۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در بخش کشاورزی داریم

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر آمار ۸۰۰ هزار حلقه چاه در بخش کشاورزی داریم که نیمی از آن غیرمجاز و فاقد پروانه است.

علیقلی ایمانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس اعلام شرکت توانیر، در صورت همکاری کشاورزان مبنی بر قطعی ۵ ساعته برق در طول روز، ۱۹ ساعت مابقی برق آنها رایگان می‌شود، این درحالی است که کل برق مصرفی کشاورزان برای دوره سه ماهه به پنج میلیون تومان هم نمی‌رسد که در برابر خسارت و زیان‌های وارده رقمی نیست.

به گفته او، با وجود احتمال خسارت تاسیسات موتور برق‌ها و همچنین هزینه‌های کارگری که برای ۳ ساعت کار باید مزد کامل پرداخت شود، رایگان کردن ۱۹ ساعته برق مصرفی کشاورزان  رقمی نیست و کشاورزان حاضرند ۲ برابر  رقم بخشش را پرداخت کنند، اما برق آنها قطع نشود.   از این رو اعلام اخیر وزارت نیرو فرار روبه جلوست.

ایمانی ادامه داد:  براساس قانون ۲۵ ماده فضای کسب و کار یا قانون برقی کردن چاه‌های کشاورزی، وزارت نیرو مکلف به تامین ۲۴ ساعته برق کشاورزان است، اما شرکت توانیر با اعلام رایگان کردن برق ۱۹ ساعته کشاورزان بدنبال راهی است تا نارضایتی کشاورزان را سرپوش بگذارد.

 مدیرعامل بنیاد ملی گندمکار با بیان اینکه در سنوات قبل روز جمعه مشمول قطعی ۵ ساعته برق نمی‌شد، افزود: امسال جمعه‌ها مشمول قطعی برق است، درحالیکه در راستای مدیریت ناترازی برق وزارت نیرو باید به گونه‌ای برنامه ریزی کند  به طوریکه هر روز برق یک سری از استان‌ها و شهرستان‌ها قطع شود و با اطلاع رسانی از قبل کشاورزان بتوانند از قبل برنامه ریزی و اقدامات لازم برای خاموشی تاسیسات و ... داشته باشند و به هیچ عنوان قطعی روزانه مورد قبول نیست.

او با بیان اینکه نیمی از چاه‌های بخش کشاورزی غیرمجاز هستند، گفت: بنابر آمار ۸۰۰ هزار حلقه چاه در بخش کشاورزی داریم که ۴۰۰ هزار حلقه غیرمجاز است و  آنها شامل تمدید پروانه و مالیات نمی‌شوند و به هر میزانی که بخواهند آب استحصال می‌کنند و در مقابل ۴۰۰ هزار حلقه مابقی دارای پروانه دار هستند که از این تعداد ۲۶۰ هزار حلقه چاه بزرگ برقی است که بیش از ۹۰ درصد دچار قطعی  برق می‌شود و مابقی دیزلی هستند.

ایمانی با تاکید بر این موضوع که کشاورزان خواستار اجرای قانون هستند، گفت: ناترازی برق در کشور داریم و دولت دستگاه‌های متولی را به قطعی برق دستور داده، از این رو باید برآورد خسارت صورت بگیرد و همواره خسارت‌های وارده در حد متعارف باید جبران شود و در صورت عدم تمکین قانون باید راه حلی مناسبی پیدا شود تا از ضرر و زیان بخش کشاورزی جلوگیری شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار