شهدا به کدام نامزدهای ریاست جمهوری رأی نمی‌دادند؟

«خیانت کردی به کسی که سال‌ها در فرانسه درس خوانده رأی دادی!» این را احمد متوسلیان به دوستش که برای ریاست جمهوری به بنی‌صدر رأی داده بود، گفت.

این روز‌ها تب انتخابات و تبلیغات نامزد‌های ریاست جمهوری بالاست و خیلی از مردم هنوز تصمیم قطعی خود را برای انتخاب نام روی برگه رأیی که قرار است ۸ تیر توی صندوق بیاندازند، نگرفته‌اند. شاید مروری بر «نباید»‌های رئیس جمهور از دید شهدا کمکی برای انتخاب رئیس جمهور بهتر باشد.

دینش از سیاست جدا باشد، کنسل است

همسر شهید حجت‌الاسلام محمد شیخ‌شجاعی تعریف می‌کند: «سال ۱۳۵۸ رقابت بین بنی‌صدر بود و حسن حبیبی. محمد خیلی از کتاب‌های بنی‌صدر را خوانده بود. می‌گفت: «حرف آخرش اینه که دین باید از سیاست جدا باشه. این آدم به درد ریاست جمهوری نمی‌خوره.»

نباید اشتباه قبلی تکرار شود

برادر شهید حسن محمودنژاد تعریف می‌کند: «حسن با ماشین خودش می‌رفت تهران، عکس شهید رجایی، جزوه و هر چه دستش می‌رسید می‌آورد قم. بعد هم از آن جا می‌رفت دلیجان. 

عکس‌ها را می‌چسباند، جزوه‌ها را پخش می‌کرد. می‌گفت: «نباید بذاریم اشتباه دفعه قبل تکرار بشه و یکی مثل بنی‌صدر بیاد بالا. باید تا می‌تونیم برای رجایی تبلیغ کنیم. این بار باید یه آدم مکتبی رأی بیاره.»

با ولی فقیه مخالف باشد کنسل است

در کتاب «اثرانگشت» نوشته شده که حاج احمد متوسلیان به دوستش مجتبی عسگری گفت: «بنی‌صدر با امام مخالف است؛ به همین خاطر من هم با او مخالفم. بنی‌صدر آدمی نیست که بتواند کشتی انقلاب را جلو ببرد و به مشکل برمی‌خورد. شما زیاد با بنی‌صدر درگیر نبودید، نمی‌دانید او چه جانوری است!»

برای دشمن فرش قرمز پهن کند کنسل است

سیدحمید علم‌الهدی برادر شهید سیدحسین علم‌الهدی می‌گوید: «احمد مدنی استاندار اول خوزستان بود. در ظاهر خودش را مؤمن و متعهد نشان می‌داد. او موشک و هواپیما‌های پیشرفته چند میلیون دلاری که شاه خریده بود را با یک جمله «ما در ایران موش داریم، موشک نمی‌خواهیم» پس داده بود. 

ارتشی‌ها را به خانه فرستاده بود و سرباز‌ها را معاف کرده بود. داشت برای صدام حسین فرش قرمز پهن می‌کرد! در این بحبوحه هم کاندیدای اولین دوره ریاست جمهوری شد.

حسین رفت دنبال دلیل و مدرک. تمام سند‌هایی که علیهش بود را جمع کرد. نشریه دیواری‌اش که آماده شد، همه جا پخشش کرد. چند روز قبل از انتخابات هم رفت لانه جاسوسی و سند‌های دست‌نشانده بودنش را در آورد.

تلاش‌هایش بالاخره نتیجه داد؛ وقتی شب قبل از انتخابات عدم صلاحیت تیمسار مدنی برای نامزدی از تلویزیون پخش شد.»

امیر شمخانی در سال ۱۳۸۳ که وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بود، در گفت‌وگویی اظهار داشت: «صدام به اندازه یک دکمه ما را تحریک می‌کرد، اما مدنی از این تهدید کت و شلوار می‌ساخت. به خاطر اینکه خود را قهرمان ملی جلوه بدهد.»

اگر در شرایط سخت کنار مردم نبوده کنسل است

یکی از دوستان شهید ابراهیم جعفرزاده تعریف می‌کند: «همان روز‌هایی که آوازه بنی‌صدر پیچیده بود و خیلی از افراد شناختی از او نداشتند، آقا ابراهیم روی حرف خودش ماند و گفت: «کسی که چند سال تو شرایط بحرانی انقلاب در غرب زندگی کرده و حتی یک قدم برای کشورش برنداشته، دلسوز مردم و انقلاب نیست.»

رئیس جمهور باید دغدغه فرهنگی داشته باشد

پدر شهید مدافع حرم سید مهدی موسوی تعریف می‌کند: «می‌دانستیم برای هر اسمی که داخل صندوق می‌اندازیم باید روز قیامت جواب بدهیم و برایش دلیل بیاوریم. سر دوراهی که می‌ماندیم می‌رفتیم سراغ مهدی. 

می‌گفت: «به کسی رأی بدید که تو خط ولایت فقیه باشه. مردم‌دار و عاشق خدمت به مردم. توی شرایطی که زیر هجوم فرهنگی غرب هستیم، مسائل فرهنگی رو در نظر بگیره. دغدغه فرهنگ داشته باشه، دغدغه حجاب.»

در روز‌های آینده نظر شهدا درباره رئیس جمهور اصلح هم منتشر می‌شود.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۰۰:۳۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
خدا رحمت کند شهید متوسلیان را و بر درجاتش بیفزاید.
ایراد بنی صدر این نبود که در خارج درس خوانده بود چرا که پیامبر فرمودند اطلب العم و لو بالصین
یعنی علم بیاموز گرچه در چین باشد ( چین آن زمان به عنوان دور دست ترین سرزمین که غیر مسلمان هم بودند یعنی علم را بیاموز حتی از شخص بی دین )
ایراد بنی صدر انحرافات فکری و عقیدتی و لیبرال بودنش بود. این انحرافات تدریجا عمیق شد و به خیانت او انجامید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
علم آموختن با تمرین جاسوسی و نوکری در قالب تحصیل متفاوت است. اصطلاح بچه های شیکاگو را در اینترنت جستجو کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
یاران چه غریبانه رفتند از این خانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
هم وطن های گلم .چونکه درد وطن و دین دارم
ترابخدا تحقیق و تفحص کنید در مورد 6 نفر
ولی سعید جلیلی از بقیه با صداقت تر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
قالیباف هم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
سعید جلیلی اصلح است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
شهدای والامقام به پشت کنندگان خودشان رای نمی دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
به خائنین منافق دروغگو
آخرین اخبار