ثبت رکورد جهانی تولید کاملینا در لرستان

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از ثبت رکورد جهانی تولید دانۀ روغنی کاملینا در کوهدشت خبر داد.

محمودرضا ولدی  با اشاره به تولید یک‌کیلو و ۲۰۰ کیلوگرم روغن از سه کیلوگرم کاملینا، گفت: درصد تولید روغن از این محصول در لرستان چهاردرصد بیشتر از کشور است.

او اضافه کرد: لرستان ۴۵ درصد از سطح زیر کشت دانۀ روغنی کاملینا و ۸۵ درصد از تولید این محصول در کشور را سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داد.

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تأکید به اراضی مرغوب این استان برای کشت دانۀ روغنی کاملینا، یادآور شد: کشت این محصول را در اراضی آیش می‌توان توسعه داد.

ولدی با اعلام ثبت رکورد جهانی تولید کاملینا در لرستان، بیان کرد: ۳۲۰۰ کیلوگرم کاملینا در شرایط دیم در کوهدشت برداشت شده‌است که این رقم یک رکورد جهانی محسوب می‌شود.

او بیان کرد: سطح زیر کشت کاملینا در لرستان سه هزار و ۷۰۰ هکتار است و مقدار قابل برداشت این محصول نیز در سال زراعی اخیر سه‌هزار و ۲۰ هکتار بود.

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اذعان به اینکه کوهدشت یکی از مناطق مستعد تولید کاملینا در این استان است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ۱۸۰۰ تن از این محصول در لرستان برداشت شود.

ولدی با بیان اینکه تناوب در کشت دانه‌های روغنی و دیم‌زار‌ها افزایش بهره‌وری و افزایش تولید را به‌دنبال دارد، متذکّر شد: رعایت تناوب کشت باعث غنی‌سازی خاک می‌شود و روند تولید را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. 

برچسب ها: کشاورزی ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.