بورل: نخستین بخش از دارایی‌های روسیه صرف تقویت نظامی اوکراین می‌شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از یافتن راهی به منظور جلوگیری از مداخله مجارستان در روند استفاده از دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین خبر داد.

کشور‌های غربی به رهبری آمریکا بازی جدید و خطرناکی را با روسیه آغاز کرده اند که می‌تواند عواقب سنگینی برای آنها به همراه داشته باشد. تصمیم برای استفاده از دارایی‌های بلوکه شده مسکو در کشور‌های غربی به منظور کمک به اوکراین اقدامی است که خشم مقامات کرملین را به همراه داشته است. با این حال، مخالفت کشوری همانند مجارستان دست اتحادیه اروپا در این زمینه را بسته است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) اعلام کرد: اتحادیه اروپا علی رغم اقدام مجارستان در متوقف ساختن برنامه ما برای استفاده از دارایی‌های روسیه به منظور خرید تسلیحات برای اوکراین، اکنون راهی در این زمینه پیدا کرده است. 

بورل تاکید دارد: ما اکنون به راهکاری در این زمینه دست یافته ایم. ما در اتحادیه اروپا یک رویه قانونی داریم که از هر گونه انسداد در روند تصویب طرح‌ها جلوگیری شود. از آنجا که مجارستان در رای گیری در این زمینه مشارکت نداشته است، نیازی نیست آنها در اجرای این طرح مشارکت کنند. ما اکنون مجبور به اجرای این طرح هستیم. این پول قرار است هفته آینده تامین شود و قرار نیست در جیب ما بماند بلکه باید برای تقویت نظامی اوکراین هزینه شود. 

اتحادیه اروپا در ماه مِی موافقت خود را با استفاده از سود حاصل از دارایی‌های روسیه به منظور کمک به اوکراین که ۹۰ درصد از آن برای خرید تسلیحات به این کشور اختصاص یافته است، موافقت کرد. با این حال، دیپلمات‌ها می‌گویند مجارستان هنوز با این موضوع موافقت نکرده است. 

مجارستان نسبت به سایر کشور‌های اروپایی روابط گرم تری با روسیه دارد و از زمان شروع جنگ اوکراین برخلاف سایر کشور‌های اروپایی حاضر به ارسال تسلیحات به کیف نشده است. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان با انتقاد از کشور‌های اروپایی و سازمان ناتو در ارسال تسلیحات برای اوکراین، تاکید دارد این اقدامات به تشدید جنگ دامن می‌زند. 

نخستین بخش از این پول که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو است قرار است هفته آینده وصول شود. مقامات اروپایی امیدوار هستند این پول بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن برای کمک به اوکراین به منظور دفاع از خود در برابر روسیه هزینه شود.

مترجم: ابوالفضل هاشمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار