۲۴ هزار میلیارد تومان خسارت وارده ناشی از قطع برق چاه‌های کشاورزی

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: قطعی ۵ ساعته برق چاه‌های کشاورزی ۲۴ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد می‌کند.

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در راستای بحث قطعی برق چاه‌های کشاورزی نشستی با معاونت آب و خاک وزارت جهاد داشتیم و برآورد‌ها حاکی از آن است که ۲۴۰ هزار چاه برقی در کشور داریم که با قطع ۵ ساعته برق چاه‌های کشاورزی در طول شبانه روز، خسارت قابل توجهی به بخش کشاورزی وارد می‌شود.

به گفته او، اگر  با قطع برق هر یک از چاه ها، حداقل یک هکتار از محصول تحت آبخور از حیز انتفاع خارج شود، ۲۴ هزار میلیارد تومان خسارت وارده به بخش کشاورزی از قبل خاموشی ۵ ساعته داریم.

ایمانی ادامه داد: با توجه به آنکه کارگران  به ازای ۸ ساعت کارکرد دستمزد کامل می‌گیرند، از این رو قطع برق چاه‌های کشاورزی هیچ ارتباطی به آنها ندارد  و کماکان دستمزد کامل را دریافت می‌کنند که همین امر موجب شده تا فشار‌هایی از این بخش به کشاورزان  وارد شود. همچنین خسارت‌هایی هم از حیث آسیب شناورها و الکترو پمپ‌ها را کشاورزان متحمل می‌شوند. در حالیکه  در قانون ۲۵ ماده بهبود مستمر فضای محیط کسب و کار آمده که چنانچه  دولت به سبب ناترازی برق، ناگریز به قطعی شد باید علاوه بر برآورد خسارت نسبت به بیمه تاسیسات اقدام کند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: براساس قانون برقی کردن چاه‌های کشاورزی وزارت نیرو مکلف است ۲۴ ساعته برق چاه‌های کشاورزی را تامین کند که به رغم وضع قانون، این امر اجرا نمی‌شود، اما از طریق استان‌ها و وزارت جهاد کماکان پیگیر هستیم چراکه ناترازی برق نباید به بخش کشاورزی آسیب بزند و امنیت غذایی را دچار مخاطره کند.

ایمانی در ادامه افزود: با توجه به مشکلات متعدد کشاورزان در خصوص قطعی برق چاه‌های کشاورزی، مجلس به عنوان ناظر بر حسن اجرای قانون باید پیگیری کند که علت عدم تمکین وزارت نیرو به اجرای قانون چیست؟ چراکه به رغم مشکلات متعدد سد راه تولید، قرار نیست کشاورزان تاوان قطعی برق را بدهند و اگر مجلس نتواند کاری انجام دهد، از طریق دیوان عدالت اداری علیه وزارت نیرو اقدام می‌کنیم.

 مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: وقتی ۲۴۰ هزار حلقه چاه برق چاه‌های کشاورزی را قطع می‌کنیم یعنی ۲۴۰ هزار هکتار از حیز انتفاع خارج می‌شود که بر این اساس یک میلیون تن تولید گندم و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن تولید برنج به عنوان محصولات اساسی سبد غذایی خانوار دچار آسیب می‌شود و  از نظر ارزشی  هم ۲۴ هزار میلیارد تومان از قبل خاموشی برق چاه بدون احتساب هزینه تخریب چاه و خسارت ناشی از آن به موتور برق‌ها  خسارت وارد می‌شود.

بخش اعظم مطالبات کلزاکاران پرداخت نشده است

او در بخش دیگر اظهارات خود با بیان اینکه تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران ادامه دارد، افزود: بنابر آمار تاکنون ۳۰ هزار و ۳۰۰ همت مطالبات گندمکاران پرداخت شده و وعده‌ای که داده بودند ابتدای این هفته مطالبات پرداخت می‌شود، هنوز این امر محقق نشده است.

ایمانی گفت: استان گلستان ۱۰۰ هزار تن کلزا تحویل داده که ۱۸ درصد مطالبات پرداخت و مابقی مانده است و کشاورز اردیبهشت کلزا تحویل داده و کماکان چشم انداز روشنی  پیش رو نیست. با توجه به تامین بخش اعظم روغن از طریق واردات و تاکید بر خوداتکایی، کشاورزان وجه خود را دریافت نکردند که هرچه سریع‌تر مطالبات باید واریز شود تا کشاورزان از سردرگمی بیرون آیند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار