معاون حفاظت آب منطقه‌ای یزد مطرح کرد؛

یزد یکی از استان‌های پیشتاز در طرح تحویل حجمی در کشور

منصوری گفت: یزد یکی از استان‌های پیشتاز و پیشرو در طرح تحویل حجمی آب در سطح کشور است.

 جواد منصوری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه یزد یکی از استان‌های پیشتاز در طرح تحویل حجمی است، گفت: در سال ۹۹ طرح تحویل حجمی در بعضی از دشت‌های استان آغاز شد که در سال ۱۴۰۰ با تصویب برنامه سازگاری با کم آبی، طرح تحویل حجمی برای همه دشت‌های استان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: میزان حجم آب برداشتی از چاه‌ها مطابق برنامه سازگاری با کم آبی به صورت گام به گام مشخص شده است تا صدمه‌ای به بهره برداران وارد نشود. 

منصوری همچنین ابراز کرد: طرح تحویل حجمی باعث شده که به جای خاموشی اجباری چاه‌ها در یک مقطع زمانی مشخص، مدیریت مصرف از ابتدای سال شمسی تا پایان همان سال توسط کشاورز انجام شود. 

وی به برنامه سازگاری با کم آبی در استان اشاره کرد و گفت: این برنامه میزان صرفه جویی در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات و شرب و بهداشت مشخص کرده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد خاطر نشان کرد: طبق برنامه سازگاری با کم آبی، صرفه جویی در بخش کشاورزی با راهبرد مدیریت و مدارا، در بخش صنعت و خدمات با راهبرد تسهیل، تنفس و تشویق باید انجام شود. 

منصوری در ادامه گفت: از ابتدای دهه ۹۰ نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات و شرب و بهداشت آغاز و در پایان همان دهه به تکامل رسید. 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه استان یزد پیشرو در نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها است، بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد از چاه‌های کشاورزی و بیش از ۸۱ درصد از چاه‌های صنعتی استان یزد به کنتور هوشمند مجهز اند. 

منصوری گفت با اجرای برنامه سازگاری با کم آبی در استان از سال ۹۹ تا ۱۴۰۵ باید ۲۲۳ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی به تناسب مصرف در بخش‌های مختلف انجام شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد به پروژه اتاق شیشه‌ای به عنوان یکی دیگر از طرح‌های مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: وضعیت

منابع دشت‌ها با استفاده از چاه‌های اندازه گیری آب‌های زیر زمینی یا چاه‌های پیزومتری مشخص و به صورت شفاف در سامانه‌ای برای اطلاع همه قرار می‌گیرد.

منصوری افزود: در اتاق شیشه‌ای وضعیت منابع و مصارف آب، میزان برداشت، تغییرات سفره آب زیرزمینی یک دشت به صورت شفاف و بر خط در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

بازار آب یکی از راهکار‌های مدیریت مصرف 

محمد راسترو معاون برنامه ریزی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه بازار آب یکی از راهکار‌های مدیریت مصرف و تقاضا است، گفت: بازار آب یزد به صورت پایلوت در دشت یزد - اردکان در پایان سال ۱۴۰۲ وارد مرحله اجرایی شد. 

وی با بیان اینکه یزد سومین استان کشور در راه اندازی بازار آب در کشور است، افزود: بهره برداران با صرفه جویی در مصرف آب می‌توانند تنها ده درصد از آب مازاد خود را در بازار آب مبادله کنند.

معاون شرکت آب منطقه‌ای یزد در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا سامانه‌ای با عنوان «سبا یزد» (سامانه بازار آب) طراحی شده که متقاضیان از طریق آن نسبت به ثبت درخواست و واگذارکنندگان آب پس از بررسی کارشناسان می‌توانند درخواست‌های مورد نظر خود را پذیرش نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.