنید و با عزت نفس رفتار کردیم . آقای عزت نفس که به چینی ها گفتی فکر نکنید که به شما نیازمندیم پس چه کسی الان از روی احتیاج به ارز نفت را با تخفیف سنگین به چینی ها میفروشه. خواهشا انقدر خالی نبند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
آمریکا گذشته را جبران کند؟ حال و احوال‌ت مساعد نیست دکتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
اگر بر جام تفکر اصولگرایان بود می گفتند مصلحت این بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
چگونه با کشور سلطه گری که کلا رابطه را قبول ندارد میتوان رابطه برقرار کرد و امید داشت که گذشته را جبران کند
سخنان ساده لوحانه نگویید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
بابا به خدا اینکه حرف میزنه من خندم میگیره اصلا خودت میفهمی چی میگی حالت خوبه واقعا ببین استرس تو وجودت داره میترکه
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۶:۵۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
زاکانی پر. گنجیشک پر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
من به آقای زاکانی رای میدم چون ایشون روز ۱۳ به در و اکثر همکاران ایشون در سرتاسر ایران دستور دادند پارک ها و مراکز تفریحی را ببندند تا مردم را نجات دهند از خیلی از خطرها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
شما که اول و اخرش میدونی رای نمیاری پس تا میتونی وعده بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
بنده خدا خودش موقع حرف زدن خنده ش میگیره از ادعاهاش...!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
به غیر از سه نفر که نیامدند گفتند شماها دلواپسی کاسبان تحریم هستی همان که ثابت شد چه بلایی به سر ملت آوردی با این تحریم‌ها که آمریکا از برجام خارج کردی مشخص شد که در ایران چند دستگی شدند که رئیس جمهور کارهی نیست پس رئیس جمهور برای چی گذاشتند شماها دخالت نمی‌کردی به این روز نمی‌افتادیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
اگر آقای زاکانی رئیس جمهور شود شانس بیاوریم .که با تندروی های ایشان وارد یک جنگ دیگر نشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
رهبری گفتن : یک عده هی تند رو تند رو میکنن الان من از همه تندرو ترم از نظر این عده ، هر کس انقلابی و صریح عمل کنه اینها بهش انگ تندرو بودن میزنن .

هموطن تندرو نداریم
انقلابی داریم
به انقلابی ها تهمت تندرو بودن زدن تا هر غلطی که خواستن مثل غارت بیت المال ( یک نمونه ش دوران آقای خاتمی که به پزشکیان وزیر بود زمین لواسان به عنوان هدیه یا همون رشوه خودمون پیشنهاد دادن. خودش چند روز پیش گفت ویدئوش هست سرچ کن ببین .. هر چند آقای پزشکیان هم با سکوتش در آن دوران و انفعالش و عدم مبارزه با این فساد در جرم اونها شریکه هستن ) بکنن و کسی چیزی نگه

تندرو نداریم انقلابی داریم
تندرو دروغ بزرگی بود که به خورد مردم دادن تا مملکت غارت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
رابطه با آمریکا بدست رئیس جمهور نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ولی اما گزینه مردم ایران این است که دولت ایران نباید با آژانس و سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه همکاری کند.
۱۶:۱۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
ولی اما گزینه مردم ایران این است که دولت ایران نباید با آژانس و سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه همکاری کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
کشورهای که تعهد ندارند چطور میتوان به آنها اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
منظورت از مردم ایران تندرو ها هستند ما که چنین نظری نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
درود بر شما و لعنت بر تفکر خود تحقیر ها و غرب زده های مفلوک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
دم آقای زاکانی گرم
صریح صحبت میکنه
بخاطر اینکه وام دار کسی نیست که بخواد بترسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
دقیقا.زاکانی خیلی صریح و رک بدون ترس حرفاشو میزنه و همیشه دلسوز کشور ایران بوده و هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
سه کشور اروپایی در بیانیه ای ایران را متهم کردند
سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه امروز شنبه در بیانیه‌ای مشترک درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، با اشاره به گزارش آژانس، گام‌های اخیر ایران در گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای خود را محکوم کردند.
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۵:۵۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
مشاور اقتصادی قالیباف در اظهاراتی بر روی آنتن زنده صدا وسیما، کارمندان دولت را بی شعور خطاب کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
واقعا ؟!
Iran (Islamic Republic of)
نتیجه مذاکره، توافق هسته ای، برجام، مذاکرات وین، روسه، دوحه، عمان و... سه کشور اروپایی جنایتکار در بیانیه ای ایران را متهم کردند
۱۵:۵۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
نتیجه مذاکره، توافق هسته ای، برجام، مذاکرات وین، روسه، دوحه، عمان و... سه کشور اروپایی جنایتکار در بیانیه ای ایران را متهم کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
توافق برجام بیش از پنج سال است که از کار افتاده است اتفاقا این نتیجه سه سال کارهای شماست که به این بیانیه رسیده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
قیمت‌های سرسام‌آور بلیت پروازهای داخلی تا ۷میلیون تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
غرامت جنگ تحمیلی؛سرنوشت نامعلوم حق 8 ساله ایرانی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
میدونی که رای نمیارید با آمریکا رابطه کنید که آری جمع کنید چه عجب کننده رئیس جمهور نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
سیاست خارجی دست دولت نیست ، دولت هیچکاره است فقط مجری دستورات مافوق هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
تا دیروز فکر می کردی خارج یه کشوره ، سیاست مدار کی بودی
آخرین اخبار