اجرای الگوی کشت تنها راه توقف فرونشست دشت قزوین

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: اجرای الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات پر آب بر و انسداد چاه‌های غیرمجاز تنها راه حل برون رفت از پدیده فرونشست در دشت قزوین است.

محمدرضا علیمی مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در جلسه ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با اشاره به فرونشست و اینکه دشت قزوین در بین استان‌های در معرض این پدیده قرار دارد، گفت: بدون تردید، فرونشست دشت قزوین براثر استفاده بیش از حد از منابع آبی زیرزمینی و از طریق حفر چاه‌های غیرمجاز صورا گرفته که این روند بایستی در اسرع وقت متوقف شود.

وی، به در پیش رو بودن فصل تابستان و افزایش گرما و نیز پیش بینی مخاطرات احتمالی مرتبط با خطر احتمالی آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع، صنایع و شهرک‌های صنعتی بر ضرورت توجه و انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه تاکید کرد و گفت: آیین نامه استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی در مدیریت بحران بدون تردید لازم الاجراست.

علیمی ادامه داد: طی ماه گذشته شاهد وقوع یک فقره حادثه آتش سوزی در یکی از شرکت‌های خودروسازی شهرک صنعتی کاسپین بودیم که خوشبختانه با حضور به موقع عوامل آتش نشانی در حداقل زمان ممکن حریق مهار و از توسعه و گسترش آن به سایر سوله‌ها جلوگیری به عمل آمد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین اظهار کرد: دستگاه‌های مسوول بایستی تدابیر و برنامه ریزی‌های لازم را در جهت آمادگی و پیشگیری در موضوعات مربوط به آموزش، اجرای مانور‌های عملیاتی و استفاده از آموخته‌های راجب حوادث بزرگ این چنینی به طور جدی پیگیری کنند.

علیمی با تاکید بر ضرورت اجرایی نمودن برنامه‌های "قرارگاه سلام" مدیریت بحران استان که از سال گذشته تاکنون در دستور کار قرار گرفته، گفت: برنامه تفصیلی این قرارگاه، پیرو ابلاغ سازمان مدیریت بحران کشور پیرامون استفاده از ظرفیت شرکت‌های دولتی و خصوصی در مدیریت بحران و نیز در راستای اجرایی کردن آیین نامه سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی در مدیریت بحران، تدوین شده و لازم الاجراست.

وی افزود: با اجرای هرچه مطلوب‌تر برنامه‌های قرارگاه سلام در بخش صنایع که در قالب پنج گام اساسی، شناسایی سازماندهی شرکت ها، تشکیل تیم‌های واکنش سریع، تجهیز و استانداردسازی منابع شرکت ها، آموزش مستمر در شرکت ها، تمرین و برگزاری رزمایش‌های مشترک و جداگانه در شرکت‌ها طراحی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین به شرایط آب و هوایی و تغییرات اقلیمی استان و پیش بینی بارش‌های احتمالی، وقوع سیل و آبگرفتگی معابر اشاره کرد و بر ضرورت لایروبی مستمر رودخانه‌ها و مسیل ها، به ویژه تخلیه رسوبات از دهانه پل‌ها و نقاط حادثه خیز رودخانه‌ها با همکاری دستگاه‌های ذیربط تاکید کرد و افزود: علاوه بر این، ضروریست اطلاع رسانی، آگاه سازی و هشدار به مردم مبنی بر عدم استقرار در بستر و حریم رودخانه‌ها و مناطق پرخطر و حادثه خیز در شرایط اضطراری به طرق مختلف از جمله نصب علایم و تابلو‌های هشدار دهنده نیز در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.