دیپلماسی اقتدار در قبال شهروندان ایرانی بازداشت شده در دولت سیزدهم

طی سه سال گذشته با تلاش‌های شهید آیت‌الله رئیسی و با دیپلماسی امیر‌عبداللهیان وزیر امور خارجه شهید، زندانیان زیادی با یک توافق سیاسی به کشور برگشتند.

از حمید نوری تا اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان، که همگی با اتهامات واهی در کشور‌های غربی که خود را به عنوان مهد آزادی و حقوق بشر معرفی می‌کنند، دستگیر شدند. در داخل کشور کسی گمان نمی‌کرد این افراد در چارچوب تبادل‌ها به کشور بازگردند، اما با دیپلماسی اقتدار وزیر امور خارجه شهید و با حمایت رئیس جمهور شهید این تبادل‌ها ممکن شد.

 اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در اتریش سال ۱۳۹۷ در آلمان به طرز غیر قانونی با ادعای بمب‌گذاری در گردهمایی گروهک تروریستی منافقین بازداشت شد. او با اتهام طراحی عملیات تروریستی در اروپا، در دادگاه تروریستی آنتورپ بلژیک محاکمه شد.

دادگاه بلژیک در اقدامی غیر قانونی و برخلاف کنوانسیون وین، با مصونیت دیپلماتیک اسدالله اسدی مخالفت کرد و وی را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد. اما با پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم و با وساطت سلطنت عمان میان جمهوری اسلامی ایران و بلژیک، این دیپلمات خرداد ۱۴۰۲ مقتدرانه به کشور بازگشت. دولت بلژیک نیز مواضع ضد ایرانی همسو با گروهک تروریستی منافقین اتخاذ کرد و هرگونه مبادله اسدی با زندانیان غربی را رد می‌کرد، اما با تلاش‌ها مثمر ثمر دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم وی به کشور بازگشت.

 همچنین حمید نوری نیز از مقامات قضایی پیشین کشور سال ۱۳۹۸ در فرودگاه سوئد به اتهام واهی مشارکت در اعدام زندانیان عضو گروه تروریستی منافقین در سال ۱۳۶۷ بازداشت شد. در این دستگیری نیز ردپای گروهک تروریستی منافقین نیز کاملا آشکار بود.

حتی دادگاه سوئد پس از برگزاری جلسات متعدد حکم حبس ابد برای وی صادر کرد. با تلاش‌های قوه‌قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت‌امور خارجه بالاخص پیگیری‌های امیر‌عبداللهیان نوری شنبه ۲۶ خرداد به کشور بازگشت. در این مبادله نیز سلطنت عمان نقش میانجی را بازی کرده و با وساطت میان ایران و سوئد این تبادل را انجام داد. مبدله حمید نوری با یوهان فلودروس، سعید عزیزی صورت گرفت. مذاکرات فشرده‌ای که در دولت سیزدهم با طرف‌های غربی انجام شد، توانست این پیروزی و اقتدار را در عرصه بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد.

 با توجه به اینکه پرونده این افراد صرفا قضایی و حقوقی نیست، شدید‌ترین فشار‌های سیاسی نیز در پرونده این افراد مشاهده می‌شود. شهید امیر‌عبداللهیان از تمام ابزار‌های دیپلماتیک در پرونده این افراد استفاده کرد و حال در فقدان این فرد تلاش‌ها و اقدامات وی به ثمر نشسته است. با وجود فشار‌های سیاسی بین‌المللی این آزادی‌ها برای جمهوری اسلامی ایران یک پیروزی سیاسی و حقوقی محسوب می‌شود تا تلاش‌های گروهک تروریستی منافقین و محور عبری_ غربی زایل گردد. حال جمهوری اسلامی ایران باید بار دیگر این دیپلماسی اقتدار را در قبال بشیر بی‌آزار فعال رسانه‌ای بازداشت شده در فرانسه، محمدرضا نوری شهروند ایرانی زندانی در عراق نیز به کار گیرد تا هر چه زودتر به کشور بازگردند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۱۶:۴۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
روحشان شاد
انگار بعضی ها وقتی نباشند مردم قدرشان را بهتر می‌دانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
از کشور طرف گروگان میگیرند بعد در مقابل آزادیش گروگان آزاد میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
کاملا درسته
آخرین اخبار