نظارت ۱۷۳ گروه دامپزشکی خراسان رضوی بر ذبح در روز عید قربان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۱۷۳ گروه شامل ۸۳ گروه ثابت و ۹۰ گروه سیار در این استان بر ذبح دام‌ها در روز عید قربان نظارت می کنند.

محمود قربان زاده معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۲۹۱ بازرس شرعی نیز بر مراحل حلالیت و طهارت دام ذبح شده در این روز نظارت دارند.

او با تاکید بر ذبح قربانی در محیط کشتارگاه به دلیل رعایت مسایل بهداشتی افزود: برخی از بیماری‌های مشترک در میان دام و انسان وجود دارد که دامپزشکان متخصص توانایی شناسایی آن را دارند و این در حالی است که بسیاری از دام ها، علائم بیماری را در ظاهر خود ندارند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: در عید قربان سال گذشته ۱۳ هزار و ۴۶۷ راس دام بازرسی شد که پنج لاشه به وزن ۱۹۶ کیلوگرم و ۲ هزار و ۵۲۶ آلایش خوراکی شامل کلیه، کبد و ریه از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

قربان زاده بیان کرد: در سال گذشته یک میلیون و ۶۸۵ هزار و ۶۳۱ راس انواع دام سبک و سنگین شامل گاو، گوسفند، شتر و شترمرغ کشتار شد که مجموع وزن گوشت به دست آمده از آنان افزون بر ۶۲ هزار تن بوده است و در نظارت‌های صورت گرفته توسط دامپزشکان ۱۲۱ تن گوشت معدوم و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

او تصریح کرد: همچنین از ۸۶ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۹۰۳ قطعه طیور کشتار شده در خراسان رضوی در مجموع ۱۶۸ هزار تن گوشت استحصال شد و نتیجه نظارت‌ها منجر به خارج شدن ۳۳۵ تن گوشت طیور از چرخه مصرفی انسانی شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: همچنین در نظارت‌های بهداشتی از مراکز عرضه فراورده‌های دامی ۱۱۸ هزار و ۸۳۶ مورد بازدید انجام و ۲ هزار و ۷۱۶ تن گوشت ضبط شد که با بررسی‌های انجام شده ۲۹۹ تن آن معدوم و ۷۷ واحد مهر و موم شد و در ادامه هزار و ۱۱۹ مورد هم به مراجع قضایی ارجاع شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار